Auteur Topic: waarom harkt/graaft mijn gaai op de bodem?  (gelezen 4488 keer)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: waarom harkt/graaft mijn gaai op de bodem?
« Reactie #15 Gepost op: september 06, 2007, 16:22:23 pm »
wat was dat voor test?

ik ben met Poekie alleen na aankoop ooit bij een dierenarts geweest, werd alleen een beetje in z'n borst geprikt en naar zijn ontlasting gekeken :CENS

testen op ziekte waarschijnlijk ;)
sommige ziekten komen namelijk niet direct naar buiten, dus zodat we ze kunnen waarnemen,
dus dat is altijd fijn om zekerheid te hebben, en als je veel in contact komt met andere mensen met gevleugelde vriendjes is het ook fijn om te weten dat jou of hun gaaitje vrij is van ziektes ;)

het is natuurlijk niet perce nodig om te weten welk geslacht je in huis hebt als je er maar 1 hebt en het daar bij houdt ;)
al lijkt het mij wel fijn, maar bij grasjes is testen voor geslacht niet nodig ;) testen op ziekte wel.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: september 06, 2007, 18:50:16 pm »
ik heb laten testen op Chlamydia, Polyoma en PBFD (zeg ik dit goed :)) ik wou het vooral weten voor mezelf en ook omdat ik een parkiet heb (Piet) die is ook getest. ik zou na de uitslag een veertje sturen voor het geslacht, maar bij het lab hadden ze meteen de geslachttest gedaan.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #17 Gepost op: september 06, 2007, 23:56:28 pm »
ik heb laten testen op Chlamydia, Polyoma en PBFD (zeg ik dit goed :)) ik wou het vooral weten voor mezelf en ook omdat ik een parkiet heb (Piet) die is ook getest. ik zou na de uitslag een veertje sturen voor het geslacht, maar bij het lab hadden ze meteen de geslachttest gedaan.

zeg je helemaal goed volgens mij ;)

Poeke

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: september 07, 2007, 10:35:53 am »
eh....chlamydia? lijkt niet dat Poekie dat kan krijgen als er ehm geen andere vogels in de buurt zijn zeg maar toch?
moet zo'n test dan standaard elk jaar?

ik merk trouwens wel op dat Poekie meer scharrelt op de bodem (beukensnippers) als zijn kooi schoon is. Als er teveel rotzooi (poep en fruitresten) ligt wil meneer niet scharrelen, alsof hij bang is dat zijn pootjes vies worden.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #19 Gepost op: september 10, 2007, 11:51:54 am »
of dit klopt weet ik niet helemaal zeker,

maar als je vogel ouder is dan 10 jr, en voor zover jij weet hij nooit in contact geweest is met andere gaaien kan je er van uit gaan dat hij gezond is,
(volgens mij kan loes daar meer over zeggen toch?)

maar aangezien veel gaaitjes in de tuin scharrelen of in het park kan je sommige dingen beter wel laten testen, zoals op wormpjes.

een polyoma en pbfd test zou ik zelf voor de zekerheid doen, kost wel veel, maar dan weet je 100% zeker dat ze niet ziek zijn,
en als je dan een keer met poekie ergens heen gaat, een meeting ofzo, kan hij gewoon mee, want dan is hij "gezond" getest.
meestal worden gaaien bij een nieuwe eigenaar als eerst op deze dingen getest, soms nog zelfs voordat ze een nieuwe eigenaar krijgen, omdat deze eigenaar al (gezonde) gaaitjes heeft,
dus dan is zo'n test al achter de rug ;)
die testen hoeven naar mijn weten niet ieder jaar hoor  :CENS

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #20 Gepost op: september 10, 2007, 11:56:32 am »
onze pipo groef ook veel toen hij/zij jong was idd vooral `s avonds voor de laatste voeding(pap) nu hij/zij ouder is
nu ruim 1 jaar doet hij/zij het nog maar zelden.
onze ander gaai heeft het nooit gedaan , maar die spettert weer met z`n waterbak als ik aan het stofzuigen ben.
 ??? het blijven gaaien hè

kokosnoot

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 10, 2007, 13:00:08 pm »
mijn Poekie graaft nu ook minder, ben ook gestopt met pap, maar ben wel overtuigd dat het aandacht trekken is.

ik heb begrepen op dit forum dat het goed is elk jaar de ontlasting te laten testen op wormpjes, maar vanaf hoe oud moet de 1e test? Poekie is nu 3 maanden.

ede

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: september 10, 2007, 13:03:28 pm »
Kan geen kwaad om het binnekort een keer te doen. Ff poepje opvangen in een zakje. In de koelkast doen en dan naar de vogelarts brengen.
Kost ongeveer 15 euro voor een volledig onderzoek.
En dan is het 1x per jaar goed. Tenzij je zelf vaker wilt natuurlijk!
Bij mij moeten ze eind december weer!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 10, 2007, 13:24:37 pm »
is het ook op te sturen? mijn VA zit niet echt naast de deur  :)
en is het dan alleen op wormen testen of worden er meer testen op dat ene poepje gedaan?

ede

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 10, 2007, 13:38:28 pm »
Ja er word ook op andere bacterien getest enzo!
Ik kan kiezen of ik een uitgebreide test wil. Word het ook op kweek gezet!
En een eenvoudige test en dat is volgens mij alleen door de microscoop kijken op wormen en parasieten enzo! (volgens mij, weet het niet helemaal zeker)

Ik zou je VA dan even bellen of je het op kan sturen! Ik moest het poepje van dezelfde dag inleveren dus ik ben er bang voor!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: september 10, 2007, 13:39:40 pm »
bedankt voor die tip! ik zal zeker ze bellen  :thumsup:

Poeke

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: september 11, 2007, 10:44:06 am »
dank allemaal

ik ga binnenkort maar even op vogelartsjacht (heb item onder dierenartsen al gevonden) ff bellen en vervolgens Poekie maar met een plastich zakje achtervolgen of hij daar een hoopje in wil droppen  :)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: september 11, 2007, 15:29:43 pm »
mij is het gelukt vanmorgen, 2 poepjes van Poekie en 2 poepjes van Piet en meteen naar de VA gereden, ik wacht nu op de uitslag....spannend :hot:

ede

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 11, 2007, 15:34:45 pm »
Inderdaad spannend zeg!  :thumsup:
Zal vast goed zijn. Maar het is toch wel een fijn idee altijd!
Even bevestiging!  :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: september 12, 2007, 12:19:09 pm »
de uitslag is binnen van de keutel-test, alles is goed bij Poekie en piet!!  :thumsup:
wat een heerlijk gevoel is dat  :a036: