Auteur Topic: HELP, rustige aga met verdikking onder staart  (gelezen 3684 keer)

martijn

• Gast
HELP, rustige aga met verdikking onder staart
« Gepost op: maart 03, 2008, 20:33:14 pm »
Hallo allemaal.

Ik heb 2 aga's, we dachten 2 mannetjes... maar sinds enige tijd deden ze aan bepaalde lichamelijke oefeningen waardoor we zeker weten dat de één een vrouwtje is en de ander een mannetje...

Nou is Sip (het vrouwtje) sinds enige tijd (3 weken) een nestje aan het bouwen.... nouja een poging tot... het blijft bij een hoekje waar ze alles kaal maakt (zaagsel aan de kant).

Ze zit steeds meer op de grond en word steeds waakzamer en feller richting ons en richting Jip (mannetje).

Sinds vandaag is ze erg rustig en komt niet meer vrijwillig de kooi uit.

Ze is een beetje bollig maar nog erg sterk en pittig als het nodig is.
Nou heeft ze ook een bult/verdikking achter haar poten bij haar cloaca (cloaka)

Ze is gewoon te rustig voor haar doen. Zou ze een eitje in haar hebben??
Vanaf wanneer mag een vogel een 1e eitje gaan leggen (ze worden in April 1 jaar). Hoe kan ik legnood herkennen..

Ze drinkt meer dan normaal en eet soms maar geeft ook heel vaak aan dat ze gevoerd wil worden door Jip.
Haar ontlasting is dun maar dit komt ook omdat ze veel drinkt. Er zit wel vaste wormpjes ontlasting door heen!

Een VA hebben we hier niet in de buurt... en de dierenarts hier is met alle respect niet echt iets voor kleine vogels!

Heeft iemand een idee, kan iemand mij helpen?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: HELP, rustige aga met verdikking onder staart
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2008, 20:57:38 pm »
Hallo Martijn!

Hier een foto van mijn Blue, die op dat moment bijna een ei ging leggen.

De pop is feller, actief en helder.
Wat je onder rustig verstaat weet ik niet precies  ??? Een popje wat moet gaan leggen, ligt wel meer, maar eet en drinkt goed en valt aan waar nodig is  ;)

Dat ze de kooi niet meer uitwil is niet zo vreemd, ze moet nu bij haar nestje blijven.

Wat bedoel je met 'vaste wormpjes;  ontlasting?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2008, 20:57:38 pm »
Je hebt gelukkig een uitgebreide beschijving van de situatie gegeven waardoor ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (mooie woordencombinatie  ;)) kan zeggen dat ze inderdaad een eitje moet gaan leggen.
Normaal hanteerd men 12 maanden voordat een pop mag gaan broeden maar ook zeer regelmatig gebeurd het leggen van een ei eerder dan de richtlijn van 12 maanden.
Legnood is moeilijk te hekennen. Ze zal er bij het eerste ei een paar dagen over doen voordat het eruit is, de rest gaat genakkelijker en de eitjes komen om de dag. Mocht ze te lang met een dikke kont blijven zitten dan bestaat de kans dat er legnood opgetreden is. Ik heb de indruk dat de mensen vaak echter te snel in de stress schieten als het eitje er niet binnen 2 a 3 dagen is. Mijn vogels zitten soms een week met een dikke kont voordat het ei er uiteindelijk uit is.

martijn

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2008, 22:47:40 pm »
Bedankt voor jullie visie....

Ik heb voor de zekerheid een klein beetje olie gedruppeld... Dat wist ik nog bij de tropische vogels van mijn pa... (maar die waren dan al ver heen...) meestal waren die binnen no time weer de oude...

Zou het verstandig zijn om de kamer gewoon in de nacht op temperatuur te houden? Normaal gaat de temp 4,5 graden naar beneden? Maar misschien heeft ze het dan wat makkelijker?
Of zou het dan weer rui problemen in de hand werken...

Pfffff wat kun je dan moeilijk doen he als je het niet vertrouwd!

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2008, 00:00:43 am »
het "vaste wormpje" is waarschijnlijk de poep ;)
het witte is de pies he :)
lekker praatje  ;D

hoi martijn,
ik kan me van mieke met de valkjes herinneren dat een kruik ook wonderen deed.
hierdoor hoef jij niet onnodig te stoken (lekker politiek correct weer :) )
en kan ze als ze dat wil er lekker tegen aan kruipen..
wel opletten en een handdoek er over.

ben bang dat als je de rui in de hand werkt je nog meer problemen krijgt...
omdat dit dan 2 energie slurpende bezigheden zijn voor haar.. en dat is niet goed :(

niet te snel in paniek raken he! als het de eerste keer is kan alles moeizamer gaan als dat "standaard" is he.
rustiger.. bedoel je daarmee minder aanwezig?? dat ze minder geluid maakt en aandacht vraagt?

heel veel sterkte en succes! en je zal zien, de natuur vind zijn weg wel hoor ;)
het is maar een uitzondering dat we echt moeten helpen!

groetjes nic en cor
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2008, 00:03:12 am door 180sonic »

martijn

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2008, 21:55:25 pm »
Ze lijkt vandaag iets fitter.... gelukkig!'

Ze is echt super super supppppppeer fel (gisteren ook al) maar alleen als ze haar bodem moet verdedigen dan is ze er als de kippen bij om aan mijn hand te hangen  :angry: hehehe

Als niemand bij de kooi is klimt ze weer naar de hoogste stok om met de kop in de veren te gaan zitten naast haar vriendje!  Zo nu en dan eens even poetsen.

Rustiger bedoelde ik idd mee dat ze geen aandacht vraagt en niet uren lang haar vriendje in zijn nek kriebelt.... (op zich wel lekker rustig voor ons maar een beetje ongewoon voor haar)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2008, 23:04:50 pm »
gewoon het broedse gedrag dus.. niet veel om je zorgen over te maken denk ik hoor!

martijn

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2008, 23:43:48 pm »
Het ei is eruit gekomen.. dinsdagochtend lag er een eitje op de grond...

Ze doet er vooralsnog niet echt veel mee.. Ze komt de kooi weer uit en is een stuk actiever en "spraakzamer".

Moet er nu nog een eitje komen en zou ze gaan broeden? Het nestje is door gebrek aan normaal nestelmateriaal niet echt gelukt... beter gezegd er is geen nest  :o

Ben erg blij dat het een stuk beter met haar gaat!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2008, 09:29:26 am »
Nestjes maken zijn de mijne ook geen ster in... ze slopen wat knijpers, wcrollen en cocktailprikkers en dat wordt meegesleurd naar het nestje, maar dat ligt er dan maar voor de sier bij  ::)

Meestal gaan ze niet broeden na het 1e eitje, of er nog eitjes komen kan ik zo niet zeggen, heeft ze nog een dik buikje?

martijn

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2008, 08:07:15 am »
Het buikje is al wel afgezakt qua dikte... Je kunt nog wel wat verschil zien met Jip (mannetje) maar niet meer zoveel als in het begin... Ze zit steeds meer bovenin en minder onderin... Ze vliegt alleen nog naar beneden als je onverwachts bij de kooi komt staan of als er vreemden in huis zijn!