Auteur Topic: Parkieten-lovers kweek 2008  (gelezen 24256 keer)

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • Caique freak
Re: Parkieten-lovers kweek 2008
« Reactie #60 Gepost op: april 06, 2008, 20:16:20 pm »
Hy rolf

Helaas gaat het nog niet zo als ik me had voorgesteld.
Het oude koppel swiften zie ik wel steeds pogingen nemen om goed te paren maar dit lukt nog niet geheel goed.
De man zit in ieder geval nu wel op de pop maar rijd naar mijn ziens tegen de vleugel aan inplaats van de goede kant.
Dit zal van zelf wel komen hoop ik en verwacht ik ok wel.

Het jonge koppel doet verder nog niets. Hun blok is nu dan ook al in beslag genomen door een koppel grasparkieten met onbevruchte eieren.
Het koppel heeft de tijd en zal straks alleen in de vlucht zitten daar ik de grasparkieten er eigenlijk uit wil hebben. Eventueel komen hier dan nog alleen maar jonge grasjes in die ik naar de tt wil brengen.

Wat betreft de catharina's.
Dit loopt volgens mij voor geen meter. Ik dacht wel te zien dat het koppel groen x turqouise elkaar voeren maar beide koppels hebben totaal geen interesse in de blokken.
Ik heb in ieder geval nog geen sporen mogen waarnemen in de blokken. Misschien dat ze straks met het warmere weer iets willen gaan doen. Ik hoop in ieder geval van wel.

De grasparkieten gaat ook nog niet soepel.
Het koppel dat in de voliere zit (op dit moment in het blok van de swiften) hebben al 3 rondes onbevruchte eieren gelegd. Hiervan heb ik ook het idee dat de man nog niet vruchtbaar is. Terwijl dit toch een vogel is die nu goed 1 jaar moet wezen. Het koppel groengezoomd x lichtblauw zal binnen kort met hun 2de ronde beginnen en het koppel groen x lichtgrijs is bezig aan hun 2de ronde. 4 jonge op dit moment waarvan een 5de is overleden en het 6de dood in de dop zat. de andere 2 koppels die in de broedkooien zitten doen ook nog niets.

Zelf had ik al wel verwacht dat dit jaar met de grasparkieten wel eens een slecht jaar zou kunnen worden daar 5 van de 6 koppels jonge van vorig jaar zijn.

Ik heb wat betreft de swiften er wel een goed gevoel over en de grasparkieten zullen ongetwijfeld straks ook beginnen maar dit zie ik niet zo zitten bij de catharina's al hoop ik toch echt anders.

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #61 Gepost op: april 06, 2008, 20:30:02 pm »
hoi parkieten-lovers

kweek je som buiten?

Citaat
Het koppel dat in de voliere zit (op dit moment in het blok van de swiften) hebben al 3 rondes onbevruchte eieren gelegd. Hiervan heb ik ook het idee dat de man nog niet vruchtbaar is

heb je wel eens beken of de haren rond het geslachtdeel niet in de weg zitten ? dat kan ook een oorzaak zitten,  weet je de leeftijd van de vogels?

heb je dit jaar de cathariana`s gekocht? het zijn wel 100% een koppel?

groetjes rolf

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #62 Gepost op: april 06, 2008, 20:37:28 pm »
hoi parkieten-lovers

kweek je som buiten?

heb je wel eens beken of de haren rond het geslachtdeel niet in de weg zitten ? dat kan ook een oorzaak zitten,  weet je de leeftijd van de vogels?

heb je dit jaar de cathariana`s gekocht? het zijn wel 100% een koppel?

groetjes rolf

Globaal gezien staat inderdaad alles buiten. De swiften hebben hun blok in de nachthokken staan en de grasjes + de catharina's zitten in de schuur.

Wat betreffende het koppel grasjes
De pop is van 2006 (eigenkweek) en de man is van vorig jaar 2007 begin maart. Wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn is idd de veren. Zal hier straks nog even naar kijken.

Wat betreffende de catharina's
Het koppel groen x turqouise is naar mijn idee een koppel de man heeft veel zwart op de staart en de pop een klein puntje.
Het koppel d turqouise grijsvleugel x lutino is wat lastiger. De man heeft niet veel zwart op de staart en de pop heeft na mijn idee slecht zichbare gele wangvlekken.

Ik zal zo even nog een mail sturen naar een bevriende kweker van catharina's of die even zou kunnen komen kijken wat ik nu dus zou hebben zitten. misschien dat ik een foto maken kan van de vogels.
catharina's begin dit jaar aangeschaft. de lutino komt bij de bevriende kweker vandaan en de overige 3 bij een persoon uit herwijnen.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2008, 20:39:11 pm door parkieten-lover »

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #63 Gepost op: april 06, 2008, 21:17:40 pm »
komen zo wat foto's aan

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #64 Gepost op: april 06, 2008, 21:30:17 pm »
groen x turqouise

d turqouise gezoomd x lutino

De persoon in herwijnen vertelde me dat bij de gezoomde mutatie de zwarte staart streep zou verdwijnen of in ieder geval zou gaan vervagen ???

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #65 Gepost op: april 06, 2008, 21:43:31 pm »
hoi

wat kan ik kan zien heb je 3 mannen en er zit geen verschil tussen de mannen de poppen bij de lutino

groetjes rolf

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #66 Gepost op: april 06, 2008, 21:48:00 pm »
En wat zouden de mannen volgens jou zijn dan?

Wat betreft de lutino's heb ik bij de persoon in herwijnen duidelijk verschil kunnen zien.
Dit doormiddel van de wangvlek die bij de man meer aanwezig is dan bij de pop.

Ik kan je vertellen dat ik nu qau geslachtsbepaling geheel de weg kwijt ben ;D

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #67 Gepost op: april 06, 2008, 22:10:51 pm »
Kylian,

ook ik heb even gekeken naar de foto's en zal je mijn idee geven.

Groen x turquoise
De man twijfel ik bij, het zwart is wat verder dan bij de pop maar echt overtuigend vind ik het niet. De turquoise is m.i. een pop.

d turqouise grijsvleugel x lutino
Een ongelukkige keuze qua kleurencombinatie, dat heb ik destijds afgeraden.
Bij de grijsvleugel wordt al het zwart inderdaad grijs. Bij een EF kun je dan nog genoeg herkennen maar bij een DF (of een EF pop) wordt het lastiger.
Dat verhaal over de wangvlek komt mij niet bekend voor. Ik zie het verschil iig niet. Over je lurino kan ik dus weinig zeggen. Wat de D turquoise grijsvleugel betreft twijfel ik ook. Ik ben geneigd te zeggen pop.

Wat je altijd nog kunt doen is de boel overhoop gooien.

Groen x lutino
D turquoise grijsvleugel x turquoise.

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #68 Gepost op: april 06, 2008, 22:38:53 pm »
Ik zal morgen in ieder geval de koppels eens omgooien en kijken of dit iets worden wil.
Mocht dit zelfs nog niet werken dan ga ik toch maar eens kijken om de vogels te sexen.
Mocht ik dan geen koppels hebben dan kon ik altijd terug naar herwijnen om vogels om te ruilen.

We kijken het even aan en dan zien we van zelf wat er gebeuren gaat.

In ieder geval al bedankt voor de reacties

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #69 Gepost op: april 08, 2008, 14:21:48 pm »
UPDATEJE:

JAHJAH daar is hij dan het eerste ei van de swiften dit jaar.
Nu ben ik al weer heel blij dat er een ei licht maar heb toch zo het vermoede dat deze ronde zo maar eens onbevrucht zou kunnen zijn daar de man dus naar mijn ziens niet goed heeft getreden.
Nu ben ik dan ook niet altijd thuis en kan ik dit dus niet in de gaten houden en hoop er dan dus het beste van. Eind deze week denk en hoop ik al wat meer te kunnen zien.

De koppels catharina's heb ik maandag morgen omgegooid en meende vandaag de lutino pop uit het blok te zien komen.
Misschien zie ik spoken?? Het is in ieder geval niet te hopen. Daarnaast heeft het koppel turqouise nou niet echt een klik moet ik zeggen. We zullen zien hoe dit gaat aflopen.

Het gaat niet zo goed met het koppel grasparkieten wildkleur x lichtgrijs.
De pop had 6 eieren waarvan er 5 zijn uitgekomen en nu nog maar 3 jonge van over zijn. Ik heb dan ook het vermoede dat het 3de jong tevens het kleinste het ook niet zal overleven.
Dit koppel zal na deze ronde dan ook niet meer worden ingezet voor de kweek en zal tot rust kunnen komen in de kweekooi nadat deze is schoongemaakt.

Het koppel groengezoomd x lichtblauw heeft op dit moment weer 1 ei liggen en zou vandaag hun 2de ei moeten leggen dus wel zullen even afwachten wat dit dan worden gaat.

Verder doen de andere vogels nog vrij weinig tot niets

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #70 Gepost op: april 08, 2008, 14:44:26 pm »
dat kan je heel makkelijk contoleren door een hoopje met zaagsel neer te leggen dan kan je zien of de pop in het nestkast is geweest
of je kan het met een veertje in het nest blok leggen

groetjes rolf

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #71 Gepost op: mei 01, 2008, 11:14:03 am »
Update:

De swiften hadden 6 eieren liggen. Deze waren jammer genoeg allemaal onbevrucht.
Op dit moment weer 2 jonge uit het ei bij het koppel groengezoomd x lichtblauw. Hoop hier nog een 3de van te krijgen.
Verder staan 2 jonge op het punt om uit te vliegen.

De andere vogels doen verder nog niets.

cosch

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: mei 01, 2008, 11:32:56 am »
Ok dus slecht en goed nieuws!

Succes met de jonkies

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #73 Gepost op: mei 17, 2008, 19:22:02 pm »
Het gaat helaas nog niet zoals ik had verwacht dit jaar.
Op dit moment nog geen swift jonge en alleen maar onbevruchte eieren. Nu heb ik de 2 swiftmannen omgeruild en zit de jonge man bij de oude pop.
De jonge man heeft wel interesse en de pop lijkt het ook wel goed te vinden. Nu dus even kijken wat dit worden wil.
De catharina's doen nog niets. En helaas gaat dit ongeveer het zelfde bij de grasparkieten. Van de 6 koppels hebben 2 koppels maar 7 jongen op stok gekregen en nog 2 jongen in het blok.

Hieronder nog enkele foto's van jonge die ik in de blokken heb zitten en die al in de voliere zitten.
jong van groengezoomd x lichtblauw

jong van groen x lichtgrijs

jongen van groengezoomd x lichtblauw

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #74 Gepost op: mei 17, 2008, 19:37:22 pm »
Wat een schatjes :D
Geniet daar maar van ;) niet teveel frustreren over de andere :)