Auteur Topic: verwende grijze eet alleen waar hij zin in heeft  (gelezen 4400 keer)

Offline --Lydia--

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is top
verwende grijze eet alleen waar hij zin in heeft
« Gepost op: januari 04, 2008, 21:26:07 pm »
Hallo allemaal,
Ik ben niet erg actief op dit forum, maar ben een regelmatige "lezer".  ::)
Nu heb ik toch een vraag om wat advies over ons inmiddels 7 jaar oude Jimmy.
Sinds een tijdje alweer eet hij absoluut geen zaadvoer meer en ook geen pellets. (Nutribird) Wel eet hij graag alles wat mijn vriend en ik eten.
Ook wel onze schuld, want hij mag vaak met ons mee eten. aardappeltje, boontjes, sla enz. Ook krijgt hij regelmatig een stukje fruit.
Nu heb ik het een beetje willen terug draaien door wat minder extraatjes te geven, maar hij wil er niet aan. Omdat ik het dan toch ook zielig vind als hij heel de dag niks eet gaf ik hem dan toch weer wat fruit oid.
is er iemand die hier ook mee te maken heeft gehad? Ik wil graag dat mijn grijze weer "papegaaienvoer"gaat eten, maar wil hem ook niet laten verhongeren.
Groetjes Lydia

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: verwende grijze eet alleen waar hij zin in heeft
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2008, 21:59:22 pm »
hoi lydia, welkom op t forum :-* al ben je er al een tijdje :)

ik heb altijd begrepen dat als je eten (dus zijn eigen eten) blijft aanvullen/aanbieden/verversen hij uit zich zelf toch weer zal eten van zijn eigen pellets en evt. zaad.
een papegaai zal zichzelf namelijk niet uithongeren. natuurlijk zal hij het zo lang mogelijk proberen te rekken, omdat hij, zoals je zelf al zegt, dan aan het eind van de dag toch wat lekkers krijgt.
Je geeft hem dan een fruit oid. dat is dus eigenlijk nu een beloning voor een hele dag niet eten ;)
misschien mag hij zelfs uit eindelijk toch aanschuiven bij jullie omdat je het zielig vind.
is ook begrijpelijk dat je het zielig vind, want je hebt liever dat hij goed eet en zijn eigen eten eet! maar toch is het een beloning.

verder heb ik geen tip voor je, misschien anderen wel.

succes :-* nic

ps: is hij voor de rest wel vitaal? want niet eten kan ook een lichamelijke oorzaak hebben, dat hij zich gewoon niet goed voelt door iets.
of eet hij wel als het van jou bord komt?  :-[

Offline --Lydia--

• Eendags kuiken
  • Dit forum is top
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2008, 22:16:23 pm »
Dankjewel voor je reactie nic
Je hebt gelijk, misschien moet ik toch volhouden met niks extra's geven.
Verder eet hij prima hoor. Hij is verder heel fit en gezond dus daar ligt het niet aan.
Hij is gewoon verwend en eet alles behalve zijn eigen voer. Eigenwijze grijze...

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2008, 22:23:13 pm »
ik heb ook een eigenwijze grijze die in het begin alleen maar at wat hij lekker vond en helemaal niets anders wou, met steun van de mensen hier op het forum heb ik volhard en hem echt alleen maar zijn pellets gegeven (op een beetje zaad savonds na om hem niet met lege krop te laten slapen) en na een week heeft hij zijn kopke erbij neergelegd en nu eet hij braaf wat hij hoort te eten

Mijn raad in deze is dus : volhouden!!!! hij gaat echt wel eten als hij door heeft dat het echt dat is wat hij krijgt
en zoals de meesten hier tegen mij ook zegden : HIJ IS NIET ZIELIG!!!! ALLEEN KOPPIG!!!!

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2008, 22:53:42 pm »
HIJ IS NIET ZIELIG!!!! ALLEEN KOPPIG!!!!

Absoluut. Eigenwijzer zijn dan je gaai.

(ze zijn zoo slim :S)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2008, 23:21:26 pm »
Absoluut. Eigenwijzer zijn dan je gaai.

(ze zijn zoo slim :S)

kan ik alleen maar zeer uitbundig beamen
de slimme rakkers

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2008, 01:26:59 am »
idd zijn eigen menu voorschotelen en niet meer mee laten genieten van jullie maaltijd.

Hij/zij zal zeker alles doen met aandacht trekken om toch iets te krijgen. Reageer ook niet op dat aandachttrekken. Doe maar net of hij/zij er niet is. Voordat je het weet heb je weer een ander gedragsprobleem vanwege het aandacht vragen.

Sterkte met het eigenwijzer zijn dan je eigen vogel.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2008, 01:33:19 am »
ik vergeet nog te vermelden dat je wel op moet blijven letten dat ie blijft eten. Een dag slecht of niet eten kan wel, maar wanneer hij/zij stelselmatig niet wil eten, dan moet je de "therapie" even voor 1 of 2 dagen onderbreken en daarna weer stug opnieuw beginnen. Sommige vogels kunnen zo eigenwijs zijn dat ze helemaal niet meer gaan eten en het moet natuurlijk niet ten koste gaan van zijn/haar gezondheid.

Het is echter wel noodzakelijk dat hij/zij geen slechte dingen meer krijgt, dus de slechte gewoontes moeten doorbroken worden. Dus het is geen kwestie van proberen en lukt het niet jammer dan. Jullie moeten het echt met het doel oppakken om ervoor te zorgen dat de vogel het eigen menu gaat nuttigen.

Offline --Lydia--

• Eendags kuiken
  • Dit forum is top
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2008, 21:30:14 pm »
Hoi, allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik ben van plan om het zeker vol te houden.
Ik merk wel dat hij vandaag nog niks op heeft en honger heeft. De verleiding is groot om het toch wat te geven als hij op mijn schouder om een nootje vraagt maar ik ben sterk.
Is het beter om hem helemaal niks tussendoor te geven of mag hij wel een partje mandarijn per dag bijvoorbeeld?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2008, 21:34:59 pm »
Ik zou een stukje fruit dan in zijn eigen bakje geven zodat hij weer went aan zijn eigen eetplekje  ;)

Offline --Lydia--

• Eendags kuiken
  • Dit forum is top
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2008, 21:41:54 pm »
Ik zou een stukje fruit dan in zijn eigen bakje geven zodat hij weer went aan zijn eigen eetplekje  ;)

Dat deed ik eigenlijk toch wel vaker, maar hij pakt natuurlijk alleen wat hij lekker vind.
Ik bedoelde eigenlijk of het kwaad kan om iets kleins tussendoor te geven of is het beter van niet tot hij weer gewoon pellets eet?

cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2008, 21:43:53 pm »
Het is beter van niet. Anders voed je zijn honger en waarom zou hij dan zijn eigen eten gaan eten? als hij een stukje manderijn krijgt.

Alleen voor het slapen gaan 1 eetlepel zaadjes geven of iets wat hij lust. hij mag niet slapen met eenlege krop!

Offline --Lydia--

• Eendags kuiken
  • Dit forum is top
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2008, 21:49:00 pm »
Dat wordt dus iets anders dan zaadjes, die wil hij ook gewoon niet eten. Ik zal het dan inderdaad beperken tot alleen vlak voor het slapen gaan.
Dankjulliewel voor de tips.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2008, 22:36:12 pm »
Succes  :-*

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2008, 23:31:40 pm »
sterk zijn he, hij moet zn eigen eten weer gaan eten.. niet toegeven als ie bedeld.. dat is uiteindelijk belonen en niet helpen ;)
volhouden!  :a036: