hoi mar, ik heb hieronder antwoord gegeven op jou vraagjes enzo.
het kan misschien negatief overkomen, maar zo is het niet bedoeld!!
ik probeer alleen duidelijk te maken, zonder doekjes erom te winden, hoe ik het zie!
er zullen misschien mensen zijn met een andere mening, maar dit is de mijne

Hoi,
Als ik je vertel dat ik fulltime werk, soms avonds weg ben. In weekenden overdag ook niet altijd thuis.
En ook nog in mijn eentje woon. Als ik een vogel neem komt die in de woonkamer te staan.
klink je als iemand die beter geen vogel kan nemen, en als je toch wel een vogeltje wilt zou je er 2 moeten nemen omdat ze vaak alleen zitten.
Dit is wat ik zoek
- kleine vogel (formaat grasparkiet)
- rustig qua stemgeluid(vind grasparkieten soms erg luidruchtig)
ik denk als je vergelijkt elke vogel luidruchtig kan zijn. en ook elke vogel rustig kan zijn. maar als jij ervaring hebt met een grasje dat zo'n geluid maakt dat je tv niet hoort ie hij of verschrikkelijk enthousiast, of hij zit aan 1 stuk te "schelden", zo noem ik dat, het lijkt op een kraaien geluid.
- geen sloper
slopen BUITEN de kooi heb je zegt in de hand. een vogel zal alles uitproberen dat er smakelijk uit ziet. mijn grasjes cor vind voornamelijk papier leuk. maar zij krijgt ook de randjes van de tafel niet te pakken om te slopen.
- geen rommelmaker
deze sla ik over, want die snap ik niet wat je ermee bedoeld. maar buiten de kooi heb je ook het zelf weer in de hand.
- geen megagrote kooi. (formaat van gem. 80x60cm vind ik groot genoeg).
in wat jij noemt, 80 breedt 60 hoog, zouden 2 kleine vogeltjes kunnen, als hij dan maaar wel min 30cm diep is!! zeker als je niet vaak thuis bent, en ze dus niet vaak uit de kooi kunnen, hebben ze alle ruimte die ze kunnen krijgen nodig! ik zeg altijd zo: als de vogel niet naar buiten mag/kan, probeer de maximale ruimte die je kan opofferen voor je vogel te gebruiken!
en is dit minder dan 40 diep bij 60 breedt per vogel zou ik er niet aan beginnen. voor het geluk van de vogels dan.
- als die los geweest is, vliegt die makkelijk zelf zijn kooi in. (heb grasparkiet gehad waar ik 30min mee bezig was om te vangen, want was niet tam)
wat jij zoekt is dus een getrainde vogel die snapt wanneer jij het genoeg vind, en hij weer naar huis moet..

lastig..
dit heeft totaal niets met een grasparkiet te maken! dat is met elke vogel die je los laat en nog niet tam is!! je zal er dus zelf tijd in moeten steken om dit vogeltje(s) te trainen tot wat jij wilt.
- gezellig om naar te kijken, omdat die met belletje aan het spelen is etc. dus niet eentje die hele tijd stil voor zich uitstaart. Kortom beweeglijk beestje.
jammer genoeg is geen vogel hetzelfde. je zou dus nooit van te voren kunnen zeggen als je een "*vogel" zou nemen, die zijn altijd aan het spelen enz enz.
vogels zijn net als mensen, de ene dag vol energie en de volgende dag dood op, ook hebben ze allemaal een ander karakter, en daar kan je gewoon heel weinig over zeggen.
Welke vogel wordt het?
- tamme vogel
- niet tamme vogel (twijfel namelijk nog of ik er eentje wil die op vinger blijft zitten of niet).
Zoek wel eentje die aandacht voor je heeft als je voor de kooi staat.
als je hem/haar/hun wilt los laten zullen ze tam moeten zijn/worden. je zult er zelf heeel veeel energie in moeten stoppen om ze tam te krijgen,
en dan kom ik terug op een eerder puntje, je hebt weinig tijd, dus de kans dat je ze echt goed tam krijgt, en dat ze dus (ander puntje) netjes terug naar de kooi gaan zonder vangen,
is klein.
een vogel die aandacht voor je heeft, als ze tam zijn zullen ze blij zijn dat je thuis bent, en dat je ze misschien wel uit hun kooi laat.
niet tamme daar in tegen zullen zich een beetje bedreigd voelen als je voor hun kooi gaat staan kijken.
Denk zelf aan: Forpus/catharinaparkiet/neopharma's
Heb het trouwens steeds over eentje. Maar is er een vogel die zovaak alleen kan zijn.
(ik ben een gek mens, want ik vind het heerlijk als mens in mijn uppie te zijn met dieren om me heen.
Voor ik de opmerking krijg dat je als mens niet alleen wilt zijn).

een mens kan ook niet alleen zijn, GEINTJE!!
je moet het zo zien, als wij als mens alleen zijn gaan we wat doen, opruimen, puzzeltje maken, tv kijken, iemand bellen enz enz
een vogel daarin tegen heeft niet zoveel verstand als wij, kan ook niet bellen, opruimen of een puzzeltje maken

het leukste is dan natuurlijk spelen, met de speeltjes in de kooi. nu is samen spelen veeeeel leuker als alleen,
zeker als je het over een periode van jaren bekijkt.
ook is het zo dat vogels in groepen (flock) leven. ze zijn echte groepsdieren, ze zullen dus veel samen willen zijn met de personen/mensen
om hun heen.
mijn cor hier is alleen, maar ze is bijna nooit alleen! wij zijn 3 avonden in de week weg, en voor de rest is er altijd iemand in huis.
ray van mij is thuis, altijd, en ik studeer, dus heb makkelijke uren. hierdoor krijg cor alle aandacht die ze wil hebben,
kan ze onbeperkt vliegen door het huis. wij (ray en ik) zijn dus haar flock.
dit vertel ik je om te laten zien dat je er niet PER DEFINITIE 2 hoeft te kopen,
maar goed, als je vaak weg bent is dit misschien wel het meest vogel vriendelijk

nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er iets aan hebt! en dat je niet boos ben op mijn eerlijkheid

groetjes en veel succes met je keuze!!
nic en grasje cor