Auteur Topic: creme-ino en lutino, welke split?  (gelezen 1501 keer)

merah

• Gast
creme-ino en lutino, welke split?
« Gepost op: februari 05, 2008, 12:04:00 pm »
Wie frist even mijn geheugen op?

Hoe zit het ook alweer? Creme-ino/lutino, allebei geslachtgebonden, maar de ene was uit de groene en de andere uit de blauwe serie? Of kan je dat niet zeggen?
Hoe weet ik dan of ze split zijn voor 'wit' (creme) of geel?
Of hoe zat het nu?

Edit Cosch: titel iets verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 06:51:52 am door Cosch »

merah

• Gast
Re: creme-ino en lutino
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2008, 22:48:41 pm »
Moet ik hieruit opmaken dat het een hele moeilijke vraag is, of juist dat het een hele domme vraag is?  ???

cosch

• Gast
Re: creme-ino en lutino
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2008, 06:50:24 am »
Ik denk een hele moeilijke!  :)

Misschien hebben degene die er verstand van hebben je vraag over het hoofd gezien!  :CENS

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
Re: creme-ino en lutino, welke split?
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2008, 16:57:51 pm »
Citaat
Misschien hebben degene die er verstand van hebben je vraag over het hoofd gezien! 

Of ze werken misschien  ;)

Aan een vogel kan je niet zien of het een split is .
Poppen uit een geslachtgebonden vererving kunnen niet split zijn voor die factor, enkel de mannen

Henk
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 16:59:42 pm door broto »

merah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2008, 23:39:28 pm »
Ik snap dat poppen geen split kunnen zijn, maar lutino is geel en creme-ino bijna wit, toch hebben we het over dezelfde geslachtsgebonden eigenschap (toch?)
Dus... stel ik heb een truquoise 'split'man en stel ik krijg daar een 'lutino' jong uit, verwacht ik dan een geel jong of een wit jong?
Met andere woorden: waar hangt het van af of ik een geel of een wit jong krijg? Hangt dat af van de dominante kleur van de ouders (bv groen geeft lutino's (geel)en turquoise geeft ino's (wit)) of is het 'gele gen' compleet anders dan het 'witte gen'?

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2008, 00:07:22 am »
Of het een lutino wordt of een turqoise ino ligt aan de ouders, de turquoise werd vroeger zeegroen genoemd, het is een tussenkleur van groen en blauw.
De ino's uit de de turquoise zijn dus de lichte, eerst ook creme ino genoemd

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2008, 09:33:06 am »
Dus... stel ik heb een truquoise 'split'man en stel ik krijg daar een 'lutino' jong uit, verwacht ik dan een geel jong of een wit jong?
Met andere woorden: waar hangt het van af of ik een geel of een wit jong krijg? Hangt dat af van de dominante kleur van de ouders (bv groen geeft lutino's (geel)en turquoise geeft ino's (wit)) of is het 'gele gen' compleet anders dan het 'witte gen'?
Dit is inderdaad wat gewikkeldere materie.
Als ik kijk naar het koppel waar ik nu 2 bevruchte eieren bij heb liggen, dan kan ik daar direct niet turquoise ino jongen verwachten. Van de jongen mannen zal echter een kwart dubbelsplit moeten zijn en daaruit kan ik dus turquoise ino kweken (in mijn geval zelfs nog met een donkerfactor  :thumsup:)
Het ligt er bij de bevruchting dus maar net aan wat de ouders meegeven.
Bij jouw turquoise man welke split is, zullen nooit beide factoren tegelijk meegegeven worden. Een turquoise ino zul je dus niet aantreffen in het nest. De man geeft nl. of de turquoise factor af, of de ino factor.