Auteur Topic: Help me a.u.b ! verenplukken  (gelezen 4679 keer)

wielios

• Gast
Help me a.u.b ! verenplukken
« Gepost op: december 07, 2007, 15:45:25 pm »
Hallo,
wie kan me a.u.b helpen?
Mijn grijze roodstaart van 14 maanden oud ,trekt z,n veren helemaal uit z,n vleugels.
ben bij een dierenarts kenner van papagaaien geweest en die heeft hem een kraag omgedaan,3 maanden geleden heeft hij een vitamine spuit gekregen,nu eet hij al twee dagen niet meer en zit heel zielig op z,n stok hij praat en fluit niet meer...dit gaat me echt ter ziele is er geen andere oplossing voor.
ik heb al van alles geprobeerd!!!!
Hartelijke groet
wielios
« Laatst bewerkt op: december 07, 2007, 15:50:15 pm door wielios »

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: Help me a.u.b ! verenplukken
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2007, 15:57:35 pm »
Wat sneu voor je dat je gaai aan het plukken is geslagen. Ik weet wat je doormaakt, want ik heb zelf 2 plukkers.

Probeer te achterhalen wat de reden is dat hij plukt. Sluit als eerste medische klachten uit. Laat hem dus door een vogelarts binnenste buiten keren.

Denk goed na wanneer het begonnen is. Is er iets gebeurd, veranderd in die periode?

Probeer er geen aandacht aan te geven. Laat hem maar zijn gang gaan, want je kunt het toch niet tegenhouden. Hoe erg het ook is. Wanneer je er aandacht aan gaat schenken, dan wordt het alleen maar erger omdat ie denkt dat ie met het plukken aandacht krijgt.

Probeer toch wat voeding naar binnen te krijgen. Zacht fruit, brinta aangemaakt in water of iets anders gezonds. Hou ook zijn gewicht nu dagelijks in de gaten dat ie niet teveel gewicht verliest.

Mijn advies. Naar een vogelarts om de medische kant uit te sluiten. Is er medisch niets aan de hand, dan heb je de schone taak om zijn gedrag aan te pakken.

Sterkte.

Pascal

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: december 07, 2007, 15:58:39 pm »
HIer sluit ik me bij aan.

Ga eerst naar een goede vogelarts, ik weet niet bij wie je nu geweest ben, maar wat de arts gedaan heeft is lang niet voldoende om na te gaan of dit een medische oorzaak heeft.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: december 07, 2007, 16:11:00 pm »
ook ik sluit mij aan bij voorgaande sprekers, een ECHTE VOGEL arts, voor lichamelijke controle en gezondheid,
mocht alles ok zijn, dan aan het gedrag gaan werken. analyseer waar het fout gaat, wanneer er geplukt wordt, en misschien zelfs waarom ;)
door het kraagje kan hij misschien niet meer plukken, maar dit lost het probleem waarom hij dit doet niet op natuurlijk ;)

succes! :-*

wielios

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 07, 2007, 16:30:34 pm »
Beste mensen,bedankt voor jullie reactie!!!
De dieren arts waar ik al twee keer ben geweest voor onderzoek schijnt een bekende papagaaienarts te zijn hier bij ons in de buurt?
Ja hopenlijk gaat het over en ik zal hemzeer zeker  goed in de gaten houden,zoals ik al zij een paar maanden geleden ben ikvoor het zelfde probleem geweest en toen heeft hij een vitamine spuit gekregen.
Nu heeft de arts hem goed nagekeken en ook de geplukte veren onderzocht en heeft hij besloten een kraag te geven!
Het is echt zielig als ik hem zie zitten,maar waar ik me vooral zoren over maak is dat hij niet eet<maar ik blijf natuurlijk proberen hem aan het eten te krijgen.
Beste mensen bedankt voor jullie advies
hartelijke groetjes;
 wielios.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: december 07, 2007, 16:49:58 pm »
Kan hij misschien door de kraag niet of heel moeilijk eten? Ik denk even mee hoor  ???

En welke naam heeft de arts waar je geweest bent, als ik vragen mag?

Ik zou toch voor een andere arts gaan of nog een keer terug, al was het alleen maar omdat het 'niet eten' zorgelijk is.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2007, 16:52:58 pm »
Als hij niet eet moet je niet te lang wachten om evt naar een andere vogelarts te gaan.
Sommigen zijn nogal snel in het geven van een vitaminespuit omdat ze niet zoveel weten  shootme
Ik weet natuurlijk niet bij wie je geweest bant ?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: december 07, 2007, 17:02:54 pm »
Zo te zien komt Wielios uit Zuid-limburg. Ik ken daar geen bekende artsen  :CENS

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: december 07, 2007, 17:05:42 pm »
van der Sanden misschien?  ???
Ik lees daar tegenstrijdige verhalen over.

wielios

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 07, 2007, 17:12:39 pm »
Ja bij van der sanden

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2007, 17:16:37 pm »
Ik zou toch een andere arts zoeken, of terug gaan en meer onderzoek vragen.

Hedwig v/d Horst ( Veldhoven,nabij Eindhoven ) of Bastiaansen ( Breda-Prinsenbeek ) zijn wel wat verder, maar die kijken ook iets verder dan hun neus lang is, zeg maar.

Ikzelf ga altijd naar Bastiaansen. Toen ik met mijn Alphie, ook een plukkertje heen ging, is deze vogel helemaal binnenstebuiten gekeerd, o.a. onderzoek naar ongedierte, ontlastingonderzoek, of er wondjes zitten wat jeukt, zijn voeding werd doorsproken....van alles.
Ook het 'niet eten' is niet goed hoor.  :(

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2007, 17:35:09 pm »
Ik denk dat als hij nu gestopt is met eten, je echt naar een vogelarts moet. En dan niet naar van der Sanden.
Hedwig is het dichtste bij.

Natuurlijk kan zo'n jonge gaai gaan plukken, als gedragprobleem dan.
Maar de kans het medisch is is helemaal niet uitgesloten...
En zeker als hij nu ook niet meer eet. Er kan zoveel aan de hand zijn.
Schimmels, allergie, niertjes, verstopping, bulten...
Is daar naar gekeken?

Jeffrey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 07, 2007, 17:37:03 pm »
vertrouw maar op dorian  ;) die heeft altijd een goede medische kijk erop  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 07, 2007, 17:40:16 pm »
vertrouw maar op dorian  ;) die heeft altijd een goede medische kijk erop  ;)

Nou, ik zou niet op mij vertrouwen. Maar ook niet op die dierenarts.
Gewoon naar een echte VA. Dat is verder rijden ja, maar te laat zijn levert nog veel meer ellende op. (lekker zwartgallig... Sorry  :-[ )
Heb niet zoveel zin om te lezen dat het misgaat.
Soms kan ik wat snel overdrijven wat dit soort dingen betreft, gewoonweg door wat we allemaal met Pink (en AL die anderen van verschillende fora) hebben meegemaakt.
Maar in dit geval... een niet of slecht etende plukkende gaai van 14 maandjes...
Dat klinkt echt niet goed hoor  :(

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 07, 2007, 17:42:46 pm »
Uhm... het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij gewoon zijn eerste (moeilijke) rui moet krijgen. :CENS
Als hij echt alleen zijn (gewiekte) slagpennen eruit trekt... Alleen dat het al drie maanden speelt, zou dit dan wel weer een beetje ontkrachten geloof ik...  ???