Het vinden van een geteste aga is bijna onmogelijk helaas.
Het is vreselijk moeilijk mijn bestand uit te breiden.
Ik ben bijv al van voor mei 2007 op zoek naar een personata-popje en vanaf mei heb ik daar zelfs al advertenties voor gezet. Niet te geloven toch?
Zodra een kweker hoort dat je zijn aga wil laten testen, geeft hij niet thuis.
Ik heb mijn eigen agaatjes, Joda en Cody laten testen toen we voor een edelpapegaai gingen kijken.
Ik heb nu 2 koppeltjes, een koppeltje fischeries en een koppeltje roseicollies, erbij die ik zelf heb laten testen. Hoe lang ik daar niet naar op zoek ben geweest! Ik wil van beide soorten nog graag een (onverwant) koppeltje erbij hebben, maar ik weet nu dat dat moeilijk wordt en dat ik veel geduld zal moeten hebben.
Mijn enige andere optie is een aga op goed geluk kopen, in quarantaine zetten en laten testen. En wat als die testen niet goed zijn? Waar laat ik de niet goed geteste aga dan?
Wat het ook niet gemakkelijker erop maakt, zijn de enorme bedragen die je bij een va moet neertellen om je vogels te laten testen. 100 euro per vogel is niets.
Ik ga mijn jonkies niet laten testen, al mijn vogels zijn getest. Als iemand dan een jonkie wil, kan ik de certificaten van de ouders laten zien.