Afgelopen woensdag had ik het gevoel dat onze Binkie, grasparkietje, 15 maanden jong, niet helemaal fit was.
Hij oogde een beetje magertjes en zat iets meer te suffen. Verder speelde hij ook gewoon vrolijk met de rest en leek er niets aan de hand. Toch besloot ik hem te wegen, dit doe ik een paar keer per jaar, was in september nog gebeurt.
Toen ik Binkie vast had, voelde ik dat hij toch wel magertjes was, hoewel zijn gewicht gelijk was aan de vorige keer, 38 gram.
Ik voelde alleen wel een verdikking onderaan zijn buikje. Als het een popje was zou ik aan een ei gedacht hebben...
Ik heb een afspraak gemaakt bij de DA, voor vandaag. Woensdag en donderdag was de DA die ik hebben moest er niet en aangezien bink niet echt ziek leek te zijn en er alleen een kleine bult aan zijn lijfje zat, was daar verder ook geen haast bij. mijn eerste gedachte ging uit naar een lipoom, die komen en gaan bij Moppie ook.
Donderdag vond ik Binkie wel duidelijk niet helemaal fit. Zat meer te slapen. Bij controle, leek het alsof de bult groter was geworden. Ook volede deze harder aan en dat was bij Moppies lipomen nooit het geval.
Vandaag dus de afsraak bij de DA. Vanmorgen vroeg bij het opstaan zag Bink er niet goed uit. hij had een dikke klodder ontlasting voor zijn buik geplakt zitten (vraag me niet hoe het er komt) de ontlasting is niet meer mooi gevormd en hij zit niet lekker in zijn vel. Vandaag is hij duidelijk een stuk slechter.
Vanmiddag naar de DA. Binkie eerst nog gewogen, is alweer 2 gram afgevallen in 2 dagen tijd.
wat is er nu aan de hand? Het gezwel is niet een gewoon gezwel. Het is een vergrote lever of milt, waarschijnlijk lever. Of het nu een tumor is wat er groeit of dat er een andere oorzaak is is niet duidelijk. Binkie was inmiddels te zwak om verdere onderzoeken te doen en we hebben alle mogelijkheden en voors en tegens besproken.
Gezien de achteruitgang in slechts 2 dagen tijd en het formaat van de "bult" is er niets meer voor Bink te doen.
Hij is nu hier bij ons thuis, om rustig in te slapen. Mocht het lijden worden, dan laten we hem inslapen bij de dd dierenarts.