Auteur Topic: Tweede papegaai erbij  (gelezen 6654 keer)

derona

• Gast
Tweede papegaai erbij
« Gepost op: december 21, 2007, 19:43:15 pm »
Hallo,
wij hebben al een grijze roodstaart van ruim 3 jaar
en nu wouden wij graag een tweede papegaai erbij
alleen de vraag is kan dat,zoja kan het samen in 1 kooi,
zo nee,kan het apart in een kooi erbij  :CENS

Gewoon even informatie inwinnen

als er al een topic over bestaat dan hoor ik graag  ;)

Groetjessss

ede

• Gast
Re: Tweede papegaai erbij
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2007, 00:01:27 am »
Welkom op Parkieten-land.

Helaas heb je nooit de garantie dat die 2 bij elkaar in de kooi kunnen.
Als je ruimte (over)hebt voor een 2e kooi (voor het geval dat) dan is er natuurlijk niets aan de hand. Want dan zien ze elkaar wel en horen ze elkaar maar hebben beide hun eigen ruimte.

Leuk hoor een 2e papegaai. Is erg leuk om de interactie tussen de gaaien te zien. Heel leuk!

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2007, 00:07:15 am »
een 2e gaai erbij kan altijd, maar om ze samen in de kooi te doen is dat wel afwachten of ze elkaar ook accepteren.
dus een 2e kooi in begin is altijd handig.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2007, 00:31:10 am »
heel leuk een tweede erbij,ikzelf heb er nog nooit spijt van gehad , geweldig hoe ze elkaar kunnen pesten en ze elkaar niet kunnen missen  ::)

hier zitten ze nog steeds in 2 kooien , gewoon omdat de kooien te klein zijn om er 2 in te zetten en wij het handiger vinden, kwestie van ieder zijn prive te gunnen ,als ze het nodig hebben

derona

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2007, 07:53:26 am »
wat een leuke reactie's erop.
euuh ruimte voor een tweede kooi hebben we dan zeker,
maar hoe weet je of het goed,gaat gewoon proberen zeg maar als de tweede gaai er is?
maar nou is mijn vraag,moet het dan een grijze roodstaart zijn,
of kan het ook een andere soort papegaai zin?

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2007, 09:30:01 am »
Je kunt vanalles bij een grijze roodstaart zetten, maar met het idee in je achterhoofd dat ze misschien in 1 kooi samen gaan, zijn denk ik Amazones, Edels en andere grijsjes de beste opties.
Dan moet je natuurlijk nog uitzoeken wat je zelf graag wil. Als jij een heel andere soort wil, omdat die je het meest aanspreekt, moet je dat doen, maar wel het idee om ze samen in 1 kooi te zetten laten varen.

Als je doel echt is dat ze samen in 1 kooi gaan zou ik kiezen voor een grijze. Gewoonweg omdat je dan de meeste kans hebt dat het goed gaat.
En in dat geval is het afhankelijk van of je een man of pop hebt en hoe jong de gaai is die je erbij wil zetten of het kans van slagen heeft.

Wij hebben hier twee roseetjes samen. Een man en een pop. De kooi is immens groot voor die twee, en we hebben ze gewoon meteen zonder nadenken samen gezet.
Verder geen aandacht meer aan geschonken, als ze in het begin wat problemen met elkaar hadden, geen aandacht aan geschonken.
In zo'n geval moet je pas ingrijpen op het moment dat duideijk is dat 1 van de 2 het echt niet meer opgelost krijgt (en dat is niet zo heel snel, maar zoals je het in het berichtje van Corina kunt lezen komt het wel voor en dan is de oplossing die zij koos de beste waarschijnlijk)

Binnenkort komt er een popje voor onze grijze man bij waarschijnlijk.
Zij krijgen samen een nieuwe grote kooi en we gaan het hetzelfde aanpakken als we ook hebben gedaan bij de roseetjes.
De kooi is wel een kooi met tussenschot, dus mocht het echt niet gaan, kan het schot erin.

Er zijn mensen (giggles bijv, en ook Diesel) die een grijze hebben samenzitten in 1 kooi met een andere soort.
Ook dat gaat goed. Hoe ze dat hebben aangepakt kunnen ze je beter zelf vertellen.

Zoals je lezen kunt is er heel veel mogelijk en is het dus ook vooral belangrijk wat jullie zelf graag als tweede gaai willen.
En ga er gewoon vanuit dat je twee kooien nodig hebt. Hoe dan ook.
Zelfs al ga je voor twee grijzen, zorg dat je ze uit elkaar kunt zetten indien nodig.

Wel super dat jullie een maatje erbij willen. Persoonlijk ben ik echt voorstander van meer dan 1 gaai.
Gewoonweg omdat ze daardoor minder afhankelijk worden van de mens en aanspraak hebben aan elkaar, zelfs als ze geen megavrienden worden.

Succes met je zoektocht, geweldig om je al in te lezen.

Wil je wel aanraden beide gaaien te laten testen op PBFD, polyoma en chlamydia.
Het grijsje dat je al hebt kan nu dus al getest worden. Als hij iets onder de leden heeft, weet je dat je kunt stoppen met zoeken.
Misschien weet je dat al, maar goed, beter een keer teveel info krijgen, dan te weinig.

En zoek een goede kweker. Ga niet zomaar ergens heen, maar check dat waar je heen wil op internet.
Niet alle kwekers en winkels waar je papegaaien kunt komen zijn ook goede kwekers en winkels.
Ook dat eerst opzoeken voorkomt een hoop gedoe.

« Laatst bewerkt op: december 22, 2007, 10:19:41 am door Dorian »

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2007, 10:14:10 am »

maar hoe weet je of het goed,gaat gewoon proberen zeg maar als de tweede gaai er is?
maar nou is mijn vraag,moet het dan een grijze roodstaart zijn,
of kan het ook een andere soort papegaai zin?

Ik heb ervaring met beide mogelijkheden!  :cry:
Ik ging op mezelf wonen en ik wilde voor Coco (mn eerste grijze) een maatje omdat hij ineens alleen zou zijn de hele dag. Ik via marktplaats een wat ouder grijsje opgezocht. Gevraagd aan die mensen: is deze gaai andere gaaien gewend. Dat was het geval volgens hun. Alles getest en alles was goed. Ik ging Kaya ophalen. eerste paar dagen apart in zijn eigen kooi gezet en met overhuizen ook proberen bij Coco op de kooi. Kaya had zoveel agressie in zich dat hij constant in stond te hakken op Coco. Dus dat ging niet. Andere mensen zouden misschien doorgezet hebben maar achteraf gezien heb ik de goede keuze gemaakt door ze apart te zetten want nu ik em beter ken weet ik dat het nooit goed was gekomen. Ik heb dus snel geaccepteerd dat die 2 in 2 aparte kooien moesten. En dat gaat wel goed. Ze trekken best naar elkaar toe door te snavelen aan beide kant van de kooi. Het zijn geen vriendjes maar ze hebben elkaar ook geaccepteerd.

2 maanden geleden kwam Gijs op mijn pad. Een ander grijsje. Ik kende Gijs al van een parkieten-land meeting en van een logeerpartij hier. Ik heb uiteindelijk Gijsje overgenomen omdat het toen al klikte met mij en klikte met Coco. Heb ze in 1 kooi gestopt en dat gaat wel goed. Heb ook geen andere keus want ik heb geen plek voor 3 kooien!  :) Dus dat was wel de voorwaarde en dat is gelukkig goed uitgepakt. Houd er rekening mee dat er soms wel 'gevochten' word maar dat hoort erbij. Ze moeten hun plek bepalen. Wie is de baas enzo. En elkaar treiteren als de ene langs klimt ff in de staart bijten ofzo...  ;D

Dus ja... je weet nooit van te voren of het zal klikken!

derona

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2007, 10:21:50 am »
bedankt voor jullie reactie´s al

miss een domme vraag haha
maar wat gaat samen kwa geslacht en wat niet=
en hoe kan ik zien,of laten nakijken wat voor geslcaht onze Coco is=

en blijft hij dan wel nu zo tam als er een tweede bij komt=

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2007, 10:43:01 am »
Zoals eerder genoemd hebben wij inderdaad een grijsje en een edelman samen in een kooi.
Toen wij met papegaaien begonnen, hadden we meteen gezegd, meteen 2 zodat ze plezier van elkaar kunnen hebben.

Wij hadden dit meteen al besloten en zijn ook meteen op zoek gegaan.
Via Jarno's werk kende hij Wim Bos, een goede kweker, hier niet ver vandaan.
Na informeren bleek dat hij een grijsje had zitten die nog niet verkocht was, en al wel zelfstandig was.
We zijn bij hun thuis geweest om te kijken, en waren natuurlijk meteen verkocht.

Thuisgekomen met onze Balou, meteen achter de computer gekropen. Op zoek naar een edelman van dezelfde leeftijd. (wij kozen voor een man omdat deze over het algemeen qua gedrag beter te houden zijn als huiskamervogel)
In eerste instantie kwamen we uit bij 4-animals. Het weekend erop wij naar Rijswijk gereden om daar te kijken. We waren op dat moment niet zo ervaren met vogels/kwekers/winkels enz. Het zag er (voor ons als leken) goed uit en besloten een edeltje te reserveren.  shootme

Eenmaal thuisgekomen hadden wij dit hier op het forum gemeld...  Toen kwam het ene na het andere negatieve verhaal over deze winkel. Na wat verder gezocht te hebben op internet bleken er heel veel negatieve verhalen rond te gaan. Met veel pijn en moeite de reservering ongedaan gemaakt. (dit was ECHT een heel gedoe...)
(Nu we meer ervaren zijn zien we ook dat de winkel er eigenlijk helemaal niet goed uitzag! we mochten mee de kweekruimte in, vieze kooien, geen speelgoed enz)

Dat ging dus niet door, wel erg jammer want we zouden bij hun een edeltje van ongeveer dezelfde leeftijd als onze grijze krijgen.
Na verder zoeken, konden we in Maassluis ook aan een edelman van de gemwenste leeftijd kopen.
Het bleek dat deze winkel net door een ander was overgenomen. (over de vorige eigenaar gingen ook slechte verhalen de rondte)
We kozen ervoor om weer half Nederland af te reizen en weer te gaan kijken. (hoe ziet de vogel eruit, hoe ziet de winkel eruit enz)
Hier hadden we een goed gevoel bij, en hier is onze Tigo dan ook inderdaad vandaan gekomen.

Tigo heeft eerst bij onze schoonouders gestaan terwijl we de uitslagen van de testen af moesten wachten.
Dit was allemaal goed en Tigo mocht mee naar huis.
Kooi open gezet, en Tigo en Balou er samen op laten zitten. Balou, de nieuwscherigheid zelf, ging meteen op onderzoek uit.
Het was bij hun 2 tellen knokken en eigenlijk meteen vanaf dat moment dikste maatjes.  :thumsup:

Ze kroelen elkaar, praten elkaar na, knokken saampjes  :hart:
Bijna een echt koppeltje om het zo maar te zeggen  :)

We hadden altijd in ons hoofd dat er kans was dat het niet zou klikken samen, maar gelukkig is dat bij ons wel het geval geweest  :thumsup:
Vaak speelt het wel mee, hoe jonger de vogels zijn, hoe meer "kans" je hebt dat ze elkaar accepteren.
Lola, onze Harlekijn ara, zit nu nog alleen in een kooi. We zijn voor haar op zoek  naar een maatje (bl gele of gr vleugel), dan zal het voor ons weer afwachten en hopen zijn...
Klikt het? Accepteren ze elkaar??

Je weet het nooit, maar als je het niet probeert....

Veel succes met je zoektocht  :-*

Om je vraag nog even te beantwoorden:
Pop of man erbij moet in principe niet zo heel veel uitmaken.
Hoewel er ook verhalen zijn dat man, man niet goed moet gaan.
Maar ik ken de verhalen ook dat popje popje niet goed moeten gaan  shootme

Als je een man en een popje combinatie neemt en de klik is er en het wordt een koppel zal je in periodes van broedsheid altijd een beetje afstand moeten nemen.
Pop die haar eieren bewaakt (hoeft dus niet eens samen met een man) zal ook agressief gedrag vertonen.
Broedrijp mannetje kan ook agressief worden, omdat deze gefrustreerd kan raken dat ie zijn ei (lees zaad) niet kwijt kan
Ik denk niet dat je je hier dus echt blind op moet staren.
Het is meer hoe jij en je familie er mee omgaan.

Groeten Jarno en Ilona

Dorian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2007, 10:48:35 am »
Wat wel en wat niet samen kan met wat weet ik niet eerlijk gezegd. Twee mannen gaat vaak wel goed, of dat met 2 poppen net zo is weet ik niet zeker.
Maar stel dat jij een grijze pop hebt en je gaat er een grijze man bijzetten, en ze kunnen samen in 1 kooi, moet je je wel afvragen of dat is wat je wil.
Wie weet vormen ze een koppel en dan gaan ze ms eieren leggen.
Allemaal dingen om over na te denken dus.
Het is dus zeer afhankelijk van of je ze echt samen in 1 kooi wil hebben welke keuze je hebt en waar je over na moet denken.

Sexen kun je laten doen door bloed af te laten nemen en dit op te laten sturen naar een lab.
Een goede Vogelarts weet dat wel.
Dan kun je dus ook meteen laten testen op ziektes, mocht dat nog niet gebeurd zijn met de gaai die je nu al hebt.
Of je moet laten sexen is natuurlijk wel afhankelijk van de keuze die je gaat maken.

En of ie tam blijft... Ja hoor, maar dat hangt voor een groot deel ook af van jullie opvoeding.
Wij hebben er nu 4, waarvan er 2 samen zitten.
Allemaal hartstikke tam.
Wel merkbaar is dat vooral onze rose kaketoe man wat meer drang heeft om agressief te reageren. Maar zij lijken dan ook wel echt een koppel te gaan vormen.
Dat is heel anders wanneer je er twee hebt die niet samen zitten en ook geen koppel kunnen, willen of gaan vormen.

En zoals Ilona al schrijft (giggles): staar je niet blind op alle info die je krijgt.
Het is allemaal zeer afhankelijk van hoe je ermee omgaat.
Maar zorg wel dat je van alle risico's en plussen op de hoogte bent, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

derona

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2007, 10:58:18 am »
OK bedankt weer voor alle info,

ik zelf ben gek op de blauwe voorhoofd amazone,
maar mijn man,zou een grijze roodstaart wel super vinden,
en ik ook eigenlijk wel,

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2007, 00:31:43 am »
je moet gaan voor wat je hart je ingeeft
en euh ............... secret 3 kan best hoor   :)

derona

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2007, 07:01:30 am »
je moet gaan voor wat je hart je ingeeft
en euh ............... secret 3 kan best hoor   :)

ja he,als jij mijn dan sponserd hihihi,

derona

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2007, 07:30:43 am »
wat zijn nu een beetje de beste praatje kwa papegaaien?

Grijze roodstaart volgens mij
kaketoe

???

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2007, 08:08:33 am »
grijzen is zo goed als de beste (heb een timneh en praat ook als de beste)
maar hangt van vogel tot vogel af
hun karakter en zo, dat hij wat minder graag praat en zo