Auteur Topic: lichte ammoniakgeur  (gelezen 2974 keer)

sophieenlasse

• Gast
lichte ammoniakgeur
« Gepost op: februari 07, 2008, 09:10:57 am »
Vanaf mijn ouders het toestonden, heb ik vogels gehad (en ik ben nu 40 ;) ). Door toeval waren dat allemaal kereltjes. Nu heb ik sinds een paar maanden voor het eerst een popje. Sinds ik haar heb, ruik ik een lichte ammoniakgeur als ik de kooi verschoon.
Ze ziet er kerngezond uit, levendig is in haar geval een understatement en ze heeft doodnormale ontlasting (niet geel of bruin). Net als mijn mannetjesaagje dus. Nu is mijn vraag: Klopt het dat vrouwtjes itt mannetjes een lichte ammoniakgeur verspreiden?
En nog wat vraagjes betreffende gedrag: Wat betekent het als de aagjes op hun teentjes heen en weer over hun stok lopen met wild fladderende vleugeltjes ( in kolibri-mode)? En wat betekent het zachtjes klepperen met het snaveltje in combinatie met zacht gemurmel?

grtz,

Annette

Claire..

• Gast
Re: lichte ammoniakgeur
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2008, 09:39:11 am »
Ik heb geen idee, heb hier nog nooit wat geroken ???
Wat dat klepperen betreft dat doen ze hier ook wel.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2008, 13:08:12 pm »
dat van de ammoniakgeur kan ik je neit vertellen, denk dat je de meeste kans hebt bij janina dan ;)

wat betreft het gedrag herken ik het heen en weer lopen en tegelijk enorm fladderen, cor (grasparkiet) doet dit als ze heeel boos is of zich heel bedreigt voeld.
dit gaat dan ook gepaard met schreeuwen..

het zachtjes klepperen met gemeurmel is volgens mij over de gehele vogelwereld hetzelfde, op het gemakkie zitten.
relaxen zeg maar.

ik hoop dat je hier wat aan hebt :-*

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2008, 09:21:12 am »
Het enige wat ik hier merk is dat zodra mijn popjes broeds zijn en eitjes leggen ze anders ruiken.
Maar of dit nu een amoniakgeur is weet ik niet.   ???

sophieenlasse

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2008, 10:26:08 am »
Hoi Janina,

Daar zeg je me wat. De aagjes hebben een vrij grote bak met oestergrit. Daar zijn ze momenteel niet uit te branden en ze hebben ook niet zoveel ruzie meer.
Maar het popje is eigenlijk nog te jong. Ik heb haar begin december gekregen en volgens de kweker was ze ongeveer drie maanden oud. Ze had nog een donkeroranje snavel, die meteen nadat ik haar kreeg, begon te verkleuren naar hoornkleurig.
Ik hoop niet, dat ze te jong gaat leggen en dan in haar eitje blijft of zo.
Bedankt trouwens voor alle antwoorden.

groetjes,

Annette

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2008, 15:12:21 pm »
Ik heb hier bij al mijn agaatjes ook nog nooit een amoniakachtig geurtje geroken. Ik kan je dus niet helpen.

sophieenlasse

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2008, 16:26:45 pm »
Hoi allemaal,

Ik heb nog eens even stevig intern overleg gepleegd n.a.v. het bovenstaande vraagstuk. En ik denk, dat ik erover uit ben.
Aagjes zijn nogal stevige badderaars. Waar vroeger nog 1 aagje vrolijk in het rond spetterde, spetteren er tegenwoodrig 2. Het popje kijkt niet zo nauw en de kooi is drijfnat na zo'n badje-sessie. Natte vogelpoep kan m.i. (maar laat het me weten als dit fout geredeneerd is) heel goed een navenante ammoniakgeur verspreiden.
De aagjes hebben best een grote kooi en die verschoon ik 1x per week. Ze krijgen wel iedere dag schoon drinkwater. Zodra ik echter hun waterbakje verschoon, plonzen ze er gelijk in voor een uitvoerige wasbeurt. Er wordt dan echt niet op een druppeltje meer of minder gekeken.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken ;).

grtz,

Annette

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2008, 18:17:08 pm »
dat laatste zou wel kunnen verklaren waarom ik dat geurtje ruik bij de forpusjes , ik dacht dat het was van de bodembedekker maar lowieke krijgt die ook en dat ruikt niet
dus nu met dat van jou te lezen ,ben ik er ook gelijk uit  ;)