Auteur Topic: Huiskamer vogel, welke raad je aan?  (gelezen 27373 keer)

jip

• Gast
Re: Huiskamer vogel, welke raad je aan?
« Reactie #30 Gepost op: januari 20, 2008, 21:00:58 pm »

Maar ben het met je eens. Als je weinig tijd hebt en veel weg bent vind ik het ook inhumaan om er maar eentje te nemen.
Als je er toch voor kiest om een vogel in huis te nemen raad ik je ook aan om er minimaal 2 te nemen, zodat ze toch gezelschap hebben als je er niet bent.
Er vanuit gaan dat een vogel het wel leuk vind om alleen te zitten is echt een verkeerde gedachtengang, omdat (volgens mij) alle kromsnavelsoorten in kolonieën leven in de natuur en dus absoluut niet zonder gezelschap horen te leven.

maar zet je ze dan in 1 of 2 kooien ?  kan 1 kooi als je 2 jonge vogels uit hetzerlfde nest koopt?

giggles

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: januari 21, 2008, 00:07:37 am »
Je moet het wel durven natuurlijk.
Hier was het met Tigo en Balou ook een gok en in het begin hadden ze gelijk knallende ruzie, maar wij hebben het afgewacht en daarna zijn ze onafscheidelijk geworden.
Nu hebben ze ook nog wel is ruzie, maar tiss meer een beetje van het niveau meisjes plagen kusjes vragen zeg maar  ;)

Hoe jonger je ze bij elkaar zet, hoe groter de kans dat het klikt :thumsup:

jip

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: januari 21, 2008, 11:44:59 am »
thnxxs voor t antwoord jarno..........is al 1 mening die ik heb, :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #33 Gepost op: januari 21, 2008, 12:47:43 pm »
met 2 kanaripietjes maakt dat toch niet uit ???

mar77

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: januari 21, 2008, 12:53:37 pm »
als je 2vogels(kanaries dus) neemt. Gaat het goed als je 2poppen bij elkaar zet??

Heb weinig verstand van vogels, lees wel dat 2mannetjes vechten. Maar heb ook gelezen dat vrouwtjes legnood/ onbevruchte eitjes kunnen krijgen als ze als 2poppen bij elkaar zitten.
Vogel bij moeder is mannetje in zijn eentje (moeder bijna hele dag thuis).

Dat ik vaak over 1vogel spreek? ik ben goudhamster/russische hamsters gewend deze moeten alleen gehouden hebben. Want na paar maanden gaat dit altijd fout (tot de dood erop volgt).

Vroeg met orientatietocht? mijn oudste muis bijna 1jaar oud (worden max 1,5jaar) wil verder gaan met kanaries ga ik wellicht stoppen met muizen. Kortom, huidige dieren afbouwen(getsie dit klinkt hard als ik dit lees! bedoel ermee, als dieren door ouderdom sterven dat ik geen nieuwe meer koop).

Wat raden jullie aan als je 2kanaries met hetzelfde geslacht wil kopen?
DW of fokker (in knaagdierenwereld wordt altijd fokker verzocht ivm broodfokkers bij de dw's).
Vandaar dat dit een nieuwe wereld is. Alles is heel anders hier, dan hoe knaagwereld in elkaar zit.
Beetje wennen nog!

jip

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: januari 21, 2008, 12:55:48 pm »
bij mij op t werk verkopen we ook vogels meeste vogels in dw komen van handelaren  voor kanaries zou ik idd een kweker aanraden,ga es kijken bij de plaatselijke zangvogelvereniging ;)

Rianne83

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2008, 13:16:57 pm »
Legnood kan elke pop overkomen, niet perse een alleengehouden of een stel popjes. Neem je een stel kanaries wordt altijd aangeraden om meer popjes als mannen te houden, ivm agressie en opdringerigheid in de broedtijd. Een leuke kamervoliere met 1 man en 2 of 3 popjes is ook leuk om te zien, en het mannetje zingt dan ook nog. Eventuele eitjes kun je vervangen door nepeitjes.

miekje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: januari 21, 2008, 17:16:48 pm »
Persoonlijk vind ik zebravinkjes erg leuk!
Ze maken geen vreselijk schreeuwgeluid, maar toeteren meer  :)
Ze zijn klein, dus hebben ook geen gigantische kooi nodig  ;)

En als je verhalen over valkparkieten leest staat er overal als je geen rommel in huis wilt hebben (zoals omgevallen bloembakken, tv die volgepoept is, electrische kabels die doorgeknaagd worden kan je beter deze vogel niet nemen). Vandaar de vraag want deze vogels zijn alleen tam te krijgen met heel veel geduld en dan nog slopen ze je interieur.

Hier wilde ik toch even op reageren...  :-[
Is allemaal NIET waar!  ;)
Dit ligt echt niet aan de valkparkiet in het algemeen, maar aan de opvoeding!
Ik heb 11 valkjes, nog nooit is er een bloempot o.i.d. omgegooid,
De TV? daar mogen ze niet bij in de buurt komen.
Kabel en snoeren? idemdito!
En als ze ergens aan "proeven/voelen" met hun snavel waar ze niet aan mogen komen, laat ik ze opstappen en zet ze ergens anders neer, waar ze wel mogen "proeven/voelen/uitproberen" met hun snavel. (Zoals op hun klimboom of speeltuintje)
Ze zijn net zo tam te krijgen als alle andere vogels  ;) Met net zoveel tijd en geduld.
Mijn valkjes zijn supertam, ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat  ;)

Veel succes met orienteren en lezen over vogeltjes  :-*
En ik hoop dat je wat leuks voor je vind!  :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #38 Gepost op: januari 21, 2008, 17:21:23 pm »
had ik ook al gezegt miek ;) daar ben je natuurlijk altijd zelf nog bij!
en ik zou mijn vogels niet eens in de buurt van stroom of andere bekabeling willen laten!!

zebra vinkjes zijn inderdaad ook heel leuk!!
die maken een echt rustgevend toetje  ;D

miekje

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: januari 21, 2008, 17:23:28 pm »
had ik ook al gezegt miek ;) daar ben je natuurlijk altijd zelf nog bij!
en ik zou mijn vogels niet eens in de buurt van stroom of andere bekabeling willen laten!!

Ik heb het gelezen  ;)  :)

Rianne83

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: januari 21, 2008, 17:59:45 pm »
Het is wel zo dat valkparkieten heel veel stof afgeven. Je zal wat vaker moeten stofzuigen en stof afnemen als normaal.
Ik heb ook valkjes in de huiskamer gehad, naast de bank. Om de 2 dagen moest de stofzuiger over de leuning, alles stof en dons! Nu staat alleen Rhody in de woonkamer en ligt er haast nooit stof op de bank. Wel ligt er veel voer op de grond!

Zebravinkjes zijn volgens mij niet erg moeilijk met kweken, een vriendin van me heeft ze ook gehad. Het begon met een koppel en al snel had ze er 8! Goed opletten dus en op tijd eitjes vervangen door neppers!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: januari 21, 2008, 20:45:06 pm »
die maken een echt rustgevend toetje  ;D
echt leuk geluidje ja, mijn zus had ze vroeger  :hart:

stel nou dat je een stel neemt van die vinkjes, moeten die ook getest worden omdat je gaaien in huis hebt???

jip

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: januari 21, 2008, 20:52:32 pm »
lijkt mij wel ook deze kunnen chlamidya dragers zijn

mar77

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: januari 22, 2008, 12:45:29 pm »
Om eerlijk te zijn, vind het koppie van valk heel aandoenlijk. Maar ik vind ze veel te groot voor mezelf, ik vind het formaat grasparkiet groot genoeg voor mij. Wel erg leuk om al die verhalen te lezen.
Zebravinkjes, heb geluiden op internet gehoord maar vind ik niks aan.

Enne tam maken?? daar ben ik teweinig voor thuis.
Stof maken?? ben astmatisch, en had per ongeluk een anti-allergiepil vergeten toen ik naast vogelkooi stond(met schelpenzand) kreeg het meteen onwijs benauwd. Terwijl ik er normaal (met medicijnen) nooit last van heb.

Als jullie dagelijk zullen lezen wat ik denk, dan wordt je gek!.
Ene moment denk ik Kanaries (met kuifjes). Maar andere moment neig ik onwijs erg naar Forpussen. Hoe vaker ik er over nadenk hoe meer deze in gedachten blijven.
voordeel kanarie: je hoeft ze niet tam te maken.  En die kuifjes, ik vind het zon leuk gezicht kan er uren naar kijken.

Voordeel forpussen: Tamme vogeltjes is toch ook wel erg aantrekkelijk. (worden dan deels tam omdat ik vaak weg ben, en er meteen 2wil aanschaffen dan is tam maken lastiger).
Ik blijf forpussen onwijs leuk vinden, ook qua geluid. Vind het net musjes qua geluid. (heb er eentje in het echt gezien bij vriendin van mij heel zacht,aandoenlijk geluid nauwelijks hoorbaar.. Of dat komt omdat die jong was?? te weinig verstand van).

Vind het heerlijk zo uitgebreid de tijd er voor hebben! uitzoeken wat ik echt wil.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #44 Gepost op: januari 22, 2008, 12:56:16 pm »
Stof maken?? ben astmatisch, en had per ongeluk een anti-allergiepil vergeten toen ik naast vogelkooi stond(met schelpenzand) kreeg het meteen onwijs benauwd. Terwijl ik er normaal (met medicijnen) nooit last van heb.

ik heb astmatische bronchitus, dus snap je helemaal! hooikoorts erbij zodra er een zonnetje doorkomt, dus sta met jou op 1 lijn.
je moet er zelf ook wel voor zorgen dat je huis stofvrij blijft, en door GEEN schelpenzand te nemen kom je al een heel eind.
ik gebruik houtsnippers, dat stof zoveel minder!! super gewoon!
elke vogel stoft van zichzelf, de ene wat meer dan de ander.. ook daar zal je dus naar moeten kijken..
maar zoals ik het lees bij je kan je inderdaad beter voor 1 van die 2 gaan, forpusje of kanarietje ;)

nu zou je dus verder moeten kijken bij die 2 soorten, bijvoorbeeld wat ze eten , wat ze doen, wat je ervoor aan moet schaffen,
hoe ze zich gedragen, waar je een kweker van beide hebt in de buurt. een kweker bezoeken kan namelijk ook helpen in je keuze.
je hebt dan even het geluid van een hele hoop gehoord :)