spijtig dat er zoveel zijn overleden! 
(ik kweek zelf niet en heb er weinig verstand van, maar dit snapte ik helemaal niet
vandaar mn vragen )
hoi, bedankt
dan zal ik het uit leggen hoe het in elkaar zit
je kan de eieren toch niet : 1 zomaar weghalen ivm blijven leggen,
op vraag 1 : een parkiet kan ongeveer 6 eieren leggen, en een parkiet leg de eieren om de dag dus al het eerste ei op de 1e ei is gelegt dan word het 2e ei op de 3 dag gelegt , ze slaan steeds een dag over, stel als een parkiet 6 eieren leg die ronde dan zit er 12 dagen tussen de eerste en de laaste ei het zesde ei, een week later komt het eerste ei uit rond de 20 dagen duur een broed van een parkiet maar dan moet de laatse ei nog 12 dagen voor dat ei uit komt , het gevolgen is dat ook in het nest met jongen ook 12 er tussen zit, bij mij is het zo het geval geweest dat de laatste 4 dood zijn gedrukt door de ouders , omdat de eerste 2 alle eten op eiste, vandaar haal ik het echte ei weg en leg er en nep ei neer,
je kan de eieren toch niet :2 zomaar terug leggen ivm acceptatie van de eieren,
vraag 2 : als de parkiet het 5 ei heb gelegt dan pak ik de 4 nep eieren er uit , dan leg ik de eigen eieren weer terug, ze accepeteerd de eieren gewoon , haar geur zit er aan en ik kan ook de eieren van een andere parkiet onderleggen, daar heb ik al ervaring mee, de van turquiosieparkiet bij de roodrugparkiet neergelegd, het ei is bevrucht en dat staat op uit komen , de pop broed het erg vast op uit,
hoe zouden ze dan op dezelfde dag uit moeten komen ze zijn toch allemaal op een ander moment bevrucht 
daar heb je gelijk in , maar ik leg het proces gewoon stil dus ik stel het gewoon uit, moment dat ik de eieren weer terug leg begint de 20/21 dagen dan komen ze een beetje gelijk uit, dan is het makkelijker voor de vogel , om gelijk te delen over het voer naar de jongen, ik moet wel een week lang de eieren draaien 2x per dag, dan anders zak het embrio te veel in en dan gaat het verkeerd, dan heb ik geen bevruchten eieren.
ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is voor je .
groetjes rolf