Auteur Topic: Zijn papegaaien goede huisdieren?  (gelezen 4888 keer)

cosch

• Gast
Zijn papegaaien goede huisdieren?
« Gepost op: maart 10, 2008, 09:29:27 am »
Even een diep onderwerp waar ik soms wel eens mee bezig ben.

Hier op het forum zien we zeer regelmatig mensen die problemen hebben met hun papegaai. Schreeuwen, plukken, bijten enzovoorts. Met als resultaat dat ze vaak afgestaan worden.

Nu heb ik zelf gelukkig geen problemen met de gaaien. Ook al kunnen ze soms het bloed onder de nagels vandaan halen. Maar dan denk ik.. zou ik ook ooit op het punt komen, dat ze weg moeten? Dat maakt me wel bang want ik zou ze echt niet kunnen missen. Maar ik zal waarschijnlijk ook op een punt komen waarop ze zich minder goed gedragen.. slecht gedrag die er in sluipt. Of minder tijd voor ze.. waardoor ze zich verwaarloost voelen.

Omdat je zoveel over problemen lees, vraag ik me echt af of papegaaien wel goede huisdieren zijn. Laatst las ik ergens dat er rond een miljoen papegaaien als huisdier gehouden worden in alleen al Nederland.

Misschien een beetje een onsamenhangend verhaal, maar ik zou wel eens willen weten hoe jullie daar over denken? Is een papegaai een huisdier? Of zijn wij zo eigenwijs en denken we dat we er een huisdier van kunnen maken? Komen we onszelf vroeg of laat tegen?

Gr Corina

Ps. dit onderwerp is tegen niemand gericht ofzo hoor. maar gewoon een overdenking van mezelf.

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zijn papegaaien goede huisdieren?
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2008, 09:35:24 am »
 :CENS :CENS :CENS

Grappig dat je dit hier plaatst. Ik vraag het mezelf namelijk ook wel eens af.

:CENS :CENS :CENS

Oftewel met andere woorden: doen wij de gaaien er wel een plezier mee ze als huisdier te houden?

Ook ik heb geen last van mijn gaaien. Ze spelen, poetsen, eten en poepen goed, gaan lekker mee onder de douche, met mooi weer mee op de fiets.
Maar als ik een natuurfilm zie met de losvliegende vogels/papegaaien, dan denk ik wel eens: bied ik ze wel genoeg?

Voorlopig lijken ze heel tevreden, maar bij mij knaagt het wel eens. :CENS
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2008, 09:36:59 am door Bobbie »

Offline Marijke

• Net zelfstandig
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2008, 09:52:39 am »

Dit is wel een erg interessant onderwerp om even heel goed over na te denken!  En de meningen zullen messchien wel uiteenlopen.
Ik weet niet of wij het allemaal goed doen, maar je wil toch het beste voor je huisdier. Bij ons de kweekkoppels en  Quiney & Qwiebus.  We zorgen er wel voor dat ze niet heel erg afhankelijk van ons worden want het is immers wel een papegaai.

Maar ik ben wel van mening dat er velen zijn die in een inpuls een papegaai, kopen en helemaal niet weten waaraan ze beginnen, waardoor het kan zijn dat het  een probleemvogel wordt en uit huis geplaatst moet worden. Dit vind ik heel erg!!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2008, 10:00:03 am »
Wow, wat een diep moeilijk onderwerp  ::)

Ik heb wat betreft het gedrag ook totaal geen problemen met de gaaitjes.
Ik heb een keer een schreeuwer gehad maar dat was binnen een paar maanden opgelost.

Eigenlijk denk ik dat het voor alle (huis) dieren geldt: doen wij het goed, hebben ze alles
wat ze nodig hebben, horen ze wel in huis ?

Een van de belangrijkste dingen is denk ik, dat de gaaien het naar de zin hebben, vrij kunnen
zijn als ze dat willen tenminste, geknuffeld of geaaid worden als zij dat willen, dus vooral veel
aandacht naar hun behoefte.
Ze zijn heel sociaal dus ik denk dat ze het heel goed doen als huisdier.
Zelfs in de parken waar voor ze gezorgd wordt en ze gewoon vrij zijn komen ze steeds weer
naar de mensen terug voor een aai of wat ook.

Het enige dat wij ze afnemen is het vliegen dat is erg jammer  :(
Er zouden in Nederland bijv wat plaatsen moeten zijn waar je met je gaai naartoe zou kunnen
om ze zo af en toe eens lekker een stuk te laten vliegen.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2008, 10:03:41 am »
En wat ik vergeet te zeggen, de opvoeding is natuurlijk ook heel belangrijk  ;)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2008, 10:14:33 am »
Dit zal voor de meesten heel cru klinken en is beslist niet persoonlijk bedoeld. Ik vind een papegaai geen huisdier. Zelf zou ik ook nooit 1 aanschaffen puur om het hebben van een papegaai. Een papegaai vraagt/eist veel aandacht dus alleen houden zou ik zowiezo niet doen. Ook al biedt je op het moment genoeg tijd en aandacht er kunnen altijd onverwachte situaties optreden veel dieren zijn hier wel tegen bestand, maar ook een groot gedeelte niet. Ik vind dat je een papegaai en vnl de grotere soorten in huis te weinig ruimte kunt bieden om tot z'n volle recht te komen kans om te vliegen hebben ze niet ruimte is vaak te beperkt of ze worden gewiekt. Voor degene hier op het forum die doelbewust een gaai hebben gekozen. Jullie doen het prima om het diertje een goed bestaan te bieden wat speelgoed, aandacht ed betreft, maar ik ben van mening dat we ze nog altijd te kort doen.  :-[

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2008, 10:17:43 am »
Vooral wat het vliegen betreft ben ik het volledig met antonia eens!

volgens mij kunnen wij aan zowat alle behoeften van onze gaaien voldoen, behalve het vliegen dan.

Jullie zullen je nog wel herinneren hoe wij hier in dubio hebben gezeten over het al dan niet wieken van Gizmo, wij zijn toen zelfs zo ver gegaan dat wij een alternatieve manier hebben willen uitproberen zodanig dat wij veilig met hem naar buiten konden maar hem binnen toch konden laten vliegen (experiment is vroegtijdig afgebroken omdat ik het "zielig" vond)
Het zou inderdaad ontzettend leuk zijn als er een soort "vogeluitlaatplaats" zou bestaan waar we onze vogels veilig konden laten vliegen,k maar dan nog beperk je de vrijheid die jij en je gaai hebben om naar buiten te gaan.

Ik denk dat je gaaitje als die leuk zit te kwebbelen en te spelen duidelijk laat merken dat hij tevreden is met zijn situatie en dus zeker niet ongelukkig.  Daarom ben ik ook blij dat vogels niet meer mogen worden ingevoerd want ik vrees wel dat een gaai die de jungle heeft geproefd nooit meer gelukkig wordt in een huiskamer.

groetjes

Rita

jet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2008, 10:30:43 am »
Oei dit is een moeilijke, ik vind je insteek moet natuurlijk zijn dat je gaai voor het leven is en niet een impuls aankoop.
Neem je een gaai weet dan ook zeker dat je hem bij je houd en niet van hort naar haar word gesleept als je er geen zin meer in hebt.

Ik zou ook willen dat ik hem niet hoefde te knippen, maar dan knip ik liever dan dat hij wegvliegt en de weg niet meer terug kan vinden, dat is een keus wat iedereen zelf moet maken, en wat is er dan zieliger

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2008, 10:43:59 am »
Tsja, zodra er problemen zijn ga je je dat natuurlijk afvragen. Als ik naar Sjakko en Koosje kijjk, zeg ik: ja, het zijn goede huisdieren. Ze hebben het naar hun zin en genieten.. Yiska is een ander verhaal. Door zijn verleden (meer dan 30 jaar lang) in een te kleine kooi en nooit er uit, geen speeltjes etc. lijkt hij wat minder actief (zit veel te zitten). Toch leeft hij mee met alles wat er in huis gebeurt, laat zich horen, laat tegenwoordig 's morgens merken dat hij mee wil naar de douche, etc. etc.  Het ligt er dus zeker aan hoe ze in het leven staan door toedoen van de baasjes! ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2008, 10:54:24 am »
Tsja, zodra er problemen zijn ga je je dat natuurlijk afvragen.

Ik heb totaal geen problemen met mijn gaaien en toch vraag ik het me wel eens af. Ze ogen gelukkig, zijn blij en kroelerig, speels, maar kan ik ze niet meer bieden. Meer afleiding, meer betrekken bij activiteiten.

Aan de andere kant: als ze bij echt alles betrokken worden gaan ze dat ook gewoon vinden. Als er dan een periode komt (ziek zijn of ziekenhuisopname bv) dan weten ze wel wat ze missen. :CENS

Ik "laat" mijn gaaien een halve dag per etmaal. Ga óf naar mijn werk óf ben bezig in huis. Heel bewust. Om bovenstaande reden.
En toch denk ik wel eens: doe ik het wel goed? Terwijl de gaaien uitstralen dat ze gelukkig zijn.  :hart:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2008, 11:05:50 am »
ik zie het als kinderen...
de opvoeding doet al veel werk,
er is een deel karakter en een deel omgeving,
die gevormd worden door impulsen, voorvallen, situaties.

Je leert elke dag van ze, en zij van jou
was ik er klaar voor? nee echt niet, het duurde twee jaar.
Ben ik er nu klaar voor, hmmm...beter wel...

is iedereen goed om kinderen te hebben?
je hebt goede ouders , je hebt slechte, ook bij slechte komen goede kinderen van,
ook bij goede ouders komen slechte kinderen van
gezien de andere impulsen.
Aks je het niets doet doe je niets fout, je leert, je groeit mee.

zo zie ik het

cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2008, 11:18:19 am »
Ik heb totaal geen problemen met mijn gaaien en toch vraag ik het me wel eens af.

Ik heb het eigenlijk sinds ik Gijs heb. Ben er toen van geschrokken dat Pascalle besloot om Gijsje weg te doen. Zonder dat Gijs gedragsproblemen heeft. Maar het gewoon niet meer zien zitten om deze best veeleisende dieren een goed leven te geven.  Sindsdien denk ik er best vaak aan.

Het zijn zulke slimme dieren. Ik denk dat Antonia ook wel een punt heeft met dat het hele sociale dieren zijn en zich daarom ook makkelijk aanpassen enzo en er uit zichzelf het beste van maken. Ik kan me ook enigszinds vinden in de mening van Pika.  :CENS

Africangrey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2008, 11:56:44 am »
Al zal het niet zo bedoeld zijn, ik voel me toch een beetje aangesproken, maar geeft niks :)
Of papegaaien goede huisdieren zijn? Heel moeilijk daar antwoord op te geven. In m'n hart zeg ik nee, maar weet het niet zeker :CENS
Ik heb eerder 4 jaar een grijsje gehad, helaas overleden, dat was een heel rustige vogel.
Hij speelde graag met zijn speelgoed, lekker ontspannen veren poetsen, eiste totaal geen aandacht op.
Kortom een makkelijke gaai, die naar mijn idee heel gelukkig was
En nou Boefie heeft precies dezelfde opvoeding gehad, zelfde thuissituatie kreeg dezelfde aandacht, mee naar buiten, in de douche enz.
En kijk nou wat er is gebeurd, ik kan er zelf ook geen touw aan vastknopen ??? Deze vogel heeft een heel ander karakter.
En ik weet het natuurlijk ook niet he, misschien is ze wel heel vroeg uit het nest gehaald, ik weet wel zeker dat ze veel te vroeg van de pap af was en te vroeg gewiekt was., dat schijnt toch bij een hoop gaaien vervelende gevolgen te kunnen hebben.
Dus of papegaaien goede huisdieren zijn is een heel moeilijke vraag, zeker in mijn geval.
Ik denk wel, je hebt veel meer kans van slagen dat je gaai gelukkig wordt met soortgenoten, een alleen gehouden papegaai is naar mijn mening niet goed en er zijn een heleboel factoren die een rol spelen ;)

cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2008, 12:03:44 pm »
Al zal het niet zo bedoeld zijn, ik voel me toch een beetje aangesproken, maar geeft niks :)

Daar was ik al bang voor. Daarom mn opmerking onderaan.
Het is echt zo dat ik hier al langer over nadenk. Nu was jouw verhaal wel een aanleiding om het nu eindelijk te plaatsen. Maar het was echt niet TEGEN jou bedoeld. Juist helemaal niet.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2008, 12:04:27 pm »
gelukkig dat ze allemaal verschillend zijn toch?
dat maakt het net zo leuk en boeiend, vind ik.

net als de kindjes , ik heb er zes en het zes totaal verschillende,
die andere dingen vragen en eisen, soms tot ergenis toe  :)

je moet je niet aangesproken voelen hoor Ieneke
je moet jezelf niet schuldig voelen of je tekort geschoten bent,
je gaai is mooi en fijn opgevoed dat merk ik goed.