Auteur Topic: Grijze samen met soortgenoot of beter een andere soort?  (gelezen 2307 keer)

Dorian

• Gast
Grijze samen met soortgenoot of beter een andere soort?
« Gepost op: september 23, 2007, 13:11:02 pm »
Ik heb de DVD gekeken van Hooimeijer en ik weet niet meer of het daar nu op te zien was, of dat ik ergens anders die uitspraak van hem gelezen heb, maar volgens hem kun je een grijze beter met een andere soort (als maatje) houden dan met nog een grijze...

Ik heb geen idee meer wat de achterliggende gedachte is.
Weet iemand dit?
En wat vinden jullie hiervan?
« Laatst bewerkt op: september 23, 2007, 13:12:36 pm door Dorian »

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
Re: Grijze samen met soortgenoot of beter een andere soort?
« Reactie #1 Gepost op: september 23, 2007, 13:38:02 pm »
Bedoel je in 1 kooi of in 1 huiskamer?
Ik wilde nl een edelpop en een grijze in 1 kooi hebben,maar het eten is al heel erg verschillend.Ze eten echt alles wat ik hun voorschotel dus daar moet ik wel mee oppassen.De grijze en de edel gaan trouwens helemaal niet samen in mijn geval.......zelfs niet buiten de kooi.Beetje een dominant popje  ::)

Dorian

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 23, 2007, 13:44:22 pm »
In 1 kooi..

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2007, 17:16:16 pm »
Achterliggende gedachte is volgens mij dat ze geen koppel gaan vormen en daardoor niet voor nazaat kunnen zorgen.

Tigo en Balou gaat trouwens perfect. Wel een aanrader. Edelman met Grijze  :thumsup:

Wat het dieet betreft heb ik ook nog geen problemen ondervonden hoor. De edel eet voornamelijk fruit en voor de grijze is het belangrijk dat hij een beetje extra kalk krijgt.
Wij hebben 2 soorten pellets gemengt en ik heb er nog geen een horen klagen  ;)

Beetje een dominant popje  ::)

Staan de edelpopjes ook wel om bekend hoor  ;)

nermin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2007, 17:37:04 pm »
Ik had ook een klein onderzoekje gedaan en dan over een amazone en een grijze....Mij is verteld (door een vogelarts)dat dit niet verstandig is om deze twee samen in een woonkamer te houden.
Dit omdat een grijze de stof die door de amazone wordt  veroorzaakt niet kan verdragen  :CENS :CENS Omdat ik dit steeds in mijn achterhoofd heb gehouden ben ik voor een tweede grijze gegaan...terwijl ik zooooooo graag een blauwe voorhoofd amazone wou :( :( 

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2007, 17:39:27 pm »
Zoiets werd ons ook verteld over de ara en grijze roodstaart. Volgens mij is daar zelfs nog een topic over geweest op Parkieten-land.
Maar dat weet ik niet meer zeker.

Wij hebben wel een ara en een grijze roodstaart en dit gaat prima samen hoor. Zover ik kan merken hebben ze geen last van elkaar stof  ::)

Caiolinda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2007, 17:43:59 pm »
Denkt dat een grijze met een amazone best gaat er zitten hier namelijk op het forum mensen met een grijze en een amazone. Jammer dat je dat is verteld door de Va.

Dorian

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 23, 2007, 17:59:55 pm »
Zijn onwijs veel mensen die wel een Amazone en Grijsjes hebben.

Maar wat is beter?
En waarom?

Wat zou het probleem van nazaad zijn Jarno?
Ik geloof inderdaad dat het daarom ging, maar ik weet niet zo goed wat er het probleem van is.
Er was ook nog een andere reden.
Maar ik weet het alweer niet meer...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2007, 18:01:19 pm »
Je bent vast in de war met een andere soort en een grijze roodstaart? Nu weet ik ook niet precies meer hoe dat zat, het is hier op het forum wel te vinden! Iets met de verenstof inderdaad. Volgens mij een ara en een grijze.

Ik heb zelf een grijze en een amazone en ik ken er nog veel meer die dat hebben!! ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2007, 18:17:10 pm »
Dit onderwerp is nog aan bod gekomen afgelopen vrijdag bij Hooimeijer.

Niet zozeer over de grijze, maar over kromsnavels in het algemeen. Dus niet welke soort specifiek wel of niet bij welke andere soort..

Het is al genoemd, maar het heeft uiteindelijk inderdaad met hormonen te maken. In de natuur kiezen de vogels hun eigen partner. In gevangenschao bepalen wij ineesn wie de partner moet worden. Ook als we geen kweekplannen hebbben. Wij bepalen wie het maatje moet worden en zetten er gewoonweg een soortgenootje bij. dat wil alleen lang niet altijd zeggen dat het klikt. Ik heb zelf ook zon koppel... Coco en Ukkie, haat/liefdeverhouding. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ze zittten dan ook maar zelden te kroelen met elkaar. Meestal zit er minimaal 10 centimeter tussen.  Het wil niet zeggen dat het bonje is tussen die 2, maar ze zitten eigenlijk te dicht op elkaars lip voor het prettige. het is als samenwonen metiemadn die je helemaal niet ligt. Je kunt soms best lol hebben samen, maar meestal ben je liever ene beetje bij elkaar uit de buurt.

Wanneer je 2 vogels van verschillende soort bij elkaar zet, zoals bijvoorbeelg een grasje met een valkje samen zou dit probleem minder spelen. Dan worden het gewoon maatjes. (aldus Hooimeijer)

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 23, 2007, 19:05:42 pm »
Okay dat was het dus.

Raar hoor, partners enzo, dat is een probleem als we die voor ze kiezen, ook als ze niet hoeven te kweken, maar vrienden voor ze kiezen is dus blijkbaar geen probleem.
Interessante theorie  :CENS

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 23, 2007, 20:00:21 pm »
Ik dacht ook dat het met de hormonen te maken had, maar wist dit niet helemaal zeker meer, dus wachtte even een antwoord van een ander af.
Maar bij deze dus beantwoord door caradow en naar mijn bescheiden mening klopt dit met wat ik er over gelezen heb.

Ik geloof dat het vooral met het hele agressieve gedrag te maken had tijdens de broedperiodes. (denk maar aan het verhaal van Jeffrey)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #12 Gepost op: september 23, 2007, 20:27:51 pm »
Het kan dat Hooijmeijer het volgende bedoeld:

Papegaaien die klikken met elkaar alszijnde een koppel kunnen agressief worden naar het vrouwtje/baasje. Kunnen ze die niet te pakken nemen, dan richt hun agressie zich op hun pop.

Ik wist dit ook nooit. Ik had Bobbie en Dinky, 2 jardines. Als ik bij de kooi kwam vloog Bobbie Dinky aan, echt agressief.
Ik vond dat zo raar, want ze deden ook weleens paarpogingen. (Helaas is Bobbie vorig jaar overleden.)

later las ik  dat dit bij het papegaaiengedrag hoort als de man een indringer weg wilt jagen bij zijn geliefde pop. Lukt dit niet, omdat de tralies er tussen zitten of het baasje/vrouwtje loopt weer weg, dan richt hij zijn agressie dus op het popje. En dat is niet leuk kan ik je verzekeren. :angry:

Dus inderdaad hormonen.

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 24, 2007, 10:32:44 am »
Blijft een gaai niet ook met hormonen zitten uiteindelijk als hij geen soortgenoot heeft?
Die hormonen werken toch sowieso?

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #14 Gepost op: september 24, 2007, 12:10:40 pm »
Blijft een gaai niet ook met hormonen zitten uiteindelijk als hij geen soortgenoot heeft?
Die hormonen werken toch sowieso?

Ja, dat is wel een goeie :CENS

Misschien dan een grijze van hetzelfde geslacht erbij?  ???