Auteur Topic: Waterachtige ontlasting bij nieuw Senegal papegaaitje  (gelezen 1575 keer)

Canis Lupus

• Gast
Waterachtige ontlasting bij nieuw Senegal papegaaitje
« Gepost op: november 03, 2007, 20:07:04 pm »
Na enkele dagen aarzelen heb ik, op aanraden van verschillende mensen, een nieuw Senegalletje aangeschaft nadat ik afscheid moest nemen van mijn beste vriendje Kyko. 

Ze stelt het goed, héél actief en leergierig, zes maanden oud (net iets te oud naar mijn zin maar ze is zo schattig) en zorgt ervoor dat er terug leven in huis is, al zal ze nooit Kyko kunnen 'vervangen'. 

Het enige waar ik me wat zorgen over maak is het feit dat ze gedurende die maanden dat ze nog niet bij ons was totaal verkeerde voeding kreeg: rozijnenboterhammen met lekker veel boter, aardappelen, groenten en vlees, .... Zeg maar hetzelfde spul wat je als mens zou eten.  Nu lijkt Kiko (tja, toeval maar ze heette zo al toen we haar aanschaften) wel héél gezond alleen baart haar mest me wat zorgen.  Die is heel vaak waterig en veel lichter van kleur dan dat van onze vorige vriendje.  Kan het zijn door het grote aantal druifjes, appel en sinaasappel die ze binnen werkt?  Of is het de omschakeling naar het papegaaivoer en verse groentjes/fruit?  Ik weet het eerlijk gezegd niet....  Heeft iemand hier ervaring mee?  Pellets wil ze trouwens nog niet.  Ik denk dat dat op dit moment net iets teveel van het goede is.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waterachtige ontlasting bij nieuw Senegal papegaaitje
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2007, 20:37:30 pm »
Fruit kan inderdaad dunnere ontlasting geven.
Ook stress kan voor dunnere ontlasting zorgen.
Ook de verandering van voer (wat je gelukkig doet) kan tijdelijk voor andere ontlasting zorgen.

Een poepje door een va na laten kijken is niet zo duur en zeker zinvol. Ik laat het elk jaar de poepjes van mijn vogels nakijken. Kost plm 11 euro per vogel.

Er zullen er nog meer reageren hier denk ik, die zullen wel aanvullingen hebben.

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2007, 20:39:04 pm »
Ben het met Nel eens. Je geeft ook wel heel vochtig fruit.
Ik zou hem toch wel op pellets proberen te zetten. Dus even wat minder fruit en andere tussendoortjes en een bakje pellets in de kooi zal de ontlasting ten goede komen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2007, 17:35:37 pm »
hey jurgen,

fijn voor je dat je al een nieuw maatje hebt, en "vervangen" doen ze nooit, ze geven alleen weer meer kleur aan je leven,succes met kikootje

gr vivke

ps, ontlasting zou ik ook laten nakijken ,ik betaal 10€ per kaketoe  :)

Anique

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2007, 21:19:52 pm »
Ik denk dat ik zelf, zoals vivke zegt, de ontlasting na zou laten kijken. Maar ik denk ook dat het aan het voer ligt. Rozijnenboterhammen met boter? Echt?

Wel heel veel plezier toegewenst met je nieuwe vriendje!

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2007, 22:53:25 pm »
Kiko is gisteren naar de dierenkliniek in Merelbeke geweest voor een algemeen onderzoek. Bacterieel is alles ok. Er volgen nog enkele resultaten binnen enkele dagen, waaronder het resultaat van de DNA-geslachtsbepaling.  Ik hou jullie op de hoogte.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2007, 23:06:20 pm »
tof dat je gegaan bent jurgen, en niet te snel ongerust worden nu hé
het komt immers allemaal in orde  :thumsup:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #7 Gepost op: november 09, 2007, 06:54:51 am »
het zal wel in orde zijn.  :thumsup:
soms heeft Pepi dat ook

hangt af van de toestand op dat moment
voeding, temperatuur, zijn eigen toestand etc, :CENS

een mens heeft dat soms ook he
een keer platter/vochtiger dan een andere keer  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2007, 08:31:36 am »
Veel fruit geeft een nattere ontlasting en Sjakko heeft het ook altijd na het douchen, omdat ze dan onder de douche heel veel water gaat drinken! ;) Leuk dat je geslachtsbepaling hebt laten doen! :a036:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 09, 2007, 11:05:58 am »
ik ben heel benieuwd naar de uitslag,
Poekie heeft ook wel eens een waterige kledder, inderdaad na vochtig fruit of als ie ergens bang voor is  :)