Auteur Topic: Geelkop Amazone 18 jaar vraagjes  (gelezen 6837 keer)

NielsUdo

• Gast
Geelkop Amazone 18 jaar vraagjes
« Gepost op: augustus 30, 2007, 12:22:05 pm »
Hallo allemaal!

Paco is een 18 jarige geelkopamazone die de oren van onze kop af kletst! Volgens mij is hij kerngezond want hij doet alles gewoon, gelukkig!
Nu heb ik alleen een paar vraagjes waar ik niet echt antwoord op kan krijgen op andere topics.

Hoe weet je of je zn nagels moet laten knippen? hoe lang mogen ze zijn... Ze zijn nu ongeveer iets minder dan 1 cm, en ook flijmscherp dus op de hand nemen is er ook niet bij. We hebben ze al eens laten knippen maar toen begonnen ze te bloeden... Hij knabbelt wel eens aan zn nagels, maar ze worden er niet korter van. We hebben verschillende maten (dun en dik) natuur houten stokken.

We willen paco graag eens uit de kooi laten om bijvoorbeeld te laten fladderen of om hem op de hand te nemen, alleen heeft hij in het verleden meerdere malen tegen de ramen gevlogen en lampen omver, dat is niet alleen zonde, maar ik vind het vooral zielig voor paco omdat ie zich dan bezeerd. Wat is nou het beste om te doen? We laten hem wel eens af en toe op zn kooi zitten (bijvoorbeeld bij het wassen of schoonmaken maar dan gaat ie meteen weer naar binnen..

Is het verstandig om bij een papegaai die al jaren bepaalde dingen gewent is om dat te veranderen? Is het bijvoorbeeld gevaarlijk om hem te vervoeren naar de dokter bijvoorbeeld? hij komt immers nooit echt buiten.. alleen als het heel lekker weer is gaat de kooi in de tuin, maar dat is niet heel vaak. wel regelmatig met de kooi aan de openslaande deuren, voor wat frisse lucht!

Ik wil hem niet onnodig ziek maken natuurlijk  :CENS

groetjes Niels, schreeuw van Paco  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Geelkop Amazone 18 jaar vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:31:47 pm »
 :hart: Wt een leuke vogel lijkt het me!!! Het geeft niets hoor om veranderingen door te voeren. Niet te bezorgd zijn, dat hebben ze in de gaten!! Net doen of er niets aan de hand is bij een verandering!! ;) Als de nagels beginnen te bloeden bij knippen, zijn ze te kort geknipt!! :cry:

Als je niet wil dat hij tegen ramen aanvliegt en hem mee naar buiten wilt nemen, zou ik hem laten kortwieken. Geeft niks, hij komt nu toch ook nooit uit de kooi? Hij is dus niet gewend om te vliegen. Hij krijgt dus veel meer vrijheid als je hem wiekt!! ;)

NielsUdo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:47:41 pm »
Hij is idd erg gezellig.Bijvoorbeeld Als je aan de telefoon bent praat ie gezellig met je mee. en als we aan het eten zijn moet ie erbij zitten (kooi bijrollen) erg leuk ja

Van dat bloeden wist ik idd al, dus als je ze laat knippen zijn ze dan kort genoeg om geen pijn te doen? heeft ie dan nog wel genoeg grip met zn nagels?
Als je de vogel laat wieken en hij probeert te vliegen, valt hij dan niet hard op de grond? Ik wil paco wel meer vrijheid geven ja, dat hij lekker kan fladderen enzo, misschien dat ie dan wat tammer wordt.
Dus als ik het goed begrijp zijn de vogels niet snel vatbaar voor ziekte door vervoer of buiten zijn? ik dacht dat dat niet zo goed was voor papegaaien...
Hoe oud kunnen ze eigenlijk worden (geelkop amazone?)

Groetjes Niels Schreeuw Paco

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:52:43 pm »
Ik denk dat ze zeker 60 à 70 jaar kunnen worden. Precies weet ik het niet. ;) Als je Paco hebt laten wieken, moet je even zorgen dat hij dat in de gaten heeft. Op de grond zetten, hij zal dan proberen te vliegen en al snel merken dat het niet gaat! ;)

Als je de papegaai went aan buiten zijn is het echt totaal geen probleem. Die van ons gaan zelf in de winter mee naar buiiten. Natuurlijk houd je er rekening mee als het vriest ofzo (dan maar eventjes dus). Maar als er een zonnetje schijnt 's winters kunnen ze al gauw even naar buiten hoor! Als je hem nu laat wennen en dan geleidelijik aan het koudere weer (wat je nu dus al krijgt!) is er niets aan de hand!! ;)

Als je goede slijtstokken in de kooi hangt is dat meestal ook al genoeg om de nagels kort te houden en minder scherp.  ;)

NielsUdo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:56:24 pm »
Oke dank je wel loes!!
Wat is de beste manier van wieken denk jij? Ik heb gelezen dat je meerdere manieren hebt, echter vind ik wel dat hij zijn mooie verenpak zoveel mogelijk moet behouden. geen lelijke happen eruit ofzo... (sorry dat ik overkom als een leek hoor) maar ik vind het ook een beetje zielig namelijk...  ;)

Groetjes!  :thumsup:

TWEETY

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:57:21 pm »
welkom op het forum niels  :-*

ik zou zeggen , neus hier maar eens goed rond, je zult verstelt staan wat je hier aan info krijgt

gr sandra

NielsUdo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2007, 13:00:00 pm »
Dank je Sandra!

Ik ben al druk aan het lezen haha.
Mooie foto trouwens van je gaaitje! Gewoon mee op vakantie? vliegt ie niet weg dan? Grtz!  :thumsup:

TWEETY

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2007, 13:02:50 pm »
Dank je Sandra!

Ik ben al druk aan het lezen haha.
Mooie foto trouwens van je gaaitje! Gewoon mee op vakantie? vliegt ie niet weg dan? Grtz!  :thumsup:

dank je, nee hoor tweety is gewiekt en gaat overal mee naar toe op reis met onze campingcar  :thumsup:
je hebt er zoveel meer plezier aan als ze gewiekt zijn

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2007, 14:10:17 pm »
welkom op het forum niels!

je hebt er zoveel meer plezier aan als ze gewiekt zijn

en ook anders om, ze hebben veel meer vrijheid ;)

je moet hier eens kijken
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=25360.0
methode 2 is wat je bedoeld denk ik, je ziet dan nauwelijk de gewiekte veren ;)

:pics: ?
groetjes

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2007, 15:20:24 pm »
Wat gaaf een geelkop  :cool: een dubbele geelkop ?

Je kunt de nagels ook vijlen,zodat je net het scherpe eraf hebt  ;)

Heb je ook een foto van je gaaitje ?

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2007, 15:47:21 pm »
Welkom op het forum Niels.

Ik zou beginnen met slijtstokken ophangen. Er zijn veel winkels die ze verkopen. Maar de dikte is soms wat moeilijker te bepalen.

Wat goed dat je op een forum rond gaat snuffelen. Misschien zal er veel voor jullie en je gaaitje gaan veranderen. Het leven met een gewiekte vogel is werkelijk geweldig.

Kijk met wieken uit waar je dat laat doen. Niet iedere Vogelarts knipt goed. Ga in ieder geval niet zomaar naar een dierenarts. Als er verkeerd geknipt wordt heb je een veel groter probleem. Vaak zijn er ook wel mensen van het forum redelijk in je buurt, die voor jou willen wieken. Is nog goedkoper ook.

Heel veel succes en plezier.

Groetjes,
Dorian
Pinkey, Puck en Mickey

NielsUdo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2007, 16:24:28 pm »
Jeetje wat veel antwoorden zeg! Bedankt allemaal!!
Het is geen dubbele geelkop, ik weet niet wat de complete naam is eigenlijk. Hij heeft een geel voorhoofd zegmaar.
Ik zou niet weten hoe ik hem nu moet pakken want dat is hij dus niet gewend.. hij loopt zegmaar weg dan... Jullie hebben dat zeker van jongs af aan al gedaan? Dat vijlen is wel een goed ideetje, maar ook een lastige opgave bij paco ivm met "pakken"  denk ik.. en kortwieken is wel beslist een belangrijke als je hem los laat dus, anders vliegt ie alles stuk (en zichzelf) Welke methode adviseren jullie voor de eerste keer? Methode 2 is wel de "mooiste" maar kan dus nog wel een eindje fladderen. En wat vinden de gaaien zelf van het wieken, aangezien het ijdele beestjes zijn.. gaan ze zich er zielig door voelen, of worden ze "boos" op je?

Het lijkt me zoveel leuker om paco lekker op te pakken en lekker op zn kooi te zetten, zodat ie een stuk vrijer is.. zal hij lekker blijven zitten dan, of zal hij meteen willen vliegen? ik heb dus echt geen idee hoe hij zal reageren..   ???

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben  ;)

Groetjes niels en paco

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2007, 16:35:45 pm »
welkom op dit forum niels  :-*

gewiekte vogels zijn evenveel waard als niet gewiekte maar kennen heel veel meer vrijheid
dat hij het niet gewoon is wil niet zeggen dat hij er kan aan wennen,alle begin is moeilijk
en sommigen hebben hun gaai ook pas op leeftijd laten wieken en dat gaat goed nu,dus het is nooit te laat
succes ermee

vivke

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2007, 16:40:39 pm »
...............kortwieken is wel beslist een belangrijke als je hem los laat dus, anders vliegt ie alles stuk (en zichzelf) Welke methode adviseren jullie voor de eerste keer? Methode 2 is wel de "mooiste" maar kan dus nog wel een eindje fladderen. En wat vinden de gaaien zelf van het wieken, aangezien het ijdele beestjes zijn.. gaan ze zich er zielig door voelen, of worden ze "boos" op je?

het zal gewoon wennen zijn voor hem..

het is wel belangrijk dat ze een stukje kunnen zweven, moet er niet aan denken dat ie vanaf zijn kooi als een baksteen op de grond valt bye2
dus een zachtere landing is wel gewenst ;)
als je zoekt op bijoux en wieken kom je een topic tegen over een pas gewiekte ;)
het is in het begin raar, maar t went snel hoor

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2007, 16:47:00 pm »
methode 1 en 2 komen op hetzelfde neer, maar methode 2 is mooier, dat sowieso.
voor onze vogels (3) is methode 2 te lang en vliegen ze in een rechte lijn van de ene naar de andere plek, onze grijze kan zelfs omhoog.

over dat pakken (opstappen op je vinger): Pinkey, onze eerste gaai, hebben we als jonkie van 16 weken gekregen en wist al wat opstappen was bij de kweker. lekker makkelijk dus.
Mickey, onze grijze, wist dat wel, maar alleen bij mannen stapte hij op. Inmiddels kan ook ik vanalles met hem, gewoonweg door info vragen en zoeken op fora, veel lezen en aan de slag gaan.
Puck, onze rose kaketoe van 3 jaar, is nu 2 maanden bij ons. Hij heeft nooit los gezeten, is ook nooit gewiekt.
Hij heeft er geen last van gewiekt te zijn, want hij mag nu overal mee naartoe, voor hem een goede reden op te leren stappen... wat inmiddels meestal goed gaat.

Er is veel mogelijk, maar het kost tijd, geduld en consequente aanpak. Uiteindelijk zullen jij en je gaai daar heel veel plezier aan beleven.