Auteur Topic: Ruien  (gelezen 4504 keer)

fujimo

• Gast
Ruien
« Gepost op: december 16, 2004, 19:01:25 pm »
Bij het ruien worden de oude veren vervangen door nieuwe. Bij veel vogels voltrekt de rui zich in ongeveer 6-7 weken.
Veelal ruien vogelsn twee keer per jaar.
De eerste ruiperiode vindt in de lente plaats en de tweede eind juli, begin augustus.
Wanneer de voeding en de huisvesting het gehele jaar door goed geweest is, zal de rui over het algemeen probleemloos verlopen.
De rui is dan ook geen werkelijke ziekte. Wanneer voeding en huisvesting onvoldoende zijn geweest, kunnen zich tijdens de ruiperiode problemen voordoen.
Ter voorkoming van problemen tijdens de ruiperiode dient derhalve de voeding en de huisvesting het hele jaar door goed te zijn.

Therapie:
Door de vorming van nieuwe veren bestaat er bij de vogels een extra behoefte aan dierlijke eiwitten.
We kunnen de vogels tijdens de rui dan ook helpen door ze extra dierlijke eiwitten (meelwormen, mierenpoppen e.d.) te verstrekken.
Ook het dagelijks natsproeien van de vogels met behulp van een plantenspuit helpt de rui bevorderen

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Ruien
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2004, 19:03:31 pm »
Om 'in de rui vallen' na een tentoonstelling te voorkomen kan men een uien ring in het water leggen.

Eefjuh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2004, 22:58:21 pm »
De eerste rui voltrekt trouwens met ongeveer 6 maanden!!

Hierbij nog even voor de houders van kaketoes:

Kaketoes verliezen eigenlijk het hele jaar door wat veren, niet iets om je druk over te maken, dit gebeurt nou eenmaal.. in een ruiperiode zullen natuurlijk veel meer veren verliezen, maar eigenlijk gebeurt dit zo een beetje t hele jaar door

Edjuh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2004, 23:12:03 pm »
Volgens mij verliest iedere vogel het gehele jaar door weleens wat veertjes

Eefjuh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2004, 08:45:13 am »
Ik heb geen idee? Ik weet wel dat kaketoes dit doen..

Daarbij rui't kera niet echt geweldig  :- K had wel in 1 avond een hand vol kleine veertjes, maar nu heeft ze pas de helft van dr kop, 1 kuifveer en 1 staartveer en 5 veren van hier en daar verwisselt :S

Nog niks bij vr vleugels... ik had het toch wat sneller verwacht

BirdieGirl

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2004, 09:37:28 am »
Onze Grasjes verliezen ook het hele jaar door veertjes en ik heb het gevoel dat ze 3x per jaar ruien... :-
Verder zijn ze toch zeer energiek. Ze krijgen afwisselend Xtra-vital of alleen gewoon voer met aanvulling.
Volgens mij eten Grasjes geen dierlijke eiwitten of vergis ik me eigen?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2004, 09:50:39 am »
Sjakko verliest ook het hele jaar door veren, maar dit jaar toch een duidelijke rui in het najaar!  :)

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2004, 09:51:41 am »
Ik heb in die 1,5 jaar dat ik Coco heb geen een keer gemerkt dat hij overdreven veel veertje verloor!
Dus bij hem zal het ook wel geleidelijk gaan!

GrCorina

Eefjuh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2004, 10:35:36 am »
O gelukkig! Het is dus niet echt iets waar ik me druk om hoef te maken, omdat het zo lang duurt ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2004, 13:23:18 pm »
Sjakko verliest ook het hele jaar door veren, maar dit jaar toch een duidelijke rui in het najaar!  :)

Dit was bij mij ook de eerste keer. Voorheen was het zeer geleidelijk, het hele jaar door. :)

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2004, 13:52:16 pm »
Ja Eef, Loes, ook grijzen ruien het hele jaar eigenlijk wel. Maar het is wel zo dat ze toch soms erger ruien. Lovey zit nu in zo'n periode. Ze begint nu ook weer slagpennen te schieten. En het grappige is... aan allebei de vleugels komt nu de 3e pen teruggroeien. En echt, dit schijnt ook symmetrisch te gebeuren. Lovey verliest nu erg veel en zeker omdat ze erg ruig is in de kooi breekt ze ook de nodige veren af.... Sommige pennetjes hebben dan ook wat bloed.

Ik meteen bezorgd natuurlijk dus meteen mijn kweker gevraagd of ze nu ziek is... Hij herkende meteen het probleem en vertelde dat meerdere grijzen dit hebben. Hij zei, nee maak je geen zorgen. Dit is een heel normaal verschijnsel op die leeftijd dat ze hun eerste grote rui hebben en erg onstuimig zijn in de kooi. Hij zegt dit gaat absoluut over. Ook is het zo dat het eerste verenkleed altijd wat zwakker is dan de volgenden. Nu ja, dat verklaart ook wel waarom ze zoveel afbreekt.... Ze moet nu eivoer en extra vitaminen.

Toch blijft het een rotgezicht!

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2004, 14:03:49 pm »
Ja. Ik heb bij coco gelukkig nog geen bloed gezien!
Maar hij heeft inderdaad wel een periode gehad dat tie een aantal slagpennen verloor. Achter elkaar! Maar als ik nu naar zijn vleugels kijk is die gewoon vol.
Dus dat zal ook wel rui geweest zijn en dat ze tijdens lomp doen er uit vielen!

Gr Corina

Eefjuh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 22, 2004, 14:13:59 pm »
Kera heeft ook al een bloedveer gehad, tis een naar gezicht, maar t moet niet veel problemen opleveren..

K zal wel even een stukje plaatsten

Wennie

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2005, 19:36:33 pm »
Ik heb een vraagje over de rui.

Ik heb een Engelse parkiet van +- 5/6 maanden oud.
Hij is nu flink aan het ruien en hij is hierdoor behoorlijk futloos. Het is normaal een pittig mannetje met een behoorlijk eigen willetje. Maar wel enorm lief!
Maar nu drukt hij steeds zijn kopje tegen mijn neus of mijn vinger in de hoop dat ik de jeuk wat weg kan halen.
Dit doe ik met alle plezier, maar ik kan, helaas, niet de hele dag aan zijn kopje kriebelen.
Hij gaat dus opzoek naar andere manieren om zijn jeuk wat te verlichten. Nu begint het wat kalig te worden rondom zijn oogjes. Iets wat er gewoon best eng uitziet en ik vind het gewoon erg zielig voor mijn Pino.

Nu ben ik benieuwd of iemand een ideetje heeft om de jeuk wat te verlichten en/of iemand weet hoelang de rui ongeveer duurt.