Auteur Topic: Spar en C1000 hebben veel gif in groenten  (gelezen 1359 keer)

ede

• Gast
Spar en C1000 hebben veel gif in groenten
« Gepost op: december 11, 2007, 12:05:39 pm »
http://www.nu.nl/news/1350589/37/%27Spar_en_C1000_hebben_veel_gif_in_groenten%27.html

Houden jullie daar dan rekening mee? Of hoe ga je hier mee om?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Spar en C1000 hebben veel gif in groenten
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2007, 12:18:10 pm »
Het is best moeilijk  :(
Ik zag gister al iets erover op tv.
Het schijnt dat er soms ook niet voldoende wordt gecontroleerd
of dat er niet zo nauwkeurig op gelet wordt, weet dus niet of
dat dan elleen voor deze winkels geldt en ging er voornamelijk om
dat je het best groente en fruit uit Nederland zelf kan nemen ?

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2007, 14:44:18 pm »
Vorig jaar is er ook zon soort onderzoek geweest en werden ook de produkten bij de C1000 als slecht bestempeld. Mn mandarijnen waren toen erg in opspraak.

Als je zekerheid wilt hebben, zou je altijd voor biologische produkten moeten kiezen...

Waarom het bij bepaalde winkels zo verschilt, zal met leveranciers en landen van herkomst te maken hebben. ik weet ook niet of er nin Nederlnad beter ne meer gecontroleerd word op het gebruik van bestrijdingsmiddelen dan andere landen, zoals bijv in het artikel genoemde Spanje.

miekje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2007, 14:56:52 pm »
Ik was altijd alles heel goed voordat ik het aan de pietjes geef, maar dit zet je toch flink aan het denken.
De reden dat andere supermarkten weer beter scoren, zal wel compensatiepunten zijn.
Die zullen ook veel groentes en fruit uit Spanje hebben, maar die zullen ook wel "schonere" groentes en fruit ertussen hebben zitten  :CENS

Lang leve de moestuin!  :P

kokosnoot

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2007, 20:19:52 pm »
ik zag dat AH en Plus als beste eruit kwamen, gelukkig, ik haal meestal bij de Plus mijn boodschappen, maar veel dingen voor Poekie haal ik bij een groenteschuur hier in de polder die alles onbespoten heeft, of bij een reformwinkel.  :thumsup:

arnootje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2007, 20:44:59 pm »
Ik was altijd alles heel goed voordat ik het aan de pietjes geef

Wassen helpt niet he.

Een tijdje terug was dit ook al in opspraak in het forum over het snoepplantje Goliwoog. Deze werd ook biologisch geteeld.

Ik heb de uitzending ook gezien, en nu komt in opspraak wat al heel lang speeld. Het is heel goed dat dit in opspraak komt. Nederlandse telers doen het op chemisch gebied extreem goed, dit komt vooral door controle en hoge boetes. Alleen de wetgeving in zuid europeese landen/ (noord) afrikaanse landen is niet zo dat sommige in nederland verboden middelen daar ook verboden zijn.

In Nederland wordt heel veel geintegreerd bestreden. Dit houdt in dat er vooral biologisch geteeld wordt, beestjes tegen beestjes inzetten, maar mocht de plaag te veel uit de hand lopen dan wordt er een keuze gemaakt om chemisch te bestrijden. We (de consument) moet nu zorgen dat de detailhandel overgaat op verantwoord geteeld groente en fruit, en hiervoor de prijs voor willen betalen.

Ik werk zelf op een paprika kwekerij, wij werken volgens hierboven beschreven wijze.

Ps mijn vogels eten paprika uit eigen kas.