Auteur Topic: Geelkop Amazone 18 jaar vraagjes  (gelezen 6867 keer)

ede

• Gast
Re: Geelkop Amazone 18 jaar vraagjes
« Reactie #30 Gepost op: augustus 31, 2007, 06:59:16 am »
Wat krijgt je papegaai te eten? Als het papegaaienzaadjes zijn kun je misschien overwegen om je papegaai pellets te geven.
Daar zitten alle vitamines en mineralen in die een papegaai nodig heeft en niet allemaal binnen krijgt met zaadjes.
Zoek op het forum maar eens op nutribird, ecobird, scenic en Harrisons. Dan vind je veel informatie.

Veel douchen helpt ook zeker. En amazones kunnen daar echt van genieten.
UIteraard zijn alle fruit en groente extratjes heel goed voor de variatie en voor de vitamines ed.

Dorian

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: augustus 31, 2007, 08:58:38 am »
Je hebt geen sproeier met extra vitamines nodig om je papegaai er mooi uit te laten zien.
Bij ons gaan ze alle drie bijna iedere dag even mee onder de douche, gewoon met hetzelfde water als waarmee ik ook douche dus ook lekker warm (winter warmer dan ze zomer).
Omdat je nog niet zover bent denk ik dat je Paco zomaar mee naar de douche kunt nemen, is een plantenspuit voor nu ook genoeg en gewoon vaak daarmee lekker nat spuiten. De ene keer genieten ze daar natuurlijk meer van dan de andere keer.

Verder zou je inderdaad kunnen overwegen om pellets te gaan voeren. De overstap gaat vaak gepaard met doorzetten en niet meer toegeven aan de papegaai. De meesten gaan het uiteindelijk eten.
Vaak afgewisseld of aangevuld met uitgebalanceerde zaadjesmengeling.
Als je zaadjes wil blijven voeren, is het belangrijk dat je zaadjes koopt die geschikt zijn voor een Amazone, met weinig zonnebloempitjes. Zonnebloempitjes zijn vetbommetjes voor je papegaai. Zelfde als patatjes voor de mens. Dat wil zeggen dat het niet ongezond is, maar overmaat schaadt.
Daarnaast is iedere dag groente en fruit erg belangrijk. Geen avocado! Fruit en groente zijn hier niet geliefd, maar we blijven het ze voorschotelen en ze eten er wel iets van.

Veel sloopmateriaal (wilgentakken bijvoorbeeld) geeft papegaaien een leuke uitdaging. En natuurlijk soms een nieuw speeltje. Je hebt ook steeds meer speelgoed waar je eten in kunt verstoppen. Ook dat is voor papegaaien een grote uitdaging. Bezig zijn, zeker als ze nog veel in de kooi zitten, is natuurlijk heerlijk voor een gaaitje.
Er zijn veel internetsites die geweldig papegaaienspeelgoed verkopen.

Oja, ik denk dat de lijst met vogelartsen die je hebt gezien, ook de enige zijn met echte vogelartsen. Wij moeten ook steeds drie kwartier tot een uur rijden om bij een goede vogelarts te komen. Maar dan weet je zeker dat je vogel ook goed nagekeken wordt. Een dierenarts met een beetje verstand van vogels, geeft vaak de verkeerde informatie. Het is dus echt heel belangrijk dat als je naar een arts gaan, je ook naar een goede gaat. Hij of zij kan je precies de tips geven op gebied van voeding die passen bij jouw Paco. En daarnaast netjes wieken en nagels knippen. Eventueel de ontlasting nakijken of alles okay is. Dan weet je zeker dat hij geen wormen heeft, maar ook dat verder alles in orde is.

Veel mensen van dit forum hebben elkaar pas geleden ontmoet op een camping in Belgie (wat niet de eerste meeting was), al dan niet met hun gaai. Er zijn twee topics daarover (of meer) waarop alles te zien is. Misschien is het voor jullie leuk om ook eens te gaan kijken wat anderen kunnen met hun vogel en hoe het wordt aangepakt. Hier ben je in ieder geval welkom, maar wij wonen in Delft.
Hier staan foto's van de meeting: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28528.0
Hier staan foto's van de rest van die week met het verslag erbij: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28618.0

Dat je zoveel hulp krijgt aangeboden hier, komt omdat het gewoon top is dat je het leven voor je papegaai nog aangenamer wil maken. Ik vind het in ieder geval geweldig en dan ook een dikke pluim daarvoor.

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 31, 2007, 11:05:40 am »

Wat ziet jouw geelkop er trouwens nog jong uit?!! Mooi verenpak, geef je hem iets speciaals daarvoor?
Ik zag ook dat je ze rode peper geeft?? vinden ze dat lekker... Niet heet? haha

Haai ..

Lorre heeft altijd al strak in t pak gezeten , ik heb daar niks bijzonders voor hoeven doen .
Wel is hij , sinds ik hem heb , wat minder "dof" geworden ..
Lorre heeft naast simpel en slecht papegaaienvoer wel gelukkig altijd zn extraatjes gehad zoals fruit, groente , vlees , vitaminedruppels in de rui enz enz ... Ik heb hem alleen op iets betere zaden gezet , en ben af en toe kiemzaad enz gaan geven .

De rode peper en knoflook heb ik eens ergens hier op het forum gelezen , en heb het ook eens gehaald en geprobeerd .
Ik geef het ze af en toe en ze vinden het heerlijk .. ik heb toen begrepen dat papegaaien dat soort dingen goed kunnen hebben omdat ze geen speeksel hebben zoals wij , dus ze proeven niet dat het "heet " is ..

