Auteur Topic: Toch een rose kaketoe gekocht!  (gelezen 19775 keer)

Dorian

• Gast
Re: Toch een rose kaketoe gekocht!
« Reactie #30 Gepost op: november 27, 2007, 16:45:14 pm »
Voordat je besluit dat Rhody echt te dik is, moet je wel ff checken hoeveel hij weegt, of je zijn borstbeentje voelt en of het een mannetje of popje is.
Het goede gewicht van een mannetje ligt veel hoger dan bij een popje, daarnaast zitten mannetjes veel breder dan popjes.
Ik zit nu nog een keer te kijken naar je foto's. Net Puck... alleen iets minder suf (komt omdat Puck te grote ogen heeft, zoals een hond, een sint Bernard ofzo)
Als je Puck ziet, zou je denken dat die veeeeeeeel te zwaar en dik is, maar hij weegt echt niet teveel, je voelt zijn borstbeen heel goed en hij is niet eens zoveel zwaarder dan Pinkey, hoewel hij veel groter en breder is.
Hij zit gewoon nogal stoer en maakt daardoor een te dikke indruk, terwijl hij dat dus niet is. Toen we hem net hadden, was hij trouwens te licht, terwijl hij er toen net zo dik en fors uitzag als nu.

Rianne83

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: november 27, 2007, 16:53:34 pm »
Ik heb in de winkel ook een andere rose bij me gehad, duidelijk een mannetje want hij zat op onze handen te rijden ;D Maar die was veel lichter dan Rhody. Wat is zo'n beetje een goed gewicht voor een rose? Ik heb wel een digitale keukenweegschaal (ergens  :-[) en anders kan de dierenarts hem wegen, die heeft zo'n grote honden weegschaal waar zelfs een valkje op gewogen kan worden.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #32 Gepost op: november 27, 2007, 16:54:38 pm »
Mooie foto's weer  :hart:

Dorian

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: november 27, 2007, 17:04:59 pm »
Ik heb in de winkel ook een andere rose bij me gehad, duidelijk een mannetje want hij zat op onze handen te rijden ;D Maar die was veel lichter dan Rhody. Wat is zo'n beetje een goed gewicht voor een rose? Ik heb wel een digitale keukenweegschaal (ergens  :-[) en anders kan de dierenarts hem wegen, die heeft zo'n grote honden weegschaal waar zelfs een valkje op gewogen kan worden.

Een weegschaal ga je sowieso nodig hebben om het je gaai regelmatig te wegen.
Dat is beste manier om de mediche gesteldheid van je gaai een beetje in het oog te kunnen houden, buiten gedrag en eten.
Wat hoort een rose te wegen... tja... dat is heel verschillend, afhankelijk van soort (er zijn verschillende soorten, maar ik weet niet hoe en wat)...
Ik denk dat wegen bij de VA het beste is en dan met hem het ideale gewicht te bepalen.
Pinkey (pop) weegt rond de 280 en Puck (man) rond de 310 gram.

Rianne83

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: november 27, 2007, 17:06:46 pm »
Zal het eens proberen met de keukenweegschaal, hopen dat Rhody lang genoeg blijft zitten ;)
Had het idee dat hij wat dik was, zoals ik vertelde, kan me voorstellen dat ze weinig beweging in een winkel krijgen. Maar goed, wegen = weten  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: november 27, 2007, 17:09:45 pm »
Grote kans dat hij niet wil blijven zitten.
Zelfde verhaal als met de douche... Doorzetten, leuk maken en rustig opbouwen. En belonen voor iedere keer dat hij wel blijft zitten. :)
Pinkey (rose) en Mickey (grijze) deden het allebei meteen. :thumsup:
Puck nu nog steeds alleen buiten de keuken en met een hoop gedoe en daar zijn we al ruim 5 maanden verder mee. Toch doen we het iedere week  :hot:
Casper (ara) doet het na een maandje wel prima. :thumsup:
« Laatst bewerkt op: november 27, 2007, 18:36:07 pm door Dorian »

kokosnoot

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: november 27, 2007, 18:33:56 pm »
wat een prachtige rose, hele mooie fotos  :hart:

giggles

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: november 28, 2007, 20:26:29 pm »

Rosees kennen meerdere ondersoorten en je raad het al... De ene ondersoort is gemiddels zwaarder dan de andere ondersoort  ;)
Verder hangt het ook nog een beetje af van de ouders. Grote ouders, geven vaak ook grote kuikens...  :a036:

Maar het is zeker goed om het in de gaten te houden en hem/haar aan een strak dieet te houden hoor.

Mooie foto's zeg. Wat een mooie donkere kleur roze zeg  :hart:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #38 Gepost op: november 28, 2007, 22:16:50 pm »
Zal het eens proberen met de keukenweegschaal, hopen dat Rhody lang genoeg blijft zitten ;)
Had het idee dat hij wat dik was, zoals ik vertelde, kan me voorstellen dat ze weinig beweging in een winkel krijgen. Maar goed, wegen = weten  ;)

Als je hem de eerste tijd elke dag even erop zet ... heeft hij het zo door  ;)
Ik heb 11 verschillende vogels moeten leren op de weegschaal te gaan
en allemaal wisten ze het snel, sommigen zelfs al na twee/drie keer.

Dorian

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: november 29, 2007, 08:19:27 am »
Als je hem de eerste tijd elke dag even erop zet ... heeft hij het zo door  ;)

Moet je hem natuurlijk wel in de buurt van de weegschaal krijgen  ;D

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #40 Gepost op: november 29, 2007, 09:34:06 am »
Moet je hem natuurlijk wel in de buurt van de weegschaal krijgen  ;D

Je kan ook de weegschaal naar hem brengen  ::) als het dan nog niet lukt ... kom ik wel ff helpen  :)

Rianne83

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: november 29, 2007, 11:50:50 am »
Ik probeer het wel net zoals met het badje. Eerst nieuwsgierig maken en dan kijken of hij er zelf op stapt, of er op durft te blijven zitten als ik m er op zet. Nu alleen nog kijken waar ik m'n weegschaaltje heb gelaten...

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #42 Gepost op: november 29, 2007, 14:47:06 pm »
Als ik mijn vogels wil wegen pak ik ze met 2 volle handen op en zet ik ze in de beslagkom. :) Die staat klaar op de weegschaal met cijfer 0.
Ondertusen vrolijk en hoog kletsend tegen de vogel. ::)

Succes Rianne. ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #43 Gepost op: november 29, 2007, 14:48:02 pm »
 :)  :)   :thumsup:

TWEETY

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: november 29, 2007, 16:40:59 pm »
Als ik mijn vogels wil wegen pak ik ze met 2 volle handen op en zet ik ze in de beslagkom. :) Die staat klaar op de weegschaal met cijfer 0.
Ondertusen vrolijk en hoog kletsend tegen de vogel. ::)

Succes Rianne. ;)

papegaaiecakje bakken   :) :)