Je hebt geen sproeier met extra vitamines nodig om je papegaai er mooi uit te laten zien.
Bij ons gaan ze alle drie bijna iedere dag even mee onder de douche, gewoon met hetzelfde water als waarmee ik ook douche dus ook lekker warm (winter warmer dan ze zomer).
Omdat je nog niet zover bent denk ik dat je Paco zomaar mee naar de douche kunt nemen, is een plantenspuit voor nu ook genoeg en gewoon vaak daarmee lekker nat spuiten. De ene keer genieten ze daar natuurlijk meer van dan de andere keer.
Verder zou je inderdaad kunnen overwegen om pellets te gaan voeren. De overstap gaat vaak gepaard met doorzetten en niet meer toegeven aan de papegaai. De meesten gaan het uiteindelijk eten.
Vaak afgewisseld of aangevuld met uitgebalanceerde zaadjesmengeling.
Als je zaadjes wil blijven voeren, is het belangrijk dat je zaadjes koopt die geschikt zijn voor een Amazone, met weinig zonnebloempitjes. Zonnebloempitjes zijn vetbommetjes voor je papegaai. Zelfde als patatjes voor de mens. Dat wil zeggen dat het niet ongezond is, maar overmaat schaadt.
Daarnaast is iedere dag groente en fruit erg belangrijk. Geen avocado! Fruit en groente zijn hier niet geliefd, maar we blijven het ze voorschotelen en ze eten er wel iets van.
Veel sloopmateriaal (wilgentakken bijvoorbeeld) geeft papegaaien een leuke uitdaging. En natuurlijk soms een nieuw speeltje. Je hebt ook steeds meer speelgoed waar je eten in kunt verstoppen. Ook dat is voor papegaaien een grote uitdaging. Bezig zijn, zeker als ze nog veel in de kooi zitten, is natuurlijk heerlijk voor een gaaitje.
Er zijn veel internetsites die geweldig papegaaienspeelgoed verkopen.
Oja, ik denk dat de lijst met vogelartsen die je hebt gezien, ook de enige zijn met echte vogelartsen. Wij moeten ook steeds drie kwartier tot een uur rijden om bij een goede vogelarts te komen. Maar dan weet je zeker dat je vogel ook goed nagekeken wordt. Een dierenarts met een beetje verstand van vogels, geeft vaak de verkeerde informatie. Het is dus echt heel belangrijk dat als je naar een arts gaan, je ook naar een goede gaat. Hij of zij kan je precies de tips geven op gebied van voeding die passen bij jouw Paco. En daarnaast netjes wieken en nagels knippen. Eventueel de ontlasting nakijken of alles okay is. Dan weet je zeker dat hij geen wormen heeft, maar ook dat verder alles in orde is.
Veel mensen van dit forum hebben elkaar pas geleden ontmoet op een camping in Belgie (wat niet de eerste meeting was), al dan niet met hun gaai. Er zijn twee topics daarover (of meer) waarop alles te zien is. Misschien is het voor jullie leuk om ook eens te gaan kijken wat anderen kunnen met hun vogel en hoe het wordt aangepakt. Hier ben je in ieder geval welkom, maar wij wonen in Delft.
Hier staan foto's van de meeting:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28528.0Hier staan foto's van de rest van die week met het verslag erbij:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28618.0Dat je zoveel hulp krijgt aangeboden hier, komt omdat het gewoon top is dat je het leven voor je papegaai nog aangenamer wil maken. Ik vind het in ieder geval geweldig en dan ook een dikke pluim daarvoor.