Auteur Topic: Halsbandparkiet goeie keuze?  (gelezen 11040 keer)

daniel

• Gast
Re: Halsbandparkiet goeie keuze?
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2008, 09:50:55 am »
Zou mijn kooi een bonte boertje of meyer papegaai aan kunnen?

Herrie maakt me niet zo veel uit, dat is meestal aandacht trekkerij en bij mij krijgen ze voldoende aandacht. Het valkje van mij maakt ook nauwelijks herrie nadat hij veel aandacht heeft gehad. Heb hem nu ook afgeleerd te schreeuwen, hij fluit nu alleen maar het bouwvakkers fluitje als hij aandacht wilt.

Ik zou de valk nog even terug kunnen zetten in zijn oude kooi tot dat de vogels aan elkaar gewend zijn.

daniel

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2008, 09:55:11 am »
Ik zou de kooi/voliere ook nog op kunnen splitsen. Ik heb nog zo een rooster die is eigenlijk voor de bodem, maar die gebruik ik op dit moment niet. Ik denk wel dat ik hem kan gebruiken om de kooi in de hoogte in tweeen te splitsen..

daniel

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2008, 11:46:01 am »
Niemand meer online... ?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2008, 11:58:10 am »
Opsplitsen als er een nieuwe vogel bij komt is heel handig. Dan kunnen ze aan elkaar wennen zonder dat ze elkaar in de haren vliegen. Wel zou ik het eerst gewoon proberen en pas splitsen als het moeilijkheden oplevert! ;)

daniel

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: januari 23, 2008, 12:22:17 pm »
ok :)  Maar zou ik dan een meyer papegaai of een bonte boertje in dit soort kooi kunnen zetten. De tralies zijn wat dunner als van een papegaaien kooi, weet niet of ze die kunnen afbreken ofzo...  De lak is poedergebakken, was de sterkste soort verf was wat ze hadden is mij toendertijd verteld...

pyrrhura's enzo zijn ook wel leuk. Maar was meer aan het denken aan een wat grotere rustige vogel, die als het kan ook nog praat. Dus vandaar dat ik dacht aan een meyer of bonte boer

Rianne83

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: januari 23, 2008, 12:26:47 pm »
En een ander valkje erbij? Is voor je albino'tje ook het leukst natuurlijk  ;)

daniel

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 23, 2008, 12:30:59 pm »
Ik begrijp dat een 2e valkje het leukste zou zijn voor het valkje. Maar ik zelf wil liever een grote parkiet of nog liever een kleine papegaai. Ik hoop dat ze goed samen gaan in 1 kooi (heb filmpjes gezien van valkjes en bijv een grote alexander in 1 kooi en dat ging goed) en anders wil ik de kooi ook wel opsplitsen. Nou weet ik alleen niet of een papegaai geen extra uitgangen kan maken in het soort kooi als ik heb...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: januari 23, 2008, 12:52:33 pm »
Een papegaai kan volgens mij goed in zo'n kooi hoor. We hebben hier leden die een grijze in de Max van dierenvilla hebben ziitten. Welke kooi is dit?
Ik weet niet of het goed zal gaan met een Meyer of Bonte Boer. Bonte boertjes kunnen ook onverdraagzaam zijn naar andere vogels toe. Het blijft een gok ze samen in één kooi te zetten! ;)

daniel

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: januari 23, 2008, 13:18:18 pm »
Heb net met een dierenwinkel gebeld (http://www.dierenparadijs.nl/) Hij had nog bonte boertjes van 2008 van 4 weken, hij verkocht ze vanaf 6 weken zei die. En ik had aan hem gevraagd of die in een kamervoliere kunnen. Hij vroeg me waar ik die voliere gehaald had, en zei vervolgens dat de kooien uit die zaak waar ik em gehaald had imitatie waren en dus van wat mindere kwaliteit. Hij dacht dat bonte boertjes deze kooi waarschijnlijk konden slopen, en dat het op eigen risico was omdat ze best zouden kunnen ontsnappen. Nu denk ik erover na om misschien toch nog een papegaaienkooi erbij te halen ( moet alleen ff mijn vriendin zo ver krijgen zodat ik hem in de woonkamer kan zetten). Wat voor kooi adviseren jullie? Marktplaats of nieuw uit de winkel? Afmetingen?

Ook zei die meneer van de dierenwinkel dat in een grote kooi het moelijker is om de papegaai tam te maken, maar dit lijkt me niet zo een probleem. De vogel moet immers uit zichzelf naar je toekomen toch? En als de vogel nog jong is mag dit niet al te moeilijk zijn denk ik...

Rianne83

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: januari 23, 2008, 13:31:05 pm »
Is een bont boertje al zelfstandig met 6 weken? Of krijg je een pot handopfokvoer mee en mag je het zelf uitzoeken?
Ik weet niet, maar vind het knap dat iemand van een afstand kan zien of een kooi nep is of niet?
Je kunt ook op zoek gaan naar een kweker, die verkopen meestal tamme vogels. Dan is de basis in ieder geval al gelegd  ;)
In een grote kooi mag het misschien moeilijker zijn maar in een kleine kooi kan de vogel zich echt niet vermaken als jij van huis bent.  ;)

Sillebil

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: januari 23, 2008, 13:43:16 pm »
leuk valkje  Daniel en mooie kooi , tja en marktplaats , ik zelf vin ik dat ze toch nog hoop vragen voor een kooi hoor  , of je moet super mazzel hebben,  ik leg liever  wat euroos erbij  en dan heb je een nieuwe kooi, vaak zien ze  er ook erg mooi uit op de  foto en als je dan ga kijken is het niks , maar ja dat is mijn ervaring  :)
En hoe groter de kooi des te fijner voor een vogel ,onzin grotere kooi moeilijker tam te krijgen , als je er maar aandacht aan  geeft , en bonte boer van 6 weken die zit nog aan de pap ,ook daar heb je nodige ervaring voor nodig , vin ik niet echt een goed idee , maar goed je kan altijd ff verder neuzen :))

daniel

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: januari 23, 2008, 14:25:05 pm »
Ik denk dat ik dan ook nog ff wacht tot de vogel wat ouder is. Heb nog geen ervaring met zelf voeren van jonge vogels, hij zei zelf dat ze na 12 weken zelfstandig eten. Maar krijg je ze dan nog net zo tam? Ben nu alleen een beetje na aan het denken over die kooi... het liefste had ik hem/haar in deze kooi erbij gezet.

Heb trouwens net met de winkel gebeld waar ik die kamervoliere gehaald had. Die zei zelf dat de tralies van deze kooi een beetje aan de broze kant waren en dat het eraan ligt of de vogel(bonte boertje) een bijter is. Hij zal de trailie niet in 1 keer door kunnen bijten maar na lang genoeg trekken en knagen zou die wel eventueel een tralie kunnen slopen. Maar meestal als ze genoeg speeltjes hebben om aan te bijten zal die niet zo snel gebeuren volgens haar.

Over de vogels bij elkaar zetten zei ze het volgende: even kijken of de vogels elkaar verstaan, als dit het geval is zullen ze waarschijnlijk de nacht (dit is volgens haar het tijdstip met de grootste kans dat ze elkaar het leven zuur maken) veilig kunnen doorbrengen. Ook zei ze dat valkparkieten grote ziektedragers zijn, en ik dus wel een risico loop als een jonge papegaai erbij zet.

Dus ik ben van plan om alvast een tussenschot klaar te makne die ik dan eventueel nog er tussen kan zetten mocht het mis gaan. En dan even kijken hoe het gaat in die kooi, en maar hopen dat mijn valkje geen virussen/ziektes met zich meedraagt.

Sorry, ik weet het zijn veel vragen....
Wat vinden jullie van dit alles?

Sillebil

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: januari 23, 2008, 14:45:15 pm »
ik vin dat je heel goed bezig bent , om eerst alles te vragen en uit tezoeken en te lezen , dat is super , tja een valkje met een bonte boertje, als ze apart zitten is het geen probelleem natuurlijk , en iedere vogel kan toch ziektes hebben of ben ik nou gek :) tis een risico natuurlijk ,   maar dat hoef niet persee aan je valk te legge he, leg er ook aan waar je een bonte boertje vandaan haal en of ze getest zijn enz ..en als je zekerheid wil , dan je valkje op ziektes laten testen en zeker weten of je bonte boertje is getest ,probleem opgelost lijk me dan , ja je wil wat ,maar kom ook wat bij kijken allemaal :) , maar je ben oke bezig ,zo is niet iedereen !

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #28 Gepost op: januari 23, 2008, 14:59:23 pm »
Ten eerste: neem alstjeblieft een vogel die zelfstandig is. Er zitten veel risico's aan handopfok als je onervaren bent! Ten tweede. Zorg dat  de vpgel die je koopt getest is. Ten derde: laat je valkje testen!!
Ik heb juist het idee dat je heel erg snel wil. Je leest wel in, maar bent toch erg ongeduldig.. Heb je hier op het forum al dingen nagelezen? Er staat heel veel te lezen over samenzetten in één kooi, over jonge vogels, opvoeding etc. etc.!! ;)

daniel

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: januari 23, 2008, 14:59:47 pm »
Ik ben liever goed voorbereid, dan dat ik dalijk met problemen zit ;)
Mijn valkje komt van een ervaren kweker, en het valkje ziet er gezond uit en is actief. Dus ik denk haas wel dat hij gezond is. Ik weet dat hij ziektes met zich mee kan dragen zonder dat hij symptonenen vertoond maar de kans hiervan lijkt me klein. Ik zal de kweker waarvan ik het bonte boertje koop ook nog over wat info vragen en vragen of hij zijn vogels regelmatig laat testen (Ik neem aan dat de meeste dit doen omdat ze niet willen dat het hele nest ziek wordt..)

Nu is alleen mijn vraag nog: als ik de vogels bij elkaar zet en ze lijken het goed met elkaar te vinden, kan ik dan de kans wagen en ze bij elkaar in de kooi laten overnachten?

2e vraag: Vanaf welke leeftijd word aangeraden een bonte boertje in huis te halen? Is het moelijk deze eventueel nog zelf met de hand te voeren?