Auteur Topic: Kooi voor bonte boertje  (gelezen 7483 keer)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Kooi voor bonte boertje
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2008, 19:35:40 pm »
45 is wel heel smal, 't liefst zo breed mogelijk ;)

daniel

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2008, 02:12:07 am »
Kijk ook eens naar of dat ie makkelijk schoon te maken is, veel mensen kijken hier niet naar. Maar als je elke week een kooi schoon moet maken die je met veel pijn en moeite schoon krijgt is de lol er zo vanaf.

En je kan als je een beetje handig bent met alluminium en trespa ook zelf 1 maken. is allemaal niet zo moelijk.
Trespa?
Zou best zelf een kooi willen maken, is dit moeilijk? Iemand ervaring?

Sillebil

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: januari 27, 2008, 09:17:02 am »
geloof op marktplaats hier op het forem , zo kooi te koop is dacht dat het van de the birdman is , die heb de kooi zelf gemaakt

arnootje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: januari 27, 2008, 09:41:38 am »
Trespa?
Zou best zelf een kooi willen maken, is dit moeilijk? Iemand ervaring?

Als je seccuur kan werken, en een beetje goed gereedschap heb kom je een heel eind. Alleen trespa op maat zagen raad ik zelf niet aan, er zijn zat bedrijfjes die dit al voor je kunnen doen. Werken met alluminium is echt super makkelijk. op maat zagen en koppelstukje ertussen. Kijk maar eens op www.marktplaats.nl voor ideetjes. Het leuke is dat je zelf je ideeen eerst op papier kunt zetten en dan een schets kunt maken van hoe je jouw ideale kooi ziet, en alles is mogelijk.

En denk dat als je hulp nodig heb je ook altijd wel aan Mark (the birdman) raad mag vragen? :-[ Mark heeft al heel wat mooie kooien gemaakt, waarvan ook al een aantal hier op het forum te zien zijn geweest.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2008, 12:27:15 pm »
voorbeeld van zijn werk is hier te vinden

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=26337.0

en natuurlijk heeft hij 1 kooi te koop op de marktplaats hier
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=30036.0

daniel

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2008, 12:45:15 pm »
Het zou me wel lukken om zelf zo een kooi te maken, ben best handig al zeg ik het zelf. Ik moet alleen weten welk materiaal ik kan gebruiken zodat de vogels eraan kunnen knagen en ze geen giftige stoffen binnenkrijgen. Het frame kan dus van aluminium gemaakt worden. Wat voor materiaal is dat gaas? Is trespa gewoon te krijgen bij de praxis of hornbach?
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 12:47:45 pm door daniel »

arnootje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 27, 2008, 13:19:41 pm »
Klopt het is gewoon een alluminium frame, hier heb je ook nog verschillen in, bruut, geanodiseerd en in kleur geanodiseerd. Het gaas en het trespa zet je gewoon met popnagels vast. Het gaas is gewoon verzinkt, hier zijn nog wel wat kwaliteits verschillen in te vinden, verschillende merken. En trespa kun je volgens mij gewoon bij de praxis (en anders bij een goede bouwzaak) kopen, 3 mm is meer dan dik genoeg. Je zou ook plastic kunnen pakken, las van de week dat er nu ook plastic is dat niet verkleurd.
De koppelstukjes, popnagels en scharniertjes kun je eigenlijk ook bij elke volierebouwer bestellen. Of op een vogelbeurs bieden ze ze ook wel aan.

ik zelf ben niet zo handig, maar wil toch ook nog eens aan zo'n projectje beginnen.  :thumsup: Lijkt me gewoon heel leuk om te doen.

daniel

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 27, 2008, 15:19:52 pm »
Ik denk dat als je een goeie tekening maakt met de afmetingen, er niet veel mis kan gaan. Je moet alleen het goede gereedschap hebben. Een flex voor het alluminium op maat te krijgen, of je kunt natuurlijk ook een handzaag gebruiken dan heb je een bezigheid ;)
Ik vraag me alleen af of je niet meer aan materiaal kwijt bent als wanneer je een kant en klare kooi koopt, ik heb al mooie kooien gezien voor 150 euro...
Weten jullie ongeveer wat je kwijt bent aan materialen voor een kooi van hxbxd 180x100x100?

daniel

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: januari 27, 2008, 16:38:45 pm »

Zoiets als dit wilde ik dan maken.
Of kan ik beter de 2 kooien naast elkaar zetten in plaats van op elkaar?
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 17:08:43 pm door daniel »

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
« Reactie #24 Gepost op: januari 27, 2008, 17:18:24 pm »
Ik vraag me alleen af of je niet meer aan materiaal kwijt bent als wanneer je een kant en klare kooi koopt, ik heb al mooie kooien gezien voor 150 euro...
Weten jullie ongeveer wat je kwijt bent aan materialen voor een kooi van hxbxd 180x100x100?

Dan zou ik lekker gaan voor die kooien van € 150,-...voor zo'n kooi in aluminium betaal je wel wat meer...(ja..ook voor het losse materiaal)
Succes!
Gr.Mark.

jip

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2008, 18:28:14 pm »

Zoiets als dit wilde ik dan maken.
Of kan ik beter de 2 kooien naast elkaar zetten in plaats van op elkaar?

geen idee maar zou het zo maken dat je tussenschot eruit kunt halen zadat je 1 grote kooi krijgt ;)

linda

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: februari 22, 2008, 09:58:58 am »
Ik heb een arthur kooi. Is deze wel geschikt voor een bonte boertje?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #27 Gepost op: februari 22, 2008, 16:18:34 pm »
Ik heb een arthur kooi. Is deze wel geschikt voor een bonte boertje?

voor één bont boertje alleen ?? die is echt wel groot hoor

arnootje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: februari 22, 2008, 16:26:54 pm »
Hij zal wel een tom tom nodig hebben anders verdwaalt ie in die kooi :P

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #29 Gepost op: februari 22, 2008, 16:36:59 pm »
van in de beginne vind ik dees ene van de leukste kooien ,maar marc zegt steeds NEE  :angry: