Auteur Topic: pipo bijt zijn veren van zijn vleugels stuk  (gelezen 3760 keer)

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
pipo bijt zijn veren van zijn vleugels stuk
« Gepost op: augustus 23, 2007, 17:55:07 pm »
nou ik heb een vraag,
onze pipo nu 15 maanden oud is al ongeveer een maand bezig om zijn gewiekte veren stuk te bijten vooral aan èèn kant
het zijn echt maar 4 of 5 veren waar hij helemaal de baarden vanaf haalt en de afgeknipte punten plat bijt.
alle andere veren en donsjes laat hij met rust.
het eten wat hij krijgt is hetzelfde als jacco en die vertoont helemaal geen bijtgedrag.
als voer krijgen ze avi plus zaadmengsel en eccobird korrels.
uiteraard aangevuld met vers fruit en papagaaien diner( dit is een mengsel van boontjes die je moet koken)
hij eet er goed van speelt goed is er veel uit .
kortom aan zijn gedrag is niets op aan te merken.
hij doet het ook op verschillende tijden en altijd maar een paar minuten of wij er nu zijn of niet.
ik zal proberen er een foto van te maken.
is misschien makkelijker om te zien.
hier de foto:

mij lijkt het dat hij last heeft van de rui van z`n slagpennen (net of de oude er niet uit willen) maar misschien weet er iemand
een andere oorzaak

groet Aad
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 19:23:55 pm door fotomaadje »

Dorian

• Gast
Re: pipo bijt zijn veren van zijn vleugels stuk
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2007, 17:59:56 pm »
er kunnen veel oorzaken zijn, zowel psychische als medische.
om de medische uit te sluiten zul je naar een VA moeten.
Meer durf ik er niet over te zeggen... ik kan wel zeggen dat het niks is, maar Pick was wel ziek toen ze dit gedrag vertoonde...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2007, 19:57:43 pm »
Ja inderdaad Dorina. Eerst de medische oorzaken uitsluiten! ;) Wat jammer dat hij dat doet.. Het is ook gedrag dat een gewoonte kan worden.. :( We kunnen hier wel gaan gissen, maar ik zou ook naar een va gaan! ;)

qliqi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2007, 20:06:13 pm »
heel herkenbaar, kan inderdaad met een lichamelijk ongemak begonnen zijn en nu is het hoogstwaarschijnlijk een gewoonte geworden. Hij heeft vast door dat je er behoorlijk mee zit - dat is aandacht en maakt het nóg aantrekkelijker dit gedrag te blijven herhalen. Ik zou dus als allereerste optie jezelf goed in de hand houden en aan de gevallen veertjes geen zichtbare aandacht besteden.

Ik spreek uit ervaring, zo kreeg ik onze grijze Rocko van 15 - afgekloven veren. In feite 'kortwiekte' Rocko zichzelf.
Hier is dat goed te zien:
de dierenarts verklaarde hem kerngezond dus de lichamelijke oorzaak voor dit gedrag konden we uitsluiten. Een bezoek aan de vogelarts zou het eerste zijn wat ik zou doen in jouw geval. Dan kan je verder......

Rocko mankeerde niets.... het was vooral een gewoonte zich zo toe te takelen - Rocko deed het zodra ie aandacht van ons wilde of zich een houding wilde geven. Ook trok ie steeds aan zijn nagels - het leek nog het meest op zenuwticjes. We zijn nu twee jaar verder en we zien het hem niet meer doen. Maar het heeft zeker een jaar van consequent niet reageren en zonder dat ie het merkte afleiden met iets wat ie heel erg leuk vind gekost voordat ie echt van zijn veren afbleef.  Wat ons echt heeft geholpen dit te doorbreken is veel afleiding te bieden. We gaven de 'kluiver' een doos en hij was uren zoet. We douchten hem ook dagelijks - dat leek ook te helpen. De uiteinden waren zo minder droog en irriteerden hem niet meer zo.

We merkten al snel dat het geknip aan de veren verergerde wanneer ie merkte dat we ermee bezig waren. Het heeft best een hele poos geduurd voordat ie onze verontruste reactie op zijn verentrekken ook niet meer probeerde uit te lokken door het te gaan doen wanneer ie zijn zin niet kreeg. Dat was vond ik het moeilijkste gedeelte- ze hebben zo snel door wanneer je toneel speelt en laten merken dat het je dwars zit zien zij als een beloning en je bent weer terug bij af.... Ze zijn razend slim en erg goed in onze lichaamstaal. Hoe dan ook: succes ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 20:08:48 pm door qliqi »

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2007, 20:27:42 pm »
Is het niet "kauwen op de veren"?

Zo ja, dan is onderstaande link misschien interessant om te lezen. Ik heb het overgetypt uit een PAKARA blad. Vond het te interessant om het niet met anderen te delen.

http://www.fluffies.org/nl/papegaaien-parkieten-gedrag-plukken-etc_invloed-van-de-kweekmethode-op-het-gedrag-van-de-vogel-vt6470.html

Ook ik zou eerst bij een VA laten uitsluiten dat ie iets mankeert.

Succes ermee, Nel

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2007, 20:45:11 pm »
Heel goed stuk Nel. Dit bevestigt voor mij weer dat je beter een natuurbroedvogel kunt hebben dan een handopfokvogel!! ;)

papegaai007

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2007, 21:18:21 pm »
zou je het ook niet gaan doen als je zaad van dennis krijgt :cry:

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2007, 21:57:16 pm »
Och jee, Pipo....

Mag ik je voorstellen aan mijn grasje Coco...

Afgelopen maart is ze begonnen met zichzelf kortwieken... Beide vleugels geen slagpen over en toen moest de staart er aan geloven..
Medisch geen oorzaak te vinden, geen tekorten, geen afwijkingen geen parasieten. Na een ruiperiode ook de nieuwe pennen gelijk wer gesloopt. Contact gehad met meerdere VA's en niemand kon zeggen wat er ana mankeerde. Coco (pop, 3 jaar) leeft hier samen met 2 mannen (2,5 jaar en 1 toen 7 maanden) en een pop (toen 7 maanden) in een grote kamervoliere, mogen wanneer we thuis zijn altijd los vliegen, hebben speel en knaagmateriaal in overvloed, staan op een oprima voeding, zonder ongezonde snoerijen enz enz.
Coco heeft de afgelopen maanden apart in een kooi gezeten, samen met de volwassen man, haar maatje, omdat ze zichzelf zo kort gewiekt had dat ze niet eens fatsoenlijk kon landen als ze viel en omdat ze dat prettig leek te vinden. Ook was de mogelijkheid geopperd door 1 van de artsen, dat ze mogelijk nesteldrang had, op een extreme manier dan en gestrest was doordat ze geen broedgelegenheid had. Sinds april heeft ze volop gebruik gemaakt van het broedblok, maar alleen als terugtrekplaats... Pas sinds afgelopen week zit ze weer fulltime in de voliere erbij, kan weer hele korte stukjes vliegen.

Uiteindelijk is het waarschijnlijk het dominante gedrag van de jonge pop waar ze niet mee om kan gaan. Deze jonge pop is de eerste paar maanden van haar leven flink ziek geweest en knapte begin van dit jaar een beetje op. Vlak daarna begon Coco te knagen. (de jonge pop zit graag wat achter Coco aan te jagen) Sinds een paar weken gaat de jonge pop weer achteruit en is minder fel... Coco is gestopt met knagen...

Ja, het kan een gedragsprobleem zijn, die verergerd door aandacht eraan te schenken, het akn irritatie van de geknipte pennen zijn,maar er kunnen zoveel andere oorzaken zij. Ik hoop dat je de oorzaak vind bij Pipo! Sterkte! Ik weet hoe frustrerend het is om je vogel zichzelf zo te zien verminken... :sorry:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2007, 23:24:25 pm »
Ik er misschien iets gebeurd waardoor even in een stress is geschoten ?
Vlak voor ik Jacky kreeg heeft hij ook even een (korte) stressperiode
gehad,waardoor hij al zijn vleugelpennen heeft kapotgemaakt,zo ver dat
je bijna zou denken dat het niet meer goed komt.
Sinds hij hier is heb ik hem het niet meer zien doen,waarschijnlijk door de
nieuwe situatie ?
Iig heel veel succes ermee  :-*

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2007, 23:28:08 pm »
wat ik zie op de foto heb ik ook bij onze tuur gezien
ik dacht dat hij gewoon aan de veel te kort gewiekte eindjes had gezeten, nu doet hij het nimeer

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2007, 06:52:47 am »
zou je het ook niet gaan doen als je zaad van dennis krijgt :cry:

hier snap ik niets van  ????

voor de rest bedankt voor de reactie`s
zo bezord was en ben ik nog niet hoor.
ik vind het alleen niet zo`n mooi gezicht, ik besteed er ook niet zo veel aandacht aan omdat het juist alleen maar de paar gewiekte pennen zijn .
bij elkaar maar zo`n 6 a7 pennen waar hij het doet.
hij heeft een voorliefde om dat te doen als hij op zijn kop hangt in zijn kooi.
en inderdaad het is meer aan rafels bijten dan trekken en plukken.
bij elkaar doet hij het misschien 15 min per dag.
verder doet hij het veel minder
ik blijf denken dat het met de rui te maken heeft vooral omdat dit nu de eerste keer is dat hij in de rui is.
een va vind ik nu nog wat te vroeg maar weet iemand er een in de kop v noord holland?
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2007, 08:51:51 am door fotomaadje »

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 24, 2007, 09:26:04 am »
van mij uit is dit misschien overbezorgdheid, maar uhm... wij waren Pink er bijna kwijt aan geraakt als we nog langer hadden gewacht.
het zal zeker zo zijn dat met jouw Pipo niets aan de hand is, maar dan heb ik het in ieder geval gezegd...

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 24, 2007, 11:38:47 am »
wat was de oorzaak bij pink dan

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 24, 2007, 19:16:25 pm »
Bij Pinkey waren het toen wormen, later ook nog een gat door een val wat niet geheeld was, maar wat we niet hebben gezien.
Overigens had de VA het eerst ook niet gezien terwijl we haar wel goed hadden nagekeken met de VA.

Maar het kan zoveel meer zijn. Schimmel, bacterie enz.
Als Pinkey dit zonder duidelijk veranderde situatie ooit nog een keer gaat doen dan ga ik naar de VA.

Ik zeg het overigens echt niet om je bang te maken en heb in mijn achterhoofd ook wel dat het de rui kan zijn en de VA zal zeggen dat je voor niks komt.
Maar zelfs als het de rui is, 7 pennen is wel veel om dit bij te doen en er zijn ook vitamine-comlexen om ze zonder last de rui door te helpen.

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 24, 2007, 19:32:45 pm »
@ dorian : dank voor de info.

we gaan pipo nu een aantal dagen monitoren met een camera merkt hij tenminste niet dat hij in de gaten gehouden wordt als we er niet zijn.
kunnen we misschien een patroon ontdekken.
echt een zieke indruk maakt hij totaal niet , is even vrolijk als anders en ook zijn gewicht blijft goed,
dus gaan we er nog maar even van uit dat het misschien een gedragsprobleem is (is geworden)
misschien gaan we daarna toch maar naar een va.
weet niemand een betrouwbare va in noord holland?
of desnoods een dichtsbijzijnde.
wij wonen omgeving alkmaar.