Auteur Topic: Fillou valt aan  (gelezen 1292 keer)

Offline Marijke

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
Fillou valt aan
« Gepost op: februari 12, 2008, 20:40:38 pm »

Dit is fillou, de papegaai van bert en emmy (de vader van arno) Hij is in juni 2007 bij hun in huis gekomen.  toen was hij 7/8 weken en moest nog met de pap worden gevoerd!

In het begin ging het erg goed met fillou hij luisterde en ging al vrij snel praten, hij zegt al verschillende woorden zoals fillou op, kom maar jongen filoutje is lief enz. Wel had hij een lichterlijke voorkeur voor emmy omdat bert alleen in de weekende thuis is.

Nadat bert meer met fillou om ging en hem meer de aandacht in het weekend gaf gaat dit goed! maar nu stuitte ze op een volgend probleem: Bert is het nu helemaal en moet niks meer hebben van emmy.

In het verleden als emmy weg ging en hem in de kooi zette kon ze er niks mee doen als ze weer thuis kwam, was hij agressief en nukkig,  maar nu valt hij haar aan, op elke moment van de dag en grijpt waar hij maar grijpen kan, wang oor, maakt niet uit... tot bloedens toe!  Dit komt vooral voor in de middag. S morgens geeft fillou zelf aan wanneer hij eruit wil en s avonds vind hij het best om  in de kooi te gaan. ook heeft hij een tijdje partner gedrag vertoont naar emmy

Fillou hebben ze gekocht in  Sliedrecht bij Harreco, deze heeft geadviseerd om  de kooi naar een andere kamer te verrijden (kooi staat in de woonkamer.) Zelf denk ik dat het niet verkeerd is om fillou s middags even terug te zetten in de kooi. om hem toch een beetje rust te geven en in zijn waarde te laten. Ook moet fillou niet bepalen wat of hoe er iets gebeurd. ook op de schouder zitten afleren!

Is dit herkenbaar??  hoe zouden jullie er mee omgaan en wat zou ze nog meer kunnen doen om dit probleemgedrag op te lossen....

Graag jullie mening...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Fillou valt aan
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2008, 21:05:03 pm »
Filou moet zeker niet bepalen wat er gebeurt.. :(  Amazones zijn vrij moeilijke gaaien hoor met dat bijten  :S Ik zelf kreeg vanmiddag zomaar ineens weer 4 keer een flinke beet van Yiska. Ik pas de tactiek toe van niet reageren, maar dat is héél moeilijk. Beter kun je proberen te vermijden gebeten te worden. Dus kijken wanneer ze het doet en dat vermijden. Een andere oplossing zoeken, bijvoorbeeld een opstaptouw gebruiken, iets om je hand doen ofzo en zéker niet op de schouder laten zitten!

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2008, 21:41:50 pm »
Oohhh wat vervelend zeg!
Je ziet wel vaker dat vogels van voorkeurss persoon wisselen als ze wat ouder worden. Ik weet niet meer wie het zei of waar ik het gelezen heb maar het is wel logisch dat ze op een gegeven moment de opvoeder (Emmy) loslaten en volwassen gedrag gaan vertonen naar de ander (bert).

Amazones kunnen ook zo onvoorspelbaar zijn. Het zijn echt hele andere vogels dan grijsjes!  :CENS

Ik zou em ook es een tijdje wat lager houden. Dus niet boven het hoofd laten komen. En ik zou de verzorging, dus het eten geven, weer over laten aan emmy zodat hij wat afhankelijker van haar word.
Maar ik weet niet of dat bij amazones ook zo zal werken!  :CENS

Ik hoop dat de amazone eigenaren uit ervaring je kunnen helpen.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2008, 21:52:56 pm »
Ik zou heel graag willen helpen maar heb dit zelf (nog) niet meegemaakt.
Wel zou ik idd de vogel voorlopig lager houden dan op de schouder.

Het enige wat ik weet uit ervaring met Flurry is dat "in zijn geval" ze je
mogen of niet maar van verandering in personen heb ik niet meegemaakt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2008, 22:37:10 pm »
Ik denk dat de verandering er mee te maken heeft dat Emmy zelf onzeker is geworden en dat Filou dat voelt. Hij heeft macht over haar en zal dat uitbuiten. Het bijten werkt, dus zal hij dat blijven doen.. ;)

Offline Marijke

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2008, 07:38:35 am »
Ze zegt zelf ook al dat ze bang wordt van Fillouen dit merkt hij natuurlijk! Maar hoe leer je om niet bang te zijn... :CENS Afstand houden?  en lager..

Zijn amazones moeilijker dan grijsjes?
Ik heb me niet zoverdiept in het karakter van de amazones, omdat dit geen vogel voor ons is.

chantal

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2008, 07:50:15 am »
Ik denk dat het per vogel verschilt. Sammy is veel makkelijker dan Chico de grijze.
 Sammy van mij is dezelfde soort al Fillou maar dit is echt een schat van een beestje. Die zal echt niemand bijten. Stapt bij iedereen zonder moeite op en is gewoon een heel erg makkelijke vogel. Het maakt niet uit waar je haar neerzet ze bllijt gewoon rustig zitten.
Ik heb het ook bij de dierenarts gezien. Die prikte haar elke week gemeen in haar buik maar daarna ging ze gewoon lekker bij haar zitten. Maar wie weet veranderd dit gedrag ook als ze ouder wordt, wat ik niet hoop.
Ik zou zeker ook de vogel niet op de schouder nemen want dan zit hij hoger en dan denkt hij helemaal dat ie de baas is.
Het lijkt mij heel moeilijk om niet te laten zien dat je bang bent want ik heb het namelijk zelf mee gemaakt met de zonparkiet van me schoonmoeder. In het begin kon ik er alles mee maar nu valt hij me echt aan. Ik zou niet weten hoe het komt. maar ik durf ook echt niet door te zetten en hem bij me te nemen. Dus ik begrijp emmy volkomen.