Auteur Topic: Cocootje leert vliegen  (gelezen 2582 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Cocootje leert vliegen
« Gepost op: januari 15, 2008, 22:44:55 pm »
Zoals het topic al zegt is Cocootje aan het leren om te vliegen. Toen ik haar kreeg is ze voordat ze bij mij in huis is gekomen gekortwiekt door de dierenarts. Dit hebben ze keurig netjes gedaan volgens mijn wensen. Sinds die tijd heb ik haar zelf gekortwiekt gehouden.

Nu het winter is en ze dus niet naar buiten gaan, laat ik bij Japie en Cocootje de veren uitgroeien. Ze kunnen dan weer effe vliegen wat ik ook weer belangrijk vind voor ze. Zo gebruiken ze toch de borstspieren weer optimaal en ze zullen het zeker leuk vinden.

Nu kom ik er dus achter dat Cocootje helemaal niet kan vliegen  :o  Ze heeft nu voldoende pennen terug om in ieder geval te kunnen vliegen, maar ze is zo actief dat ze zich geen tijd gunt om eens goed in te schatten waar ze heen moet.  :)

Nu ben ik met haar aan het oefenen door haar vanaf mijn hand in 1 rechte lijn en op dezelfde hoogte naar de boven rand van de kooi te laten vliegen. Het vliegen gaat op zich goed, dat kan ze wel. Maar de landing :S

Om kort uit te leggen wat ze doet is ze vliegt van mijn hand af richting de kooi. Ze blijft 1 of 2 seconden stil fladderen op het punt waar ze wil landen en vervolgens stopt ze met fladderen cheesy2 Je raadt het al hoe zo'n landing eruit ziet. Soms landt ze netjes op die manier op haar poten, maar vaker grijpt ze dus mis en wordt het een "de leukste thuis" moment.

Ik vind het raar dat ze niet kan vliegen. Zou haar dat nog nooit in haar korte leventje geleerd zijn? Uit het nest zo de kooi in naar de nieuwe eigenaren, waar ze de kooi niet uitmocht omdat ze alles kapot vloog  :(

Aan de ene kant is het heel grappig dat gestuntel, maar aan de andere kant is het ook superzielig dat ze het (nog) niet kan.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken van haar vliegkunsten.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Cocootje leert vliegen
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2008, 22:50:45 pm »
Ahh Cocootje  :o wat sneu  :(

Ik denk idd dat ze het nooit goed geleerd heeft, maar als ik naar Sundae kijk .....
ze hebben snel door hoe het moet en dan is het geweldig om te zien  :hart:

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2008, 22:52:25 pm »
Ja het is inderdaad een knullig gezicht! Maar oefening baart kunst. Voor je het weet vliegt ze door de kamer! ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2008, 22:53:36 pm »
Oke. Ik hoop dat Cocootje ook snel weet hoe ze moet sturen enzo  :)

Vooral voor Cocootje vind ik het belangrijk dat ze vliegt. Ze zit zo vol met energie dat ze het naar mijn idee niet altijd kwijt kan. Zeker nu het zo goed gaat met haar plukgedrag (bijna niet meer dus), wil ik niet dat overtollige energie ertoe gaat leiden dat ze dat gaat proberen te verbruiken met zenuwachtig plukgedrag.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2008, 22:55:52 pm »
Het enige waar je goed op moet letten dat ze niet tegen ramen en deuren met glas kan vliegen  ;)
Dat kan erg hard gaan, heb ik gemerkt, ik heb zelfs een baddoek hangen voor het raampje boven de keukendeur.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2008, 22:58:49 pm »
Het enige waar je goed op moet letten dat ze niet tegen ramen en deuren met glas kan vliegen  ;)
Dat kan erg hard gaan, heb ik gemerkt, ik heb zelfs een baddoek hangen voor het raampje boven de keukendeur.

Oke. Ik probeer ervoor te zorgen dat de rolgordijnen naar beneden zijn. Maar ramen of blinde muren maken voor Cocootje niet uit hoor  ???  Ook al is er muur in zicht ze vliegt gewoon door. Ik ben hierdoor idd voorzichtiger geworden en probeer haar nu al een bepaalde richting op te laten vliegen en de kooi zodanig recht in zicht dat ze (nog) niet hoeft te sturen. Het lijkt er namelijk op dat dat laatste haar probleem is.

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2008, 23:01:15 pm »
Arme Cocootje,

nog niet kunnen landen. Het hele boek: Hoe bestuur ik mezelf in de lucht doorgelezen en dan blijkt het een oud boek en mist het hoofdstuk: Landen is echt een makkie

Wel grappig. Hier laten we ook de veren weer wat aangroeien.
Tigo vindt het fantastisch om droog te vliegen en verder niet.
Balou vliegt alleen maar van de boom af als ze ergens heen wilt.
Lola, doet niet eens een poging tot vliegen. Alleen als ze bij ons op de hand zit en wij met haar door het huis rennen, wil ze haar vleugels op en neer doen.

Ik vind het wel apart om te zien, dat verschillende soorten ook verschillende vliegbehoeftes hebben.

Grijsjes zijn trouwens helemaal niet van die fanatieke vliegers hè  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2008, 23:03:45 pm »
Hm dat vind ik wel eng hoor, dat ze de muur niet herkent als muur  :(
Ik zou het even aankijken en desnoods met een tuigje aan oefenen als ze blijft botsen  ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: januari 15, 2008, 23:06:12 pm »
Lola :o

Dat wil je toch niet he? Vliegen in huis. Blijft er niets van jullie spullen over cheesy2

Idd grappig dat de behoefte voor iedere soort maar naar mijn idee ook per vogel verschillend is.

Japie kan bijvoorbeeld heel goed vliegen, alleen zijn zijn veren er op dit moment nog niet goed genoeg voer. Hij landt netjes als een skischansspringer op het laminaat met ook een lekker doorglij op de 2 poten over het laminaat  ;D

Japie kan bijvoorbeeld vanaf mijn hand vanuit de keuken naar hun kooi vliegen zonder dat hij de kooi ziet. Hij vliegt netjes de keuken uit recht de huiskamer in en maakt dan een bocht naar links richting de kooi en land dan vervolgens netje boven op de kooi. Hij vloog echter altijd pas wanneer ik hem het commando 1,2,3 gaf. Bij 2 gingen zijn vleugels al open en bij 3 zette hij af  :hart:  Echter vloog hij nooit uitzichzelf vanaf de kooi weg. Ook niet naar mij toen.

Van Cocootje wist ik over haar vliegkunsten nog helemaal niets tot nu toe dus.

cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2008, 23:07:24 pm »
Grijsjes zijn trouwens helemaal niet van die fanatieke vliegers hè  ;)

Coco was altijd wel een fanatieke vlieger! Ik deed ook vaak vliegspelletjes met em. Dan rende ik weg van de kooi en vloog hij me achteraan en landen op mij hoofd. Dan rende ik weer terug met em naar de kooi liet em afstappen en rende weer weg. enzovoorts. Hij vloog ook geregeld een rondje rond de kamer. Of ging op de kamer deur zitten.

Ik heb wel regelmatig een plantje moeten vergoeden aan mijn ouders. :S

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2008, 23:10:47 pm »
Hm dat vind ik wel eng hoor, dat ze de muur niet herkent als muur  :(
Ik zou het even aankijken en desnoods met een tuigje aan oefenen als ze blijft botsen  ;)

Ik vind dat ook eng Antonia. Een tuigje is misschien niet eens zo'n gek idee als ze blijft botsen.

Ik vanavond nog met haar geoefend en het ging van de 2 keer ook 2 keer goed. Je merkt ook aan haar dat ze het niet leuk vind. Misschien vind ze het wel angstig omdat ze het niet goed kan.  :CENS Ik wil dan ook niet doorblijven gaan als ze niet echt wilt. Ze moet er ook weer niet gestressed door raken. Ze is al zo gevoelig voor alles dat ik voorzichtig moet zijn om het niet te verpesten.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2008, 23:12:18 pm »
ahh arme coco.. misschien oefenen met matras of kussens of dekens, ze zal het toch wel een beetje gaan leren? al zijn het maar kleine stukjes   :sorry:

het zal voor jou ook wel een rare ervaring zijn geweest.. dat ze ineens stopt :o

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #12 Gepost op: januari 15, 2008, 23:24:02 pm »
Ik denk idd dat ze het niet leuk vindt omdat ze onzeker is  :CENS
Ik kan me niet voorstellen dat een vogel vliegen op zich niet leuk vindt,
vooral als ik Sundae tekeer zie gaan  :o die vliegt soms zo hard dat ik soms
bang ben dat ie z'n touw een keer mist.Hij heeft vlieguurtjes/ kwartiertjes
waar hij naar de keuken vliegt en terug en erbij roept alsof ie in de natuur
is en z'n mammie roept  :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: januari 15, 2008, 23:42:02 pm »
en erbij roept alsof ie in de natuur
is en z'n mammie roept  :)

ahhhhhh Amazone kreten  :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: januari 15, 2008, 23:44:48 pm »
Die Coco.  :)Ik denk daat er heel veel vogels zijn zoals zij: nooit gevlogen. Bij Sjakko groeit het ook allemaal al aardig weer aan. Maar weeet niet of ik niet te laat gestopt ben met bijwieken. Ze komt al tot in de keuken als ze van de kooi afvliegt. Ze is wel een supervlieger geweest, landde precies waar ze wilde (meestal op mijn hoofd dus)!!

Kijk inderdaad maar uit of ze het wel trekt, ivm frustratie/plukken!! ;)