Auteur Topic: wilde halsbandparkieten  (gelezen 3710 keer)

jip

• Gast
wilde halsbandparkieten
« Gepost op: november 12, 2007, 22:26:43 pm »
hoorde dat halsjes inmiddels ook in nederland in t wild leven....iemand enig idee waar ze te spotten zijn.........zie hier alleen vlaamse gaaien :)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: wilde halsbandparkieten
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2007, 22:31:47 pm »
In Amsterdam, Rotterdam en en Haag weet ik zeker, in de parken en bossen.
Maar vast ook op andere plaatsen.

jip

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2007, 22:37:24 pm »
hmmm toch es zoeken.....dan zouden ze in limburg zeker moeten zitten.........veel mooiere natuur hier :-X

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2007, 22:42:10 pm »
hmmm toch es zoeken.....dan zouden ze in limburg zeker moeten zitten.........veel mooiere natuur hier :-X

Gaat ze niet om de natuur  ;D

Juist in de randstad komen ze veel voor, dichter bevolkt, dus meer voedsel.

Rond Den Haag zit een hele grote zwerm en elke dag op me werk, ( amsterdam west ) zie ik er elke dag, ook hoor je ze veel schreeuwen

jip

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2007, 22:46:54 pm »
Gaat ze niet om de natuur  ;D

Juist in de randstad komen ze veel voor, dichter bevolkt, dus meer voedsel.

haha woon ook in gebied met 200.000 mensen :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2007, 22:56:10 pm »
ik zie er elke morgen op weg naar mn werk/stage ongeveer 25, centrum van berkel ;)

jip

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2007, 23:03:22 pm »
berkel ....bij tilburg?

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2007, 23:03:56 pm »
vang er eens eentje voor me..... :P

jip

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2007, 23:10:44 pm »
vang er eens eentje voor me..... :P

vogels vangen is in nederland verboden...........probeer wel te kweken met de halsjes die binnekort de gelederen komen versterken...

en dan meteen volgende vraag......goede kweker van halsjes waar ik wildkleur man kan kopen,in winkels zie je alleen de gekweekte kleuren

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #9 Gepost op: november 13, 2007, 07:22:11 am »
Rotterdam DenHaag en Amsterdam inderdaad.

Wel verspreiden ze zich steeds meer en worden ze steeds verder van de bekende plekken vandaan gespot.

Hier in Vlaardingen(ten westen van Rotterdam) zijn ze ook steeds verder aan het uitbreiden. Waar we ze een aantal jaren geleden voornamelijk in Noord aantroffen, trekken ze steeds verder naar het westen toe en zitten ze ook steeds meer richting het natuurgebeid ten westen van Vlaardingen.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 13, 2007, 13:02:52 pm »
ik heb ze nog nooit gezien, lijkt me geweldig zo een hele zwerm te zien  :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: november 13, 2007, 14:40:47 pm »
berkel ....bij tilburg?

berkel en rodenrijs, vlak naast rotterdam ;)

hier bij mij aan t water (rotterdam noord) zitten er ook een aantal, ik denk 10 stuks ofzo, jeziet ze amper, maar hoort ze wel :)

Eefjuh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 13, 2007, 14:58:55 pm »
Het is hier allemaal begonnen in Amsterdam. Ik weet nog dat ik een jaar of 6/7 was en met mijn moeder altijd naar het Beatrixpark ging om de eendjes te voeren en een rondje te lopen. Daar in het park hing een hele oude wilg half in het water, en daar zaten altijd 2 "papegaaien" in. Ik vond ze geweldig!

In de jaren groeide de groep aardig, maar jah, eendjes voeren blijf je ook niet altijd doen, en dus bleef het bij de tijd van groep 8 honden uitlaten in het park.

Sinds toen is het echt verschrikkelijk geworden. Je ziet amper meer mussen, merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes enz in de stad. Ze worden allemaal verdreven door de halsband parkieten. Ik heb ze hier in de buurt verschrikkeliijk veel. Het Vondelpark, Sarphatipark en niet zo ver weg ligt ook het Beatrixpark.

Ze zitten bij me op het balkon, ze komen gewoon door het gaas heen wat ik voor de gaai heb opgehangen, wat in de winter speciaal voeldoet om duiven van het balkon af te houden en de paar overige koolmeesjes en pimpelmeesjes een paar bolletjes vet en pinda's aan te bieden.

De grootste telling die ik op mijn anderhalve bij 60 cm balkon heb gedaan waren 24 halsbandparkieten!

Ik vind ze zeer facinerend, maar toen ik er achter kwam dat ze express nog een paar koppels vrij hebben gelaten hier in amsterdam om te kijken of ze het zouden overleven werd ik eigenlijk heel kwaad. Ze horen hier absoluut niet thuis en zorgen ervoor dat de inheemse vogels ergens anders hun heil gaan zoeken :(

Ik heb nog een leuke foto voor je, vlak bij me om de hoek bij een gracht vol met wilgen kwam ik ze in de zomer weer tegen, een mama met jong:

Dit is op een stand van 250mm gedaan, dus ze zitten ver weg en een telelens is echt een must om ze te schieten!

Ofwel, als je halsbandparkieten wilt schieten, neem contact met me op want ik weet precies de plekken en tijden te vinden voor je om ze te kunnen schieten (fotograferen) ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 13, 2007, 16:39:29 pm »
In Delft zitten er ook ontzettend veel. Soms vlogen ze over in groepen van wel 15 beestjes...
Recht op ons balkon af en dan vlak ervoor alles omhoog, over het gebouw heen.
Op zich heel erg leuk, maar je wil niet weten wat voor herrie het is als ze in de boom naast je appartementje wonen  :angry:

Jeffrey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 13, 2007, 16:41:23 pm »
ik vind het erg leuk dat ze hier voorkomen  :hart: het is zo'n mooi gezicht  :hart: