Auteur Topic: Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer  (gelezen 10204 keer)

Dorian

• Gast
Re: Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer
« Reactie #30 Gepost op: september 24, 2007, 08:39:31 am »
Ik heb gisteren de hele tijd als Pink naar beneden sprong gewacht tot ze niet meer bij mij of Menno aan kwam gegaloppeerd en dan met iets gegooid tegen de muur (balletje en een knuffeltje).
Nou jammer joh, maar dat werkt niet.
Aandacht heb je wel meteen. Ze gaat onder daar waar het gebeurt als een gek zitten rondhuppelen, slaan met haar koppie met kuifje overeind, vleugels wijd.
En als ik haar dan beloon en vervolgens wil laten opstappen, wat normaal zonder iets te zeggen meteen lukt (als er een vinger komt stap je op), rent ze als een gek weg, de hele kamer door.
Ze kruipt dan ineens overal onder en tussen en op.
Gewoon om te spelen, met zo'n uitdagend koppie, kuifje overeind en enthousiaste geluiden producerend.
Als ik haar dan eindelijk had, was ze dus zo weer beneden, nog sneller dan normaal.
Weer geprobeerd, maar het werd er alleen maar erger op in plaats van beter.

Op het laatst liet ik haar toen ik haar wilde pakken maar even haar gang gaan. Zoef naar de bank, knuffeltje op de grond, balletje op de grond en dan kijken:
Jeeeeeej we gaan spelen, veugeltjes wijd, hupsen, helemaal trots.
Ik geloof dat we allebei de aanpak niet goed begrepen. Hihi.  :)

Het heeft een tijd geduurd voor ze weer gewoon opstapte. Gewoon de normale manier die ze gewend is.

ede

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: september 24, 2007, 10:57:19 am »
 ;D ;D
Ja hallo he. Je kunt ook niet zeggen dat iets niet werkt als je het een avond probeer! cheesy2

Opeens een avondje negeren heeft ook geen effect!

Je moet haar niet de grond laten bereiken. Als je ziet dat ze aanstalten maakt om te springen dan het kopje hard op tafel zetten of de knuffel gooien. Maar niet alleen als ze aanstalten maakt maar ook gewoon tussen door als ze wel netjes zit.
(ook eerst afleiden zodat zij ziet dat jij degene bent die bepaalt dat zij aandacht krijgt)
Als je echt wil kijken of het effect heeft dan moet je gewoon een weekje consequent in elke benadering naar haar de 5 stappen doen. En als ze op de boom zit... stiekem opletten of ze geen aanstalten maakt om te springen.

Dorian

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: september 24, 2007, 11:15:32 am »
ja, maar om haar voor te zijn moet ik wel steeds naar de boom gaan zitten kijken, want ze doet het zo sneaky.
stiekem kijken is bij Pink geen optie. bij Puck en Mick wel, die hebben dat niet zo gauw door.
als Pink eenmaal naar beneden wil is ze volledig gefixeerd op mij. ze weet namelijk dat het niet mag. dus als ik kijk doet ze het niet. als ze denkt dat ik kijk ook niet.
en als ik opsta, of beweeg, houdt ze op en doet ze alsof er niks aan de hand is... niet eens op me letten....

ze springt overigens niet naar beneden.
ze klimt heel stiekem stukje voor stukje naar beneden.
dat hoor je bijna niet.
alleen het laatste stukje moet ze springen.
en zo laag zit ze ook wel eens gewoon lekker te spelen.

ede

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: september 24, 2007, 11:23:47 am »
Dan moet je zo proberen te kijken dat je het in je ooghoeken kan zien. Of iets om de boom hangen halvewege wat lawaai maakt. Bijv een speeltje hangen wat lawaai maakt als ze er langs moet.
Als je het echt eens een weekje wil proberen dan zou ik eerst es gewoon in elke benadering die 5 stappen doen. En elke keer dat het je lukt om dat te doen voordat ze naar beneden klimt dan is dat mooi meegenomen!

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #34 Gepost op: september 24, 2007, 12:28:14 pm »
 :-[ had ik toch een beetje gelijk  :)
hoop dat we het verkeerd begrijpen en dat op 1 of andere manier de 5 stappen toch toepasbaar zijn,
want dat zou fijn zijn!

Dorian

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: september 24, 2007, 13:17:44 pm »
Nou, ik vrees dat ik dat voor gezien houdt Corina.
Zoals jij het zegt zal het vast inderdaad werken, maar ik ga niet mijn hele Pinkeybenadering proberen om te gooien verder, want het gaat super met haar.
En als ik de hele tijd moet gaan zitten gluren vanuit mijn ooghoeken, dan word ik daadwerkelijk gek en scheel vrees ik.
Iets erin hangen wat ik hoor zou een oplossing kunnen zijn.
Maar van daaruit ga ik dan toch maar lekker verder met "nee Pinkey" (als ik het doorheb).
Dan gaat ze meestal ook al terug  :)

Ik denk dat voor mij de Hooimeijer manier hier te omslachtig gaat worden.

Hartstikke bedankt voor het meedenken Corina en anderen ook.
Ik vind het een super topic, zeker zeer interessant en ik heb gezien dat het inderdaad ook een kwestie is van zoeken naar HOE je de manier van Hooimeijer kunt toepassen.
In dit soort situaties spreekt het me alleen niet aan en vind ik het dus te omslachtig.

Is er iemand anders die een leuk probleem heeft of kan bedenken?

Dorian

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: september 24, 2007, 13:20:51 pm »
Overigens: Pink heeft goed door dat ze eigenlijk niet uit de boom mag hoor en meestal lukt het op onze eigen manier ook om haar erin te houden.
Het is een zeer netjes opgevoede gaai, die zich vrij makkelijk laat corrigeren.
En dat ze nu steeds uit de boom wil, daar hebben we nog tig oplossingen enzo voor.
Daar ging het dus ook niet om toen ik het topic startte.
Ik wilde gewoon weten hoe je dat via het 5 stappenplan (makkelijker dan dit eigenlijk) kon oplossen.

Dorian

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: september 25, 2007, 19:05:47 pm »
Niemand ook een probleem voor dokter Hooimeijer  ???

ede

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: september 25, 2007, 19:22:15 pm »
Ok ik heb wel een probleempje waar jullie in mee mogen denken.

Coco houd er niet van om te wandelen. Daar word hij helemaal nerveus van. Hij gaat in mijn jas zitten bijten. Heel onrustig gedrag. Ik weet dat ik er onbewust op reageer. Want ik irriteer me daar aan. Ook dat hij gaten in mijn jas boort, vind ik niet zo fijn. In het begin negeer ik maar later word ik er zelf ook helemaal nerveus van en sjagerijnig. Als hij mee is ga ik meestal ergens zitten. En dan is het helemaal goed. Geen nerveus gedrag. Maar zodra we weer gaan lopen  ::) ::) Kleine stukjes geen probleem. Lange stukken wel!

Ik weet alleen niet of je hier wat mee kunt. Want ik ben er van overtuigd dat als je effect wil hebben van de 5 stappen.. je ze consequent altijd moet toepassen en niet alleen als er een probleem is. Maar ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

Dorian

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: september 25, 2007, 19:34:29 pm »
Dan moet je dus met knuffels op bomen gaan mikken  ;D

Nee, ik zal er even over nadenken. Je hebt een zowaar nog moeilijker probleem voorgelegd dan ik.
Ik ga nadenken...  :fool:

ede

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: september 25, 2007, 19:36:16 pm »
Dan moet je dus met knuffels op bomen gaan mikken  ;D
cheesy2

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #41 Gepost op: september 25, 2007, 20:04:41 pm »
zit hij op jouw arm corina

miss voelt hij zich daar niet echt veilig  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #42 Gepost op: september 25, 2007, 20:07:26 pm »
Sjakko deed in het begin ook heel nerveus als ik ging wandelen met haar (honden uitlaten en zij mee op de hand). Ik negeerde het gedrag en ging alleen maar praten tegen haar over de bomen, de bloempjes en de bijtjes, die ik dan aanwees.  Ik deed net of er niets aan de hand was. Praatte vrolijk door en ging een praatje staan maken met mensen. Ik prees haar dat ze zo'n mooie vogel was, die zo fijn mee ging wandelen etc. Het is helemaal over gegaan. Wel deed ik het natuurlijk vrij regelmatig! ;)

ede

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: september 25, 2007, 20:09:40 pm »
Ja hij mag niet op mijn schouder. Je zou idd denken dat hij zich niet veilig voelt maar dat verklaard niet dat hij normaal graag bij mij op mijn arm zit. Als hij zich niet veilig voelt dan zou hij dat toch ook niet willen?
 ???
Het is eigenlijk vanaf het begin al zo geweest!

ede

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: september 25, 2007, 20:11:01 pm »
Ja misschien als ik het vaker zou doen dan zou het misschien beter gaan.  ??? Hij is het ook niet echt gewend.