Auteur Topic: Chlamydia en honden  (gelezen 5353 keer)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
Chlamydia en honden
« Gepost op: oktober 22, 2007, 00:15:14 am »
hallo dierenvriendjes.

sommige weten het al, maar ik ben sinds (om precies te zijn) 2 weken in het bezit van een Princes of Wales parkiet.
ook al heb ik hem(?) gekocht als zijnde vrolijke noot bij mensen die hem net 3 maanden daarvoor in een winkel hadden gekocht, heb ik hem 2 dagen na aanschaf laten testen op Polyoma, PBFD, en Chlamydia.

gelukkig maar, want hij heeft helaas dus Chlamydia :cry:
oke, daar is gelukkig wel wat aan te doen, en morgen gaan we weer terug om een hehalingsspuit te gaan halen.

zo zie je maar.... je denkt dat je het goed doet (twijfel gelukkig niet aan mezelf ;))

maar ik weet dat het besmettelijk kan zijn  voor mensen, heb dus ook de vorige eigenaar op de hoogte gesteld, want die zitten ook nog met 2 kleine kinderen.
maar weer iemand of dit ook invloed heeft op honden?

zover ik even heb kunnen lezen niet, maarja.... als ik het het zeker zou weten had ik het niet aan jullie gevraagd nietwaar?

groetjes Peggy, Aso, Hailey en Stimpy

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Chlamydia en honden
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2007, 06:53:39 am »
vermoedelijk hadden zij het gekocht een een vlaag van euforie
zonder voorkennis, impulsieve aankoop  :-X
de rest intresseren hun niet en na een paar weken
moet ie alweer de deur uit...  :angry:
ik heb er hier ook zo eentje in huis (chiko valkje)

gelukkig dat je de testen deed,  :thumsup:
want van vreemden weet je nooit wat je krijgt he

veel beterschap maar komt wel goed als ik het zo lees
 :-*

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2007, 06:57:58 am »
Chlamydia is toch papegaaienziekte?

Als dat zo is.. dan moet je zelf ook oppassen. Ga je zelf ook even naar de huisarts?
Ik kan me voorstellen dat het ook voor honden besmettelijk kan zijn. Heb het niet eerder gehoord. Maar ik zou zeker even informeren bij een dierenarts. Een telefoontje is zo gepleegd.

Ohh wat balen voor je zeg.  :-*

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:41:40 pm »
Ja Chlamydia is idd papegaaienziekte.

Ik ben ook benieuwd hoe graat de kans is dat je het krijgt ?
Ik ben, zonder vogels, ook een paar keer bij Stimpy thuis geweest namelijk,
maar volgens mij voel je je dan niet zo lekker, een beetje grieperig.
En ook ik moet dus even informeren bij de va en de huisarts.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:47:40 pm »

Grecia

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:59:31 pm »
Ik dacht dat Chlamydia een geslachtziekte was die bij mensen voor komt.
Gaat het hier om twee verschillende dingen?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2007, 13:03:35 pm »
Chlamydia kan verwijzen naar:

Chlamydia (bacterie) het bacteriegeslacht
Chlamydiasis een seksueel overdraagbare aandoening
Chlamydia trachomatis de bekendste chlamydiasoort
Chlamydia pneumoniae een soort die longontsteking veroorzaakt

(bron wikipedia)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2007, 15:07:08 pm »
Papegaaienziekte, psittacose, ornithose, Chlamydophila psittaci

Ziekteverwekker
‘Papegaaienziekte’ wordt veroorzaakt door een bacterie, Chlamydophila (voorheen: Chlamydia) psittaci. Vrijwel alle soorten wilde en tamme vogels kunnen deze bacterie bij zich dragen. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, behoort slechts ongeveer de helft van de vogels die deze ziekte verspreiden tot de papegaai-achtigen.
Naast Chlamydophila psittaci werd voorheen een ‘Chlamydophila psittaci serotype 1’ beschreven dat abortus bij zoogdieren (inclusief de mens) veroorzaakt. Inmiddels is echter gebleken dat dit toch een andere ondersoort van de groep van Chlamydophila bacteriën is, die nu C. abortus genoemd wordt.

Besmettingsbron en wijze van overdracht
De bacterie wordt door besmette vogels, met of zonder ziekteverschijnselen, uitgescheiden in alle lichaamsvochten (slijm, traanvocht, mest, snot). Buiten het dier kan de bacterie vrij lang overleven. Infectieuze bacteriën zitten daardoor ook in bijvoorbeeld het volièrezand. Via lucht en stofdeeltjes verplaatsen de bacteriën zich en worden door andere vogels of de mens ingeademd. Onder omstandigheden van stress (bijvoorbeeld door transport of wanneer er (te)veel vogels bij elkaar in een hok zitten) worden er meer bacteriën uitgescheiden.
Mensen lopen het meeste risico zich te besmetten wanneer zij intensief contact met vogels hebben, zoals vogelkwekers, personeel van dierenwinkels en pluimveehouders. Echter ook het bezoeken van iemand met één parkiet in een kooitje kan soms al voldoende zijn om besmetting op te lopen.

Ziekteverschijnselen bij de mens
De incubatieperiode is één à twee weken maar kan langer zijn. Symptomen variëren van vrijwel niets, een lichte verkoudheid, tot grieperige verschijnselen (langdurig hoge koorts, rillerigheid, hoofd- en spierpijn), ernstige longontsteking en zelfs complicaties als leverproblemen of ontsteking van de hartspier. Bij ouderen kan de ziekte, indien onbehandeld, zelfs tot de dood leiden.

Ziekteverschijnselen bij dieren
Veel vogels zijn drager zonder zelf ziekteverschijnselen te vertonen. Wanneer wel ziekte optreedt, zijn de vogels vaak minder actief, eten slecht, drogen uit, hebben diarree en ontsteking van de oog- en neusslijmvliezen. Soms is acute sterfte onder vogels een eerste symptoom.

Verspreiding en frequentie
C. psittaci is wijd verpreid onder vogels, maar precieze, recente, gegevens over de situatie in Nederland ontbreken. Een studie (in 2005) naar het voorkomen van C. psittaci onder Franse en Belgische kalkoenen toonde aan dat van 200 slachtdieren 94 procent antilichamen in het bloed had. Dat wil zeggen dat de vogels de infectie op enig moment bij zich gedragen hebben en de bacterie ook uitgescheiden hebben. Een studie onder stadsduiven in Zagreb toonde aan dat 15% van de duiven op het moment van de studie (2005) uitscheider was van de bacterie. Een oudere studie in Nederland (1986) toonde C. psittaci aan bij 10 tot 15% van de parkieten.
Bij mensen worden jaarlijks ongeveer dertig gevallen van psittacose gemeld. Waarschijnlijk zijn dit er minder dan de daadwerkelijke aantallen, omdat de ziekte vaak niet herkend wordt of dermate mild verloopt dat geen huisartsbezoek of verdere diagnostiek noodzakelijk is.

Preventie
Kennis van de ziekte kan helpen bij een snelle diagnose wanneer ziekteverschijnselen optreden na contact met vogels. Bij intensief contact met vogels dienen basale hygiëneregels in acht genomen te worden. Mensen met kooi- of volièrevogels moeten de verblijfplaats regelmatig reinigen en zelf goed de handen wassen na reiniging of zelfs handschoenen aandoen. Ziekte of plotselinge sterfte bij vogels moet snel gediagnosticeerd worden door een dierenarts.

Meer informatie (voor professionals): www.rivm.nl/cib/infectieziekten/, Papegaaienziekte.

bron =www.rivm.nl

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2007, 15:21:33 pm »
wow vivke..huiswerk gemaakt?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2007, 15:55:54 pm »
wow vivke..huiswerk gemaakt?

beter teveel info ipv teweinig of anders gezegd,beter voorkomen dan genezen  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2007, 18:32:50 pm »
Dank jullie voor de info  :-*

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #11 Gepost op: oktober 22, 2007, 19:12:47 pm »
toppie :thumsup: :thumsup:
wel veel lettertjes hoor :)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2007, 18:13:54 pm »
heb vandaag de doktersassistente gebeld, maar de huisarts adviseerde me alleen maar om zo min mogelijk contact te hebben, maar dat gaat niet als je een lekker tam huisvogeltje in je woonkamer heb :CENS

verder wisten ze er niets vanaf ???
ik wacht het af, hij moet sowieso nog een maand lang medicijnen en dan weer opnieuw testen.
heb van de week zelf voor 3 keer een spuitje voor Stimpy mee gekregen, moet het hem morgen zelf inspuiten :o maar komt wel goed ;)

ede

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 25, 2007, 18:48:56 pm »
Nou hou je je zelf ook in de gaten dan?
Bij twijfel ook naar de huisarts hoor!  ;)

Succes morgen