aller eerst vind ik het leuk om een filmpje te zien van Nara!!

pyrrhura's zijn in vergelijking tot andere kleinere kromsnavels GROTERE ondernemers!
dus hun energie is niet te stoppen, ik denk dat dit een groot deel van de aandacht vragerij bepaald.
ik moet eerlijk zeggen dat het gedrag wat ik zie op het filmpje ik hier ook zie hoor,
als ray van mij voor cor haar kooi langs loopt is dit het resultaat, en aangezien jullie studenten kamer niet veel groter is loop je er altijd voorbij..
ben bang dat je er weinig aan doet.
haar in een andere kamer zetten is niet het probleem oplossen, want als ze dan terug komt in de kamer begint het weer van voor af aan.
ik denk dat je het beste kan gaan werken met negeren en belonen, en dan ook echt consequent zijn.
je moet het zo zien dat het kleine monstertjes zijn die altijd hun zin willen hebben er hiervoor lekker proberen te manipuleren

het punt is alleen, wanneer halen we haar er nu uit zonder dat ze denkt dat ze beloont wordt voor het aandacht vragen.
haal haar er uit nadat ze goed gedag vertoont heeft, welk gedrag dit is maakt niet uit, als dat een knuffeltje is of als dat zelf spelen is of als dit een bepaalde melodie fluiten is,
dat is geheel aan jullie. of neem een vast moment dat ze er uit mag, bijvoorbeeld van 3 tot 5 ofzo. snap wel dat dat met school niet altijd gaat, maar neem op vaste dagen vaste tijden ofzo.
ze heeft al goed geleerd dat ze eerst een 'kusje' moet geven aan een vinger voor ze eruit mag, dat doet ze prima. rondje draaien voor een stukje fruit gaat ook, maar ze is snel haar aandacht daarvoor kwijt en rent dan omhoog naar een schouder. en helemaal wel of helemaal niet op de schouder is natuurlijk een duidelijk statement, maar dat vind ik eigenlijk ook meteen een beetje kort door de bocht