Och jee, Pipo....
Mag ik je voorstellen aan mijn grasje Coco...

Afgelopen maart is ze begonnen met zichzelf kortwieken... Beide vleugels geen slagpen over en toen moest de staart er aan geloven..
Medisch geen oorzaak te vinden, geen tekorten, geen afwijkingen geen parasieten. Na een ruiperiode ook de nieuwe pennen gelijk wer gesloopt. Contact gehad met meerdere VA's en niemand kon zeggen wat er ana mankeerde. Coco (pop, 3 jaar) leeft hier samen met 2 mannen (2,5 jaar en 1 toen 7 maanden) en een pop (toen 7 maanden) in een grote kamervoliere, mogen wanneer we thuis zijn altijd los vliegen, hebben speel en knaagmateriaal in overvloed, staan op een oprima voeding, zonder ongezonde snoerijen enz enz.
Coco heeft de afgelopen maanden apart in een kooi gezeten, samen met de volwassen man, haar maatje, omdat ze zichzelf zo kort gewiekt had dat ze niet eens fatsoenlijk kon landen als ze viel en omdat ze dat prettig leek te vinden. Ook was de mogelijkheid geopperd door 1 van de artsen, dat ze mogelijk nesteldrang had, op een extreme manier dan en gestrest was doordat ze geen broedgelegenheid had. Sinds april heeft ze volop gebruik gemaakt van het broedblok, maar alleen als terugtrekplaats... Pas sinds afgelopen week zit ze weer fulltime in de voliere erbij, kan weer hele korte stukjes vliegen.
Uiteindelijk is het waarschijnlijk het dominante gedrag van de jonge pop waar ze niet mee om kan gaan. Deze jonge pop is de eerste paar maanden van haar leven flink ziek geweest en knapte begin van dit jaar een beetje op. Vlak daarna begon Coco te knagen. (de jonge pop zit graag wat achter Coco aan te jagen) Sinds een paar weken gaat de jonge pop weer achteruit en is minder fel... Coco is gestopt met knagen...
Ja, het kan een gedragsprobleem zijn, die verergerd door aandacht eraan te schenken, het akn irritatie van de geknipte pennen zijn,maar er kunnen zoveel andere oorzaken zij. Ik hoop dat je de oorzaak vind bij Pipo! Sterkte! Ik weet hoe frustrerend het is om je vogel zichzelf zo te zien verminken...