Het is hier allemaal begonnen in Amsterdam. Ik weet nog dat ik een jaar of 6/7 was en met mijn moeder altijd naar het Beatrixpark ging om de eendjes te voeren en een rondje te lopen. Daar in het park hing een hele oude wilg half in het water, en daar zaten altijd 2 "papegaaien" in. Ik vond ze geweldig!
In de jaren groeide de groep aardig, maar jah, eendjes voeren blijf je ook niet altijd doen, en dus bleef het bij de tijd van groep 8 honden uitlaten in het park.
Sinds toen is het echt verschrikkelijk geworden. Je ziet amper meer mussen, merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes enz in de stad. Ze worden allemaal verdreven door de halsband parkieten. Ik heb ze hier in de buurt verschrikkeliijk veel. Het Vondelpark, Sarphatipark en niet zo ver weg ligt ook het Beatrixpark.
Ze zitten bij me op het balkon, ze komen gewoon door het gaas heen wat ik voor de gaai heb opgehangen, wat in de winter speciaal voeldoet om duiven van het balkon af te houden en de paar overige koolmeesjes en pimpelmeesjes een paar bolletjes vet en pinda's aan te bieden.
De grootste telling die ik op mijn anderhalve bij 60 cm balkon heb gedaan waren 24 halsbandparkieten!
Ik vind ze zeer facinerend, maar toen ik er achter kwam dat ze express nog een paar koppels vrij hebben gelaten hier in amsterdam om te kijken of ze het zouden overleven werd ik eigenlijk heel kwaad. Ze horen hier absoluut niet thuis en zorgen ervoor dat de inheemse vogels ergens anders hun heil gaan zoeken

Ik heb nog een leuke foto voor je, vlak bij me om de hoek bij een gracht vol met wilgen kwam ik ze in de zomer weer tegen, een mama met jong:

Dit is op een stand van 250mm gedaan, dus ze zitten ver weg en een telelens is echt een must om ze te schieten!
Ofwel, als je halsbandparkieten wilt schieten, neem contact met me op want ik weet precies de plekken en tijden te vinden voor je om ze te kunnen schieten (fotograferen)