Auteur Topic: blazen  (gelezen 2815 keer)

sophieenlasse

• Gast
blazen
« Gepost op: januari 15, 2008, 15:30:44 pm »
Ik heb twee Aagjes. Het popje heb ik ongeveer anderhalve maand en het (vermeende) mannetje heb ik ongeveer anderhalf jaar. Het popje is ongeveer 4 maanden oud en het mannetje ongeveer 2 jaar.
Sinds ongeveer een week blaast het mannetje en zet hij zijn veertjes bol, net als het popje. Is dit typisch popjes gedrag en blijkt mijn mannetje toch een vrouwtje? Of kijkt hij dit gedrag af van het popje?
O ja, hij zet niet alleen zijn veertjes op, maar brengt vervolgens ( tot onze grote hilariteit) een soort "toet" uit. Dat heb ik hem in anderhalf jaar nog niet zien/horen doen.
Ik zou het trouwens wel grappig vinden als er een soort online geluidenwoordenboek zou komen. Ze hebben zo'n breed scala aan bliepjes en tjilpjes en volgens mij vindt er een vrij uitgebreide communicatie plaats tussen Aagjes. Ik heb eens ergens gelezen, dat er wel een dergelijk onderzoek loopt naar communicatie tussen prairiehondjes. Misschien voelt iemand zich geroepen, om de communicatie tussen dwergpapegaaien te registreren en te duiden :).

grtz,

Annette

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: blazen
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2008, 17:10:56 pm »
Blazen is vaak bedoeld om aan te vallen en meestal zijn dit (broedse ) popjes.
Vaak kun je niet goed zien aan uiterlijk wat je hebt.
Heb je collies?

Een online woordenboek  :)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2008, 17:27:20 pm »
is een leuk idee dat online geluiden-woorden boek :thumsup:
zou er pattent op vragen! wie weet kan je er ooit nog wat mee!

maar terug ontopic.. ik zou maar eens goed uitzoeken of je mannetje niet toch stiekem een vrouwtje is :)
enne ik ben wel benieuwd naar de "toeter" ;D

sophieenlasse

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2008, 17:56:11 pm »
Het zijn idd twee collies. Van de jongste weet ik zeker, dat het een popje is door recessieve kleurvererving, maar van de wildkleur ben ik niet 100% zeker.
Hij heeft nooit eerder zijn kraagje opgezet tegen mij; laat staan geblazen. Maar sinds het nieuwe Aagje haar intreden heeft gedaan zijn we blijkbaar geen vriendjes meer. Het oudste Aagje (de wildkleur) wordt enorm onderdrukt door het nieuwe Aagje, ondanks het feit dat hij een half keer zo groot is als het popje.
Hij wordt iedere keer van zijn plek gejaagd, ze jaagt hem weg bij zijn zaadjes en "on top of it" heeft ze ook zijn schommeltje ingepikt. Mijn wildkleurtje is altijd al een enorme muts geweest, maar ik had niet verwacht dat hij zich zo op zijn kop zou laten zitten door een papegaaienkleuter (het popje is net vier maanden oud).
Ze bijten overigens geen van beiden echt. Het is meer knabbelen en even met het tongetje voelen.
En het "toet" klinkt een beetje als zo'n plastic badeendje waar je in kunt knijpen.
De studie naar communicatie bij prairiehondjes neemt overigens al enkele jaren in beslag. Elk geluidje wordt uitgebreid via een speciaal ontwikkeld computerprogramma geanalyseerd en vergeleken. Meer iets voor als de kinderen het huis uit zijn dus ;D.

grtz,

Annette

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2008, 21:44:51 pm »
Ja ik weet nu welke toet je bedoelt, het aanvalscommando, ik vind het net zo'n piepspeeltje dan  ;D

In agawereld zijn de popjes de baas over de mannetjes.
Doet je vermeende mannetje wel eens nestmateriaal tussen de (staart)veren?
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 21:46:29 pm door Janina »

sophieenlasse

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2008, 13:41:17 pm »
Hoi Janina,

Ik heb hem in het afgelopen jaar geregeld een stuk papier gegeven, maar daar had hij geen enkele belangstelling voor. Nu is het popje in de weer met wat druivenranken (daar maakt ze keurige kleine takjes van), maar het lijkt Aagje weinig te boeien (die zit gewoon onderdrukt te wezen op zijn touw).
Maar goed ik heb Aagje ondertussen wel meer zien/horen doen wat ik niet van hem gewend ben, dus wie weet.
Zijn stuitbeentjes zijn echter goed te voelen, maar ik begrijp dat die methode ook niet waterdicht is. En ik ben ook niet zo ervaren, dat ik al honderden aagjes door mijn handen heb laten gaan. Ik zou natuurlijk een paar borstveertje kunnen opsturen om het DNA te laten bepalen. Maar hij is toch al zo zielig de laatste maand. Het popje heeft hem geregeld bij zijn voetje en dan stoot hij een heel erg zielig klinkend fluitpiepje uit. Hij heeft best wel grote bruine oogjes en daar kijkt hij dan zo sneu mee. Echt je hart breekt voor hem. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem dan ook nog een paar borstveertjes uit te trekken. Hij kijkt me vast nooit meer aan, als ik dat doe. Dat van dat popje heeft hij me ook nog niet vergeven.
Daarom probeer ik op dit forum dus wat wijzer te worden wat betreft aanwijzingen in gedrag ;).
Zetten mannetjes ook wel eens een kraagje op? En zeggen ze ook "toet"?
O ja, soms doet ie wel romantisch tegen de kwast van zijn touw en dan knikt hij met zijn kopje op en neer. Tot dusverre heb ik dat geïnterpreteerd als een poging om zijn touw te verleiden tot het maken van kleine touwtjes.
In ieder geval alvast bedankt voor alle adviezen.

grtz,

Annette

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2008, 14:12:50 pm »
Het klinkt wel als een mannetje ja, maar dat is even afwachten.
Tja, toch is het redelijk normaal hoor, hier is het niet anders tussen mijn koppels.  :)
Bekkentest is niet betrouwbaar nee. Je kunt er meestal voelen wat het geslacht is, maar soms gaan er mensen lelijk de mist mee in.
Ik heb ook een mannetje gehad volgens bekkentest, die na een paar maanden eitjes ging leggen  :CENS  :)

En dat ze zielig kijken zal wel loslopen denk ik, aga's stellen zich graag aan en als ze eenmaal weten dat ze jou ermee hebben, word het alleen maar erger.
Wacht maar tot je popje oud genoeg is om te paren...eens zien hoe zielig je mannetje dan is  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2008, 15:05:07 pm »
cheesy2