Trouwens , https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28168.0
Dit is het topic dat ik voor het eerst naar buiten ben gegaan met Lorre ....
Jeff heeft Lorre voor mij gewiekt , dmv hem in een handdoek te vangen en vast te houden .
Al die tijd erna heb ik toch Lorre nog niet zelf durven pakken , terwijl Jeff het zo deed , maar ik heb Lorre steeds verplaatst door hem op een rooster op te laten stappen .

« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2007, 11:16:28 am door Diesel »

NielsUdo

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: augustus 31, 2007, 14:57:54 pm »
hallooo

Paco krijgt al jaaaaaren nutrubird pellets. Elke dag een beetje grit erbij en een pinda (vind ie heeerlijk) Vroeger kreeg hij inderdaad gewoon zaad, maar dat werd afgeraden door een vogelarts waar we toen zijn geweest. Verders krijgt hij gewoon zn extraatjes, gekookte aardappel en fruit vind ie heerlijk, maar niet alle, de duurste aardbijen laat ie liggen  :)
Ook knippen we regelmatig een flinke wilgentak uit de boom en zetten het in zn kooi, dan knaagt ie zelf weer ruimte in zn kooi hahaha

Over die artsen gesproken.. ja, ik wil natuurlijk beste  ;D en het maakt mij vrij weinig uit waar die zit. Heeft iemand hier ervaring met de dierenkliniek centrum-oost in amsterdam?
Ik heb geen idee, maar het is " redelijk" dichtbij en ziet er goed uit op internet... www.dierenkliniek-centrum-oost.nl
Ik zal zo eens die fora bekijken van de meeting! Lijkt me erg gezellig om daar alle vogels eens in het echt te zien. En de baasjes met hun tips en dergelijke!

@ Diesel.
Geef jij je gaaitje ook vlees? Wij geven hem af en toe wel aardappel, wortel, sperzieboon en fruit enzo. maar nog nooit vlees gegeven...! wat geef je hem dan? zeker kleine beetjes?  En zijn dat speciale rode pepers? en kan je gewoon zo geven? of een klein stukje
Dat vangen met een handoek doen wij als het moet ook meestal zo idd. Het is makkelijker. En wat betreft het roostertjes is ook wel een goed idee! Lekker makkelijk voor ons en paco, minder stress, en hij kan lekker ergens anders gaan zitten  :thumsup:

Jongens ontzettend bedankt weer en ik kijk alweer uit naar jullie antwoorden en tips!   :thumsup:

Groetjes ! Niels en Paco!

Caiolinda

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 31, 2007, 15:36:03 pm »
En een tip geen kussjes vragen na de peper ;D

Dorian

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: augustus 31, 2007, 18:47:03 pm »
wauw, alleen maar respect  :P
jullie doen het super.

nu de volgende stap nog...

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #36 Gepost op: augustus 31, 2007, 21:28:22 pm »
Je doet het heel goed hoor  :thumsup:

Alleen één klein puntje:beter geen doppinda's,die kunnen schimmels bevatten  ;)

NielsUdo

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: augustus 31, 2007, 21:39:10 pm »
Zijn ongebrandde pinda's... hij is er nog nooit ziek van geworden. Wat voor pinda's dan wel. Of bijvoorbeeld nootjes? die je ook als snoepje kan geven?  ???

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #38 Gepost op: augustus 31, 2007, 21:41:48 pm »
Je kan cedernootjes geven,gerust meer dan één  ;)  of af een toe een walnoot.
Palmnoten schijnen ook goed te zijn.

Jeffrey

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: augustus 31, 2007, 23:18:14 pm »
klink goed allemaal  :thumsup: je word van alle kanten geholpen  :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #40 Gepost op: september 01, 2007, 00:13:44 am »
Jullie hebben 18 jaar geleefd met jullie papegaai, en nu willen jullie hem gaan moderniseren en dat juichen wij hier allemaal enorm toe!  :thumsup: Maar mag ik vragen hoe jullie nu op dit "idee" van het kan anders zijn gekomen? Hebben jullie iemand gezien met een moderne gaai of hoe is dat gegaan? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid  ;)

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #41 Gepost op: september 01, 2007, 00:37:11 am »
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ... :-[

Dorian

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: september 01, 2007, 09:42:14 am »
Jaaaa ik ook. Ik vind het zo ontzettend gaaf dat jullie het willen, maar inderdaad, waar komt dat idee ineens vandaan?

NielsUdo

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: september 01, 2007, 12:25:08 pm »
Eigenlijk wisten we al dat je je papegaai kon "moderniseren" zeg maar. Alleen hebben het nooit echt doorgezet.. ook omdat hij ooit eens een paar keer met vliegen alles stuk vloog en dat hij snel beet en schuw was enzo.. dus misschien dat het nu met de juiste informatie wel lukt..  ::)

Buiten het feit dat het me gewoon ontzettend leuk lijkt!

:a036:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #44 Gepost op: september 01, 2007, 12:42:33 pm »
Het is niet alleen ontzettend leuk, voor de gaai is het eigenlijk een must  ;)
De eerste stap die je eigenlijk moet gaan zetten is kortwieken, daar win je al zoveel ruimte door. De gaai vliegt dan niet meer weg, en van daaruit ga je stapje voor stapje met hem door het huis wandelen en alles benoemen en bespreken met hem wat je tegen komt! Kaya kreeg ik op 10 jarige leeftijd, ik was in het begin erg onzeker hoe ik het aan moest passen maar heb haar in relatief heel korte tijd omgeturnd van een kooi vogel naar een vrije vogel. Wel met veel hulp van dit forum!  :thumsup:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=26006.0 in die tophic kun je onze start lezen  ;)