Auteur Topic: Afgebroken pen? Bloed?  (gelezen 5006 keer)

Anique

• Gast
Afgebroken pen? Bloed?
« Gepost op: oktober 30, 2007, 23:54:31 pm »
Lieve mensen, ik heb een vraag.

Sinds een aantal maanden heb ik een grijze roodstaart, Coco. Coco is getest op PBFD (twee x, voor de zekerheid) e.d.

Vandaag reageerde hij ineens heel erg gevoelig op zijn ene vleugel, ik mocht er niet aanzitten. Toch goed gekeken en ik zag tot mijn grote schrik dat er een pen voor een groot gedeelte "afgebroken" (?) is. Het ziet er rot uit en het heeft gebloed, er zit opgedroogd bloed aan. Aan zijn andere vleugel lijkt het alsof hij ook op diezelfde pen heeft zitten knagen. Ook daar zat een beetje bloed.
Schrok me natuurlijk wild en vraag me nu af wat het is.

Wat me altijd wel opviel was dat hij tijdens het wassen zn veren een beetje door zn snavel heen haalt om ze te fatsoeneren en dat het uiteinde van de geknipte veren daar erg lelijk van werden. De laatste week is ie ook een beetje chagerijnig geweest, maar of dat er mee te maken heeft weet ik niet.

Morgenochtend wil ik Bastiaansen bellen. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk terecht kunnen want ik maak me erg zorgen. Heeft iemand dit weleens meegemaakt en kan me alvast een klein stukje op weg helpen?

Anique

• Gast
Re: Afgebroken pen? Bloed?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 30, 2007, 23:55:54 pm »
Oh, ik zie nu pas dat ik het verkeerd plaats...

giggles

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2007, 00:08:07 am »
Soms kunnen ze tijdens het klimmen en klauteren wel wat verkeerd terecht komen en hierdoor kan er wel is een pen afbreken. Als deze blijven zitten, kunnen deze zeer vervelend en pijnlijk zijn voor de vogel.
Soms is het afknippen van de gebroken pen voldoende om de vogel van zijn last te verlossen, maar soms zal de gehele pen verwijdert moeten worden...

Is het misschien een losse pen, die na de rui is doorgekomen ipv een geknipte pen? Deze zijn dan los en dus minder sterk als dat er nog veren naast liggen.

Groeten Jarno

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2007, 00:25:49 am »
ik kan zo snel bij de zoekfuncties deze post vinden

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=11977.msg101275#msg101275

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=26691.msg217998#msg217998

en ik kan me herinneren dat het vaker voorkomt, onlangs nog bij arthur van vivke
voor de zekerheid even goed kijken zelf en afknippen of naar bastiaanse en kijken of ie verwijderd moet worden.
een afgebroken veerpen kan zeeeer pijnlijk zijn dus de chago bui verklaren ;)

Anique

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2007, 00:35:48 am »
Wat ben ik blij met jullie reacties! Ik ben bang dat het uiteinde te ver afgebroken is om af te knippen, dan zit je in het leven van de pen zeg maar?

ik ga de andere topics eens bekijken, heb wel gezocht en de zoekfunctie gebruikt, maar misschien dat ik deze over het hoofd zag

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2007, 00:39:49 am »
ik kon met de zoekfunctie ook niet veel vinden hoor ;)
maar dat van arthur wist ik nog.. al kan ik em niet vinden ;)
denk dat als ie te ver is afgebroken naar jou idee dat dit ook zo zal zijn,
zal je toch even langs bastiaanse moeten.
tuur was er na het er uithalen snel weer boven op, dus geen zorgen, komt allemaal goed!  :thumsup:

Anique

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2007, 10:39:06 am »
Nou, ik heb een afspraak staan voor vanmiddag, ik ga duimen! Hij zit verder heel vrolijk te fluiten en te eten, dus dat is wel een positief teken.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2007, 13:01:57 pm »
ben benieuwd wat de Va zegt, sterkte  :-*

Anique

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2007, 15:48:50 pm »
Nou, ik ben weer thuis met Coco en hij voelt zich heeeeeeeeeeeel zielig (is ie natuurlijk ook wel een beetje). Ben ipv naar Bastiaansen naar dierenkliniek Duinoord gegaan, daar kon ik eerder terecht. Wat een vriendelijke mensen! Ze namen echt de tijd en waren ook echt met Coco bezig. Even kroelen en kennismaken, even kijken wat voor gaai het is en Coco aan hun laten wennen.

Ze heeft naar zn pennen gekeken en waarschijnlijk zijn ze zo aan het irriteren (eerste echte rui, hij is nu net 1 jaar) en kwam daar nog wat stress bij van een recente verhuizing dat hij eraan is gaan zitten knauwen.
Hij heeft een bol om z'n nek gekregen. Schijnt 1 van de nieuwste soort kragen te zijn, vanuit Amerika. Zodra hij dat ding om zn nek had liet ie zich vallen en rende als een kip zonder kop over de tafel. Helemaal in de stress, zo zielig!

Moet m nu twee weken om houden zodat de pennen weer netjes aan kunnen groeien en de oude pennen eruit kunnen. Ben heel benieuwd....

Ze hebben me alles heel fijn en uitgebreid uitgelegd en me op het hart gedrukt dat ik altijd kon bellen als ik dat fijn/ nodig vind.

miekje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2007, 17:06:12 pm »
Veel succes en sterkte de komende weken dan  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2007, 18:13:18 pm »
Hey Anique,

Inmiddels heb ik het verhaal natuurlijk ook al van jou persoonlijk gehoord... Maar reageer hier ook even.
Goed dat je naar een arts bent geweest.
Het zou inderdaad goed door die eerste rui kunnen komen. Het klinkt in ieder geval heel erg logisch ja.
Hoop dat Coco snel weer de oude is...

Knuffie

Anique

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2007, 19:10:38 pm »
Dank jullie wel! Jullie zijn schatten! Het is even wennen en het ziet er dan ook niet uit, zo'n bolletje om zn nek, hihi

kokosnoot

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 31, 2007, 19:49:50 pm »
ach arme Coco, maar het zal snel wennen, veel sterkte met je lieverd  :-*

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: oktober 31, 2007, 19:53:30 pm »
Dank jullie wel! Jullie zijn schatten! Het is even wennen en het ziet er dan ook niet uit, zo'n bolletje om zn nek, hihi

veel sterkte voor jou cocootje,
is een foto misschien mogelijk van deze nieuwe uitvinding ???

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #14 Gepost op: oktober 31, 2007, 20:08:25 pm »
hoi anique

spijtig dat je dat nu al moet meemaken met coco  :(
onze tuur heeft het ook regelmatig en meestal moet ik ze laten verwijderen , heb het nog maar één keer gehad dat hij ze vanzelf is kwijtgeraakt en je mag er zeker van zijn,het is erg pijnlijk omdat bij die bruek van de pen ,zenuwen komen bloot te liggen
als tuur stil zat was ie ook aan het fluiten maar af en toe wou hij eens fladderen en ja dat doet pijn dan hé
je coco is NIET zileig hoor , het is alleen onwennig voor jou meer dan voor hem  :)
mijn roseetje is net van zijn kraag af ,dus ik weet echt wat je bedoelt  ;)