Auteur Topic: Nara de Pyrrhura (clicker resultaten p11.)  (gelezen 26730 keer)

Aniki

• Gast
Re: Nara de Pyrrhura
« Reactie #60 Gepost op: april 19, 2008, 11:56:38 am »
http://www.youtube.com/watch?v=X-FT74BOfWE

zo gaat het dus.

wat onze situatie misschien verschillend maakt met andere, en zeker van waar ze vandaan komt, is dat wij ons altijd op max. 2 meter afstand van haar kooi bevinden. deze studentenkamertjes zijn nou eenmaal niet groot....

en als ze hiernaast (andere kamer) zou staan, is er niemand om aandacht aan te vragen. dat zou helpen, maar dat is niet echt een oplossing van het gedrag, maar meer verplaatsing...

Aniki

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: april 19, 2008, 11:57:55 am »
en dan nog 1 vraag: hoe is het met Flurry???  ???

een tijdje geleden ook al gevraagd, maar toen niets op gehoord. ik heb nog niets gelezen over hoe het nu met haar gaat. het is wel leuk als vergelijking misschien...

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #62 Gepost op: april 19, 2008, 12:23:17 pm »
aller eerst vind ik het leuk om een filmpje te zien van Nara!!  :thumsup:
pyrrhura's zijn in vergelijking tot andere kleinere kromsnavels GROTERE ondernemers!
dus hun energie is niet te stoppen, ik denk dat dit een groot deel van de aandacht vragerij bepaald.
ik moet eerlijk zeggen dat het gedrag wat ik zie op het filmpje ik hier ook zie hoor,
als ray van mij voor cor haar kooi langs loopt is dit het resultaat, en aangezien jullie studenten kamer niet veel groter is loop je er altijd voorbij..
ben bang dat je er weinig aan doet.

haar in een andere kamer zetten is niet het probleem oplossen, want als ze dan terug komt in de kamer begint het weer van voor af aan.
ik denk dat je het beste kan gaan werken met negeren en belonen, en dan ook echt consequent zijn.
je moet het zo zien dat het kleine monstertjes zijn die altijd hun zin willen hebben er hiervoor lekker proberen te manipuleren :)

het punt is alleen, wanneer halen we haar er nu uit zonder dat ze denkt dat ze beloont wordt voor het aandacht vragen.

haal haar er uit nadat ze goed gedag vertoont heeft, welk gedrag dit is maakt niet uit, als dat een knuffeltje is of als dat zelf spelen is of als dit een bepaalde melodie fluiten is,
dat is geheel aan jullie. of neem een vast moment dat ze er uit mag, bijvoorbeeld van 3 tot 5 ofzo. snap wel dat dat met school niet altijd gaat, maar neem op vaste dagen vaste tijden ofzo.

Citaat
ze heeft al goed geleerd dat ze eerst een 'kusje' moet geven aan een vinger voor ze eruit mag, dat doet ze prima. rondje draaien voor een stukje fruit gaat ook, maar ze is snel haar aandacht daarvoor kwijt en rent dan omhoog naar een schouder. en helemaal wel of helemaal niet op de schouder is natuurlijk een duidelijk statement, maar dat vind ik eigenlijk ook meteen een beetje kort door de bocht want dat zijn juist dingen die we wel leuk vinden. ze moet alleen leren dat wij bepalen wanneer dat mag en dat ze daar niet om mag zeuren. of is dit niet mogelijk?

zodra ze er uit mag, dus het kusje gegeven heeft of het rondje gedraait, dan is haar lief doen naar jullie over, klaar, want ze is buiten!!
dus kan ze doen wat ze zelf wil! en dat mag nu ook omdat je dus niet consequent bent.
wel of niet op de schouder is niet kort door de bocht, maar laat zien dat JIJ bepaald wanneer ZIJ iets mag,
en als je de ene keer het wel toe laat al mag het niet omdat ze stout is geweest ofzo, ende andere keer niet,
dan weet zij ook niet waar ze aan toe is he.. dus wat krijg je dan?? dat ze het ten alle tijden blijft proberen,
want de ene keer lukt het wel als het niet mag en de andere keer niet!

zo zou je zelf ook reageren ;)

ik probeer je niet aan te vallen hoor, maar mee te nemen in de gedachten die ik hier over heb,
ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat je voor jezelf en Nara consequenter gaat handelen ;)

succes :-*

kokosnoot

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: april 19, 2008, 12:25:07 pm »
maar in dat filmpje hoor ik geen geschreeuw of iets in die richting, wel dat ze door heen en weer te gaan op de stokken om aandacht vraagt, maar als je dit negeert dan houd het echt wel een keer op hoor.
en doek over de kooi moet je echt nooit doen, behalve dat het toch een soort aandacht is breng je ook je vogel in de war, de doek is voor de nacht, niet om te straffen  ;)
verder ben ik het helemaal eens met Corina.
maar vergeet niet Nara aandacht te geven op de momenten dat ze vor jou geen negatief gedrag vertoont, dit is zeer belangrijk!
als je dit echt op de juiste manier aanpakt komt dit echt wel goed hoor  ;)
 :-*

Aniki

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: april 19, 2008, 14:49:09 pm »
aller eerst vind ik het leuk om een filmpje te zien van Nara!!  :thumsup:
pyrrhura's zijn in vergelijking tot andere kleinere kromsnavels GROTERE ondernemers!
dus hun energie is niet te stoppen, ik denk dat dit een groot deel van de aandacht vragerij bepaald.
ik moet eerlijk zeggen dat het gedrag wat ik zie op het filmpje ik hier ook zie hoor,
als ray van mij voor cor haar kooi langs loopt is dit het resultaat, en aangezien jullie studenten kamer niet veel groter is loop je er altijd voorbij..
ben bang dat je er weinig aan doet.

haar in een andere kamer zetten is niet het probleem oplossen, want als ze dan terug komt in de kamer begint het weer van voor af aan.
ik denk dat je het beste kan gaan werken met negeren en belonen, en dan ook echt consequent zijn.
je moet het zo zien dat het kleine monstertjes zijn die altijd hun zin willen hebben er hiervoor lekker proberen te manipuleren :)

haal haar er uit nadat ze goed gedag vertoont heeft, welk gedrag dit is maakt niet uit, als dat een knuffeltje is of als dat zelf spelen is of als dit een bepaalde melodie fluiten is,
dat is geheel aan jullie. of neem een vast moment dat ze er uit mag, bijvoorbeeld van 3 tot 5 ofzo. snap wel dat dat met school niet altijd gaat, maar neem op vaste dagen vaste tijden ofzo.

zodra ze er uit mag, dus het kusje gegeven heeft of het rondje gedraait, dan is haar lief doen naar jullie over, klaar, want ze is buiten!!
dus kan ze doen wat ze zelf wil! en dat mag nu ook omdat je dus niet consequent bent.
wel of niet op de schouder is niet kort door de bocht, maar laat zien dat JIJ bepaald wanneer ZIJ iets mag,
en als je de ene keer het wel toe laat al mag het niet omdat ze stout is geweest ofzo, ende andere keer niet,
dan weet zij ook niet waar ze aan toe is he.. dus wat krijg je dan?? dat ze het ten alle tijden blijft proberen,
want de ene keer lukt het wel als het niet mag en de andere keer niet!

zo zou je zelf ook reageren ;)

ik probeer je niet aan te vallen hoor, maar mee te nemen in de gedachten die ik hier over heb,
ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat je voor jezelf en Nara consequenter gaat handelen ;)

succes :-*

ik zie het helemaal niet als aanvallen, ik ben blij met de adviezen.

wat betreft het filmpje, geluid is misschien zacht, maar je hoort haar aan een stuk door dat kwek-geluid maken. dat doet ze niet als ze buiten de kooi is, aan het eten, slapen of spelen is. nu toevallig geen krijsje, maar dat doet ze ook.

het is idd lastig omdat we zo dichtbij zitten. maar we gaan nu een  schema opstellen met vaste tijden voor alles. vaste tijd eten geven en verschonen, vaste tijd uit de kooi en dat soort dingen.
ik werk onregelmatig en studie is ook alles behalve regelmatig, dus dat is heel lastig. maar we moeten het toch proberen.

het is alleen moeilijk te bepalen wanneer ze positief gedrag laat zien en dat ze zelf dan ook doorheeft dat dat goed gedrag is. maar dat gaan we dus omzeilen door vaste tijden te bepalen wanneer ze eruit mag.
wij geloven ook dat het goedkomt, maar ik laat ook gaag de andere kant zien... het is niet alleen maar lief ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #65 Gepost op: april 19, 2008, 14:52:27 pm »
wij geloven ook dat het goedkomt, maar ik laat ook gaag de andere kant zien... het is niet alleen maar lief ;)

als je dat beseft heb je zelf een goed beeld!
dat is namelijk vaak de kant die vergeten wordt door mensen die een vogeltje willen of hebben.
dat het niet altijd lol is! maar er ook serieuze kanten aan zitten :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: april 19, 2008, 16:20:33 pm »

maar we gaan nu een  schema opstellen met vaste tijden voor alles. vaste tijd eten geven en verschonen, vaste tijd uit de kooi en dat soort dingen.
is dat niet juist fout om vaste dingen op vaste tijden te doen? ik heb dat gelezen, dan rekent jouw vogel straks op al die dingen, stel dat er eens iets gebeurd, en je kan dan niet op "dat" vaste tijdstip "dat" doen, dan is je vogel van slag, mij is veteld en ik heb gelezen dat je juist geen dingen op vaste tijden moet doen.
haal je vogel er uit wanneer jij dat wilt, en niet wanneer hij dat wil, geef hem op verschillende tijden eten, alles op andere tijden.
lukt het om een of andere reden een keer nmiet om hem op jouw vaste tijdstip eten te geven dan krijst hij juist de boel bij elkaar.
maar dat kwek-geluid in dat filmpje doet hij niet hard toch? of komt dat door het geluid van het filmpje dat het niet hard lijkt?
 helemaal stil zal je vogel nooit zijn, geluidjes maken ze allemaal  ;)
ik hoop dat er nog wat meer mensen hier komen om te reageren en je te helpen, succes  :-*

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #67 Gepost op: april 19, 2008, 16:31:48 pm »
Mijn kweker zei dat ook... Doe nou niet iets op vaste tijden. Anders gaat de vogel er op rekenen...

Je kan wel rituele inbouwen. Maar niet op vast tijden. 3 keer iets op een vaste tijd. Dat betekend altijd
op die tijd iets doen.

Of dat echt zo strikt is weet ik niet. Maar ik houd er altijd wel rekening mee

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #68 Gepost op: april 19, 2008, 16:37:59 pm »
een ruime planning kan dus wel, maar niet elke dag hetzelfde,
je zou wel elke dinsdag 15h00 naar buiten kunnen doen, maar niet elke dag 15h naar buiten (oid natuurlijk)
snap je?

Aniki

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: april 19, 2008, 17:43:29 pm »
maar krijg je dan niet dat ze juist heel onrustig blijft de hele dag door. we zijn de hele dag (soms ik, soms mijn vriendin) thuis en zijn dan nog geen 2 meter van de kooi vandaan de hele tijd. zij denkt dan dat ze er elk moment uitgehaald kan worden. gaat ze dan niet juist net zo lang proberen tot ze eruit mag?

het gaat nu trouwens heel goed, ze zit al een tijdje op haar speelplek en vermaakt zichzelf met houtsnippers. ze was net ook stil en met zichzelf bezig.

ze moet gewoon leren dat ze zichzelf ook moet kunnen vermaken. maar ze is nog jong :)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #70 Gepost op: april 19, 2008, 19:23:53 pm »
ik zou wel ietsie meer speelgoed IN de kooi hangen dan.. want de kokosnoot is niet echt speelgoed natuurlijk,
of nisschien iets om te slopen  :CENS

kokosnoot

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: april 19, 2008, 21:37:57 pm »
wilgentakjes doen het goed hier om bezig te zijn  :thumsup:

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #72 Gepost op: april 19, 2008, 23:19:43 pm »
en helemaal wel of helemaal niet op de schouder is natuurlijk een duidelijk statement, maar dat vind ik eigenlijk ook meteen een beetje kort door de bocht want dat zijn juist dingen die we wel leuk vinden. ze moet alleen leren dat wij bepalen wanneer dat mag en dat ze daar niet om mag zeuren. of is dit niet mogelijk?

Het komt heel egoistisch over wat je typt. Je bedoelt het vast niet zo, maar zo komt het wel over zoals ik het lees. Ze mag alleen doen wat wij willen en wanneer wij het willen.

Wat Corina en Marijke al aangaven is dat je consequent moet blijven. Consequent betekent dus niet de ene keer wel en de andere keer niet. Dus ook niet als jullie het bepalen.

Het 'zeuren' is goed af te leren. Weer door consequent te zijn. Zeurt ze? Negeren. Dan moet je natuurlijk niet opeens 1 keer wel reageren, want dat dan heeft ze haar doel weer bereikt. Het is dus weer het 1 of het ander. Of je beloont het door te reageren. Maar dan moet je dat ook altijd doen. Of helemaal niet reageren en totaal negeren. Hoe erg ze ook zeurt. Ze houdt vanzelf wel een keer op wanneer ze totaal geen reactie van jullie terugkrijgt. Zeker weten omdat je zelf al aangeeft dat ze echt zeurt om aandacht te vragen.

Vergeet natuurlijk niet om haar wel aandacht te geven wanneer ze er dus niet om zeurt. Je draait de boel hiermee om. Nara zal dan gaan begrijpen dat wanneer ze niet zeurt juist de aandacht krijgt en dat wanneer ze er wel om zeurt het niet krijgt. Wat denken jullie dat ze zal gaan doen?  ;)

Succes met de opvoeding. Een vogeltje is niet zomaar een speelgoedje dat je kunt laten doen wat jij wilt. Het kost je heel veel tijd en energie om het op te voeden. Vergelijk de vogel niet met de mens. Ze zijn intelligent, maar ook weer niet zo intelligent zoals de mens.

Sillebil

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: april 20, 2008, 09:46:35 am »
heb het filmpje ook gezien , zelf heb ik ook 2 Pyrrhura's ,  maar ik vin ut nogal meevallen eerlijk gezegd , weet niet beter dat ze zulke geluidjes maken ,maar ik kan er nogal goed tegen en kan het makkelijker negeren , maar idd negeren negeren .

suc6

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #74 Gepost op: april 20, 2008, 11:49:59 am »
Ik zou zeggen, let niet zoveel op Nara. Die geluidjes die ze in het filmpje maakt zijn normaal. Hoewel Koosje als ik geen aandacht aan hem besteed (heel vaak dus!!) geen geluiden maakt. Haha, laat ze maar modderen hoor, zó belangrijk zijn ze nou ook weer niet!). Koosje probeert ook best wel eens aandacht te trekken (meestal door woordjes te roepen). Maar hij vermaakt zich meteen alleen als ik bezig ben met andere dingen (als ik bijvoorbeeld achter de computer zit of tv kijk). Het bijten als ze iets moeten wat ze niet willen ken ik, haha. Als ik Koosje 's avonds in de kooi zet, houdt hij zich met alle macht met zijn tenen aan de tralies vast, dus die peuter ik er af. Vervolgens bijt hij. Ik moet hem met mijn hand om hem heen in de kooi zetten! ;D Pech, het helpt allemaal niks en hij moet er in. Maar het zijn eigenwijze dondertjes hoor. Ik zie ook heel veel van zijn gedrag als natuurlijk en ik neem dat gewoon zoals het is.. (zoals het meedoen met harde geluiden: de telefoon en het hondenvoer wat in de metalen bakken klettert).

Verder een aanrader. Die speeltjes met touwen en daar blokjes omheen: geweldig vindt Koosje die. Hij verstopt er zich in en speelt er eindeloos mee.Hij speelt er mee, hij kruipt er tussen, enz. enz.  ;)

« Laatst bewerkt op: april 20, 2008, 18:06:09 pm door Loes »