Auteur Topic: Nagels knippen  (gelezen 11489 keer)

fujimo

• Gast
Nagels knippen
« Gepost op: december 16, 2004, 19:09:27 pm »
Vogels met te lange nagels hebben grote kans ergens achter haken te blijven.
Daarnaast zullen lange nagels bij mannelijke vogels een goede bevruchting van de pop in de weg staan.
De lange nagels zullen immers, wanneer de man bij de paring op de rug van de pop plaatsneemt, als een soort van dolken in de huid van de pop prikken?

Leg de vogel met z'n rug op de handpalm en hou het pootje tussen duim en wijsvinger vast.
Kijk tegen het licht door de nagel.
De bloedvaatjes zijn door de nagel heen zichtbaar.
Knip met een nagelschaartje, net voor het bloedadertje, de nagel af. Indien er toch bloed te voorschijn komt dan het bloed stelpen met bloedstelpende watten

Eefjuh

• Gast
Re: Nagels knippen
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2004, 23:00:19 pm »
Nog ter informatie:

Er zijn allerlei soorten slijtstokken op de markt, speciale waardoor ook gelijk de voeten worden getraind, en gewone die er voor zorgen dat de nagels op een natuurlijke manier slijten (ook de snavel trouwens)

Bij bijna elke dierenwinkel die ook een groot deel voor vogels verkoopt zijn deze verkrijgbaar, en natuurlijk op velke webshops!

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2005, 13:03:13 pm »
Knippen nog meer mensen de nagels van de vogel of laten jullie het vanzelf slijten door slijtstokken ofzo!

In principe laat ik het zelf slijten door slijtstokken maar als er een klein scherp puntje (au) door komt dan knip ik het wel!
Ik gerbuik dan mijn dekbed techniek!  ;D

Dan zet ik Coco op m'n dekbed en dat geef je hem iets in zijn poot! Eerst laat ik het knippertje zien natuurlijk. Hij mag er ff mee spelen! Dan geef ik iets anders wat hij normaal heel graag heeft! En dan druk ik met het nagel knippetje in het dekbed onder zijn nagel en dan knip!

Ideaal!  ;D

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2005, 14:15:56 pm »
Hai Corina,

:) ik zie het helemaal voor me , mooie methode wel een beetje sneaky,  ;D ,
ik heb hier nog nooit de nagels van een papegaai hoeven knippen,

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2005, 14:19:49 pm »
Sneaky maar werkt perfect!
 ;D

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2005, 14:50:31 pm »
Ja Corina, als het ooit nodig is bij Sjakko, ga ik het ook zo doen!!  :)

Nanda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2005, 18:11:45 pm »
Hoi,

Bij Tatoo knip ik niet zijn nagels maar vijl ze af.
Eigenlijk gaat dat vrij goed en hij laat het ook toe, al ben ik wel een tijdje mee bezig.
Ik zet hem gewoon op schoot en ga met hem spelen. Geef hem iets lekkers en leidt hem af.
En dan pak ik een teentje vast en haal een grove vijl erlangs.
Kan ie weer een tijdje toe.

Groetjes.

Paco

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2005, 13:50:27 pm »
Tja.....vijlen is natuurlijk ook een optie als hij niet op zijn slijtstok wil gaan zitten!!! :thumbsup:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2005, 09:42:27 am »
Ik heb dat anders geleerd, bij mijn vorige papegaai (die mijn ex helaas heeft meegenomen) deed ik het zo....... Ik lokte hem met iets lekkers tegen de tralies en trok dan het pootje naar buiten en dan de andere dus. de eerste keer schreeuwde hij moord en brand maar de 2e keer ging het al een stuk beter. Deze papegaai (Gino dus) Kan ik niet veel mee, hij is gek op mijn vriendin maar die durft het niet te doen. Ik heb dus 2 opties, of dezelfde truuk met die andere papegaai of een slijtstok.
Gino is nergens bang voor dus op die stok zal hij wel gaan zitten. Wat is het beste?  :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2005, 10:05:25 am »
Ik zou het met een slijtstok proberen. Ik vind die methode van pootje door de tralies trekken niet zó eigenlijk. En waarom zou je het doen als het met een slijtstok ook kan? Ik knip Sjakko's nagels ook nooit, niet nodig door de slijtstok... ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2005, 10:12:12 am »
Inderdaad! Als hij gewoon op de slijtstok gaat zitten zou ik niets doen! Of misschien 1 keer ff de scherpe puntjes knippen of vijlen en verder de slijtstok zijn werk laten doen!

Gr Corina

hale

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2005, 00:48:00 am »
Hallo,

Bij Tony knip ik niet zijn nagels maar vijl ze af.
Hij vindt het niet leuk. Kwaad wordt hij wel!
 >:(

fujimo

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 26, 2005, 09:06:50 am »
Ja hoor vijlen gaat ook heel goed, doe ik bij Luna ook altijd