Lees het topic nu pas

Wat leuk dat je voor een papegaai kiest

Wat betreft de eenkennigheid van de grijze, moet ik ook zeggen dat de mijne totaal niet eenkennig is.
In het begin hebben we er wel hard aan gewerkt, omdat ze toch voorkeur heeft naar mij toe en dat nog wel is ten koste ging van de vingers van mijn vrouw

We hebben Balou toen geleerd hoe hard ze mag bijten en Ilona heeft (gelukkig) doorgezet met het aanpakken van Balou en na deze korte periode kan ik mijn grijze bij iedereen neerzetten.
Amazones heb ik alleen ervaring mee via mijn oom. Die had een amazone (zijn ex heeft deze meegenomen

) die heel erg eenkennig is. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet, maar anders had ik het heel anders aangepakt. Het vogeltje was wel nieuwsgierig, maar door onze kennis van zijn eenkennigheid durfde niemand zijn hand in de kooi te steken en daardoor werd de kracht van zijn snavel door ons bevestigd en is hij elke keer valser geworden.
Ik denk dat ook dat je het karakter van je vogel, qua socialigheid (is dat wel een woord

) erg goed kan sturen en moet je de eenkennigheid van de grijze niet TE veel laten meespelen. Eenkennigheid van grijsjes komt vaak weg bij eigenaren die weinig van opvoeding van papegaaien weet, want zoals je hier wel merkt heeft op het forum bijna niemand een eenkennige grijze.
De rosé is een heel ander verhaal. Wij hebben een popje en dit is een erg eigenwijs monster. In het begin was ze erg onder de indruk van onze edel en grijze, maar in de loop van de tijd heeft ze toch geleerd van zich af te bijten en is ze een stuk zelfverzekerder geworden

Onze rosé KAN een echte kroelkip zijn, maar is dit lang zo vaak niet meer als in het begin. Ook merk ik dat onze Diva voorkeur heeft naar mijn vrouw, wat het kroelen betreft, maar als ze gewoon lekker rustig op iemands schouder wil zitten, kiest ze weer voor mij.
Bij roseetjes is het zo dat de mannetjes wat knuffeliger zijn en blijven als de popjes, dus dat heeft er bij ons ook mee te maken dat ze niet meer zo kroelerig is.
Roseetjes zijn ook gevoeliger voor Polyoma virus en de kans is ook groter dat roseetjes drager zijn van dit virus als andere kromsnavels. Vergeet dus niet, als je voor een rosé kiest, om ook op Polyoma te testen. Aangezien je meerdere kromsnavels hebt.
Roseetjes hebben ook gigantisch aanleg om dik te worden, dus een uitgebalanceerd dieet is nodig bij deze schatjes.
Voor de rest heeft elke kromsnavel zijn eigen charmes. Wij hebben 4 verschillende soorten met alle hun nukken, maar ook hun leuke kanten.
Bij mensen langs gaan is een hele goeie manier om in contact te komen met verschillende soorten, maar mail ook is met kwekers. Deze mensen kunnen je vaak ook heel veel informatie geven, over waar je op moet letten

Succes met je zoektocht en hou ons op de hoogte.
Groeten Jarno