Auteur Topic: De gaai en Vuurwerk  (gelezen 7543 keer)

kokosnoot

• Gast
De gaai en Vuurwerk
« Gepost op: december 29, 2007, 21:52:03 pm »
hoe reageren jullie gaaien op het vuurwerk?
wat doen jullie met oudejaarsnacht? de radio iets harder?

van Piet weet ik dat hij "bomproof" is, schrikt nergens van  :)
maar voor Poekie wordt dit de eerste keer.

wat zijn jullie ervaringen?

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: De gaai en Vuurwerk
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2007, 22:00:53 pm »
ik herinner me die van verleden jaar niet echt goed meer,
maar hier binnen hoor je het niet al te erg,
doe isolatie, goede dubbel glas

met het jaarmarkt was er ook vuurwerk en toen geen last gehad
mijn honden worden wel zot.

Hennie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2007, 22:19:25 pm »
Geen iedee hoe Rocky gaat reageren .
Als voorzorg halen we de kooi die half voor het raam en half voor een muurtje staat daar weg en rijden die verder van het raam af, met 1 kant van de kooi afgeschermd, zodat hij de lichtflitsen buiten niet kan zien.
1 Van onze katten gaat altijd gewoon op onze slaapkamer boven , voor het raam zitten kijken, de andere drie vliegen alle kanten op en verstoppen zich het liefst helemaal op zolder achter de schotten.
Babs de Duitse herder ( 12 jaar ) geeft er niks om maar Lady de Whippet/Greyhound ( 6 jaar ) ligt nu al te rillen op de bank omdat er zo nu en dan al een knal te horen is buiten.
Tegen oud en nieuw verstopt ze zich onder een tafel of kruipt in 1 van de stinkdier-slaapkisten, waarvan er hier een paar in de keuken staan.
Ik ben erg benieuwd te horen hoe andermans gaaien reageren op vuurwerk en misschien hebben zijn nog handige tips voor diegenen die nog niet zo lang een gaai in huis hebben.

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2007, 22:41:32 pm »
Dinky de jardine heeft er niets van. Juultje en Bumba de meyertjes maken voor het eerst vuurwerk mee maar ik ga er vanuit dat ze er geen last van zullen hebben. De valken hebben er ook geen problemen mee. Dit zijn de vogels in de vogelkamer.

De kanaries (2) in de huiskamer worden schichtig van de lichtflitsen. Ik heb geen gordijnen die ik in de huiskamer dicht kan doen dus leg ik een dikke doek over de kooien zodat ze er geen last van hebben.

In de vogelkamer doe ik oudejaarsavond altijd het volle licht aan, dus niet alleen schemerlampen. Ook staat de radio wat harder dan normaal. Uiteraard zijn hier de gordijnen dicht.

Caiolinda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2007, 22:49:47 pm »
Wij doen hier de tv iets harder de lampen aan en er is in die twee jaar niets gebeurd meestal als het even bezig is gaan we even bij het raam staan en dat vinden ze dan niet eng ofzo ook.

Voor Quinzy is het de derde keer en voor Khiara de tweede.

Hieronder een link met de vorige jaren.

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=10837.0

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2007, 23:10:30 pm »
Voor keesie is het zijn 1e jaarwisseling, hoe hij erop gaat reageren zou het niet weten.

Doe wel de gordijnen dicht en zijn kooi een stukje van het raam.

Joly is niet bang, maar die staat ook verder van het raam af, meer tussen de kamer en de keuken.
Hier mogen ze er alleen niet uit op die avond.

En de radio gaat een paar tandjes harder dit meer voor de honden, want er is er een bij die voor iedere knal blaft en piept.

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2007, 23:33:27 pm »
Coco en Kaya zijn niet bang voor vuurwerk. Gijs is wel wat schrikkerig op het moment. Maar volgens Pascalle is hij ook niet bang voor vuurwerk. Ik laat ze echter niet alleen. Of ik neem ze mee of ik blijf thuis.
Als ze aan het knallen zijn dan doe ik of er niets aan de hand is en ga ik gewoon door met wat ik aan het doen was. En dat werkt erg goed.

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2007, 00:11:32 am »
Hier geven ze er alledrie niet om.
Zet ze gewoon op de normale tijd in de kooi met het rolgordijn helemaal dicht.
Ik laat wel het licht zachtjes branden en de radio aan.
Er wordt hier nu ook al flink geknalt, maar ze kijken niet op of om.

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2007, 10:23:04 am »
Ik kan me herinneren dat ik hier vorig jaar ook bezorgd over was en dat er toen een redelijk groot topic over was:

Deze

dutchgerard

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2007, 11:05:42 am »
Vorig jaar met Gino voor het raam gestaan, volgens mij vond hij het prachtig!
Mar Gino is ook nergens bang voor dus dat scheelt.

Hennie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2007, 11:39:27 am »
Twee jaar geleden vertelde iemand op de mailinglist waar ik listowner van ben ( BeesjesEnzo@yahoogroups.com ) dat er een aantal valkparkieten die ze buiten in de voliere had zitten van schrik van het vuurwerk zo dood waren gebleven. :cry:
Verleden jaar heeft ze de voliere goed afgeschermd en is alles goed gegaan. :thumsup:
Natuurlijk schrik je wel even van zo'n bericht , en met de naderende jaarwisseling ben ik blij dat dit onderwerp nu besproken wordt .
Als ik het allemaal hier zo lees dan hebben de gaaitjes en valkjes die binnen gehouden worden er gelukkig niet zo'n last van.

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • japie en Bowy.
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2007, 17:42:52 pm »
japie (jardine) kan vuurpijlen nadoen dus tot in de lente horen we die ;D

hoe rocco(grijsje) er op reageert weet ik niet. ???
die is er nog niet zo lang dus dat is afwachten.
we houden wel meer licht aan en ook de tv blijft aan. :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2007, 18:17:20 pm »
japie (jardine) kan vuurpijlen nadoen dus tot in de lente horen we die ;D
;D

miekje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 30, 2007, 18:39:07 pm »
Hier binnen doen we de gordijnen bij de pietjes dicht, en de doeken zitten toch over de kooien.
De radio/tv gaat ook aan, maar dat is meer voor onze hond, die er ontzettend bang voor is.
Donut en Peanut geven er eigenlijk niks om, hoe Jacco en James gaan reageren weet ik nog niet, maar dat zal ook wel goed gaan.
Ze volgen wel het voorbeeld van Peanut en Donut.  ;)

Bij de voliere gaat sowiezo het hekje voor de ingang naar buiten, zodat ze binnen moetn blijven,
maar die geven er ook niet veel om.

Gelukkig wonen we vrij afgelegen, dus zoveel last van veel vuurwerk hebben ze hier niet, alleen het geknal van ons en de buren  :)

chantal

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 31, 2007, 08:44:39 am »
Ik heb geen idee hoe ze erop reageren. Vorig jaar was ik niet thuis en heb ik dus niks gezien van wat Chico er van vindt. Sammy had ik toen nog niet. Ook dit jaar ben ik weer niet thuis en de gaaitjes kunnen niet mee. Is het nou verstandig om de kooien gewoon af te dekken netzoals als ze gaan slapen? Of alleen de gordijnen dicht doen? Of gewoon alles open laten?