Auteur Topic: Cites  (gelezen 6649 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Cites
« Reactie #30 Gepost op: oktober 30, 2007, 22:35:43 pm »
Oke ik ben heel benieuwd!  :-*

De persoon die deze vraag stelde heeft het één en ander door elkaar gehaald.
Alleen voor een eventuele garantie claim moet je kunnen aantonen dat je de vogel bij de winkel hebt gekocht waar je garantie claimt.

"Om aan te kunnen tonen dat je een vogel bij een bepaalde winkel hebt gekocht moet je een aankoopbon hebben waarop het nummer van de gesloten voetring en/of de transpondercode van de chip staat vermeld."

Voor de Cites werkt dit heel anders. Hiervoor hoef je niet aan te tonen dat de vogel daadwerkelijk van jou is maar moet je de afkomst van de vogel kunnen aantonen.
Zelfs al zou de grijze roodstaart ooit op de Cites lijst 1 belanden dan nog zou ze geen probleem krijgen. Voor de Cites is namelijk een gesloten ring of een chip voldoende.
Daarnaast zijn er altijd regelingen voor vogels van voor de datum van ingang van een nieuwe regel rond een soort. Dus stel dat de grijze roodstaart in 2012 op de Cites 1 lijst staat dan word hier rekening mee gehouden zodat je voor die datum al een vergunning kunt aanvragen voor de vogels die op dat moment in je bezit zijn. Wellicht dat dan in 2010 al erop gewezen gaat worden zodat je de tijd hebt om je vogel te chippen en de vergunning aan te vragen?

En hoe kun je dan op een juiste wettige manier aantonen wat de afkomst is van de vogel?

De enige manier om 100% zeker aan te tonen wat de afkomst van je vogel is, is door een DNA test van de ouders bij te voegen of de ouders aan te wijzen zodat de DNA vergeleken kan worden.
Officieel behoort dan ook de kweker de Cites vergunningen aan te vragen en niet de koper. Vaak mogen soorten niet eens aangeboden worden zoder dat de vergunning hiervoor voor handen is!
Als de koper dit toch zelf doet of moet doen dan dient deze dit eerst te doen en pas na ontvangst van de vergunning(en) kan de vogel(s) worden opgehaald.

Wel moet even heel duidelijk zijn dat dit in het voorbeeld geval nooit noodzakelijk zal zijn. De meeste grijze roodstaarten zullen waarschijnlijk uit wildvang afkomstig zijn. En ook deze vogels zullen indien de soort op lijst 1 zou komen in aanmerking voor een vergunning.
Men zal niet zo maar een vogel in beslag nemen omdat er net een nieuwe regel van kracht is geworden zonder de bestaande eigenaren de kans te hebben gegeven de zaken op orde te hebben.

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #31 Gepost op: oktober 30, 2007, 22:57:24 pm »
Oke ik ga er van uit dat ik geen problemen ga krijgen met Kaya. Dat DNA verhaal hoeft dus volgens mij niet en kan ook niet meer want ik kan de kweker (ondanks telefoonnr niet meer vinden) en zal ook niet meer gaan lukken want Kaya wordt ik januari 12 jaar.

ede

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: oktober 31, 2007, 06:57:27 am »
Vivke Is dit antwoord door de instantie zelf gegeven? Of ook door een persoon op een forum?
Het is nu zo mysterieus!  ??? ???
En het wordt nu gepresenteerd als HET antwoord. Maar als dat laatste het geval is dan zal dit antwoord ook gezien moeten worden als een mening.

Eefjuh

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 31, 2007, 11:46:47 am »
Wat Vivke zegt klopt maar het is uitgebreider.

In het geval van het 13de Cites Conferentie zijn er een aantal papegaaiachtigen naar CITES A gegaan. Hieronder een citaat van vogelarena op 03-04-2005:

Citaat
In het april nummer van de P.S. heb ik een artikel geschreven over Kaketoes. De redacteur heeft helaas het informatiegedeelte over Cites wegens plaatsgebrek niet geplaatst. Gezien er binnenkort een informatieavond is over de wijzingen van het beleid en de wetgeving wil ik hierbij de huidige manier waarop de wetgeving omtrent Cites wordt uitgevoerd beschrijven en hoe men momenteel moet handelen met Cites vogels of toekomstige Cites vogels.
Het ontbrekende deel van het artikel:
CITES

Een aantal kaketoes staan op de Cites verordening op bijlage A, de zogenaamde lijst 1 vogels.
De volgende soorten kaketoes staan hierop vermeld:
1) Cacatua haematuropygia, de Filippijnse Kaketoe.
2) Cacatua goffini, de Goffini Kaketoe.
3) Cacatua moluccensis, de Molukken Kaketoe.

De liefhebber die de onder 1 tot en met 3 genoemde vogels in zijn bezit heeft moet over geldige Cites papieren beschikken. Tevens is elke liefhebber verplicht nakweek van lijst 1 vogels te voorzien van speciale ringen. Deze ringen worden alleen door vijf vogelbonden verstrekt o.a. Aviornis (siervogels) en de Nederlandse Bond Van Vogelliefhebbers. De bonden verstrekken de speciale ringen aan leden en niet leden. Via een spoedbestelling kan men redelijk snel bij de NBVV over de benodigde ringen beschikken mits men het bestelformulier juist invult en op tijd betaald. Helaas zijn de tekens op de ringen slecht van kwaliteit en na korte tijd moeilijk leesbaar. De leesbaarheid is bij geregistreerde vogels natuurlijk een eerste vereiste zeker wanneer een vogel doorverkocht wordt en bij een eventuele controle van een ambtenaar van de Algemene Inspectie Dienst.

Op de 13e Cites Conferentie die afgelopen najaar in Thailand werd gehouden werd besloten DE Finschi Amazone en alle Kleine Geelkuif Kaketoes (Cacatua sulphurea) van bijlage B naar A op de verordening te plaatsten. Binnen de Europese Unie moet deze wijziging nog officieel van kracht worden omdat er eerst een EG verordening moet worden vastgelegd. Waarschijnlijk is dit binnen 6 maanden na de conferentie geregeld en moet men zijn vogels gaan aanmelden. Overigens is de verwachting dat er op de volgende conventie meerder soorten op deze lijst worden gezet. Een treurige zaak voor de vogels maar ook veel administratieve rompslomp voor de liefhebbers.
Het probleem bij aanmelden van de Kleine Geelkuif Kaketoes ( Cacatua sulphurea) zijn de minimale onderlinge verschillen tussen de zes ondersoorten. De vogels zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden en is alleen de Oranje Kuif (Cacatua sulphurea citrinocristata) makkelijk te herkennen door zijn in kleur afwijkende kuif. De andere 5 soorten hebben een gele wangvlek die per soort in intensiteit kan variëren, is er verschil in grote van de snavel en is er verschil in lengte en gewicht. De vogels zou men kunnen herkennen als men alle soorten naast elkaar zou zetten. Het blijft echter een moeilijke zaak en worden vaak de grotere soorten van het geslacht Cacatua sulphurea “Midden Geelkuif Kaketoes” genoemd en de kleinere soorten “Kleine Geelkuif Kaketoes”. Dus de aanmeldingsplicht geldt binnenkort dus voor zowel Kleine - als Midden Geelkuif Kaketoes. Een ander probleem is dat er ondersoorten met elkaar gekruist zijn en is het helemaal moeilijk om de juiste soort te benoemen. Het gaat om de volgende zes soorten Kleine Geelkuif Kaketoes:

4) Cacatua sulphurea sulphurea, de nominaat vorm van de Kleine Geelkuif (33 cm)
Cacatua sulphurea djampeana, een van de ondersoorten van de Kleine Geelkuif (33 cm)
Cacatua sulphurea abbotti, een van de ondersoorten van de Kleine Geelkuif (40 cm)
Cacatua sulphurea occidentalis, een van de ondersoorten van de Kleine Geelkuif. (38 cm)
Cacatua sulphurea parvula, een van de ondersoorten van de Kleine Geelkuif (33cm)
Cacatua sulphurea citrinocristata, een van de ondersoorten van de Kleine Geelkuif die beter bekent staat als de Oranje Kuif Kaketoe (38 cm)

Wanneer men in het bezit is van een van de 6 ondersoorten onder 4 genoemde kaketoes is het nog niet verplicht deze aan te melden bij Laser omdat de EG verordening nog niet is vastgelegd. Dit gebeurt meestal binnen 6 maanden na een conventie. Waarschijnlijk zal deze zomer de verplichting ingaan om de vogels aan te melden. Voor ongeringde vogels en vogels waarvan de ring onleesbaar of niet geheel gesloten is, is het verstandig een transponder in te laten brengen door een dierenarts. De vogel kan dan worden aangemeld met het nummer van de transponder en wordt deze code op het Cites formulier vermeld. Voor geringde vogels met duidelijk leesbare tekens kan men deze gegevens doorgeven die dan op het Cites formulier vermeld worden. Controleer de opgegeven nummers nauwkeurig want bij fouten is de Cites ongeldig en de vogel illegaal. De aanvraag moet schriftelijk gebeuren.

Het adres waar men een brief naar toe moet sturen is:

CITES BURO LASER
POSTBUS 1191
3300 BD DORDRECHT

Wat men zeker bij het aanvragen van de Cites papieren in de brief moet vermelden is de bevestiging van ontvangst door LASER. Dit is uw bewijs dat u de vogels hebt aangemeld en is de naam van de ambtenaar die uw aanvraag in behandeling heeft genomen bekend en kunt u die eventueel telefonisch benaderen. Tevens voeg ik bij alle aanvragen de volgende tekst toe in mijn brieven:
Graag zou ik per opgegeven vogel een EEG document van u ontvangen waar bij punt 18 een (3) is aangekruist en bij punt 19 een (2) is aangekruist. Tevens wil ik u verzoeken om bij punt 20 in te vullen “ dat aankoop en te koop aanbieden en verwerven van dit betreffende dier is op basis van dit certificaat ook aan andere dan in vak 1 genoemde persoon is toegestaan.

Deze opmerking is van groot belang om een Cites formulier te krijgen waarmee men de vogel vrij kan verhandelen en dus ook aan de handel kan leveren en opsturen naar het buitenland. In het verleden heb ik mijn neus gestoten door een koppel vogels over te nemen die door een vogelpark waren gekweekt. De bijgeleverde Cites waren zogenaamde houders Cites die bedoeld zijn om vogels door te geven aan “liefhebbers”. De vogels zijn echter duur betaald en overgenomen van een grote Duitse vogelkweker. Omdat de gele Cites erbij zat en de ringnummers klopten ging ik er vanuit dat alles oké was. De vogels heb ik aangemeld bij Laser en hoorde niets omdat alles in orde was, dacht ik! Enkele jaren later overleed het mannetje en leverde het popje aan de handel. De handelaar pakte de vogel uit de loper en stopte de vogel meteen weer terug. Helaas kon de vogel niet gekocht worden omdat de vogel geringd was met een Amerikaanse ring, dwz een ring die wel gesloten is maar niet naadloos omdat er een lasnaad zichtbaar is. Sinds enkele jaren mogen deze niet meer gebruikt worden voor lijst 1 vogels. Bij controle van het Cites papier door de handelaar bleek dat er op deze vogel ook nog eens een zogenaamde houders Cites afgegeven was door het Spaanse Ministerie van Landbouw. De bedoeling van de houders Cites is dat de vogels aan liefhebbers onderling worden doorgegeven en niet worden verkocht. De handel voldoet natuurlijk niet aan deze criteria en worden dergelijke vogels zelfs in beslag genomen bij een controle van de A.I.D. Een reis voor niks gemaakt en een harde les wijzer in onze mooie vogelwereld.

Dit stuk brengt voor jullie allemaal duidelijkheid, en neem van mij aan, dit stuk tekst klopt geheel. Hier hoeft dus ook niet veel meer an toe gevoegd te worden mits natuurlijk iemand iets niet snapt.

Het vreemde overigens is, dat toen ik Kodi ging aanmelden op het forumlier heb gezet dat het ging om een Cacatua Sulphurea Citroncristata, Citron crested cockatoo, en vervolgens toen ik de cites kreeg, erop vermeld stond dat het om een Cacatua Sulphurea, lesser sulphur crested cockatoo ging. Dat is echt heel vreemd want een oranjekuif is gewoon duidelijk te herkennen! Inmiddels ben ik weer in contact met het CITES omdat ik er toch niet mee eens ben dat de naam verkeerd op het formulier vermeld staat. Ben het er genwoon niet mee eens :P

Overigens, zo ziet het certificaat eruit wat je krijgt: (gegevens zijn verandert uiteraard ;) )

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #34 Gepost op: oktober 31, 2007, 11:59:47 am »
Aha, dan weet ik vast wat ik binnenkort in de bus krijg  :)

Eefjuh

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: oktober 31, 2007, 12:12:29 pm »
Het is echt een flutpapiertje hoor! Verheug je er maar niet te veel op hihi! Het lijkt wel van dat brievenpapier wat zo heel dun is zodat je minder postzegels erop hoeft te doen. Van dat vliegbriefpapier whaha!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #36 Gepost op: oktober 31, 2007, 12:13:53 pm »
Haha ik zal 'm na kopieren lamineren, blijft ie mooi  ;D

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #37 Gepost op: oktober 31, 2007, 13:02:16 pm »
Haha ik zal 'm na kopieren lamineren, blijft ie mooi  ;D

kijk je uit met lamineren? want bijvoorbeeld een rijbewijs wordt ongeldig als je hem lamineerd :)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #38 Gepost op: oktober 31, 2007, 13:21:22 pm »
 ;D  ;D oeps nou ik zie wel ,zal wel loslopen
ik loop alleen met kopie op zak  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #39 Gepost op: oktober 31, 2007, 22:45:00 pm »
Vivke Is dit antwoord door de instantie zelf gegeven? Of ook door een persoon op een forum?
Het is nu zo mysterieus!  ??? ???
En het wordt nu gepresenteerd als HET antwoord. Maar als dat laatste het geval is dan zal dit antwoord ook gezien moeten worden als een mening.

nee het was het antwoord van iemand die daar mee bezig is van op een ander forum, ik dacht dat ik het er had bijgezet  :-[ sorry  :sorry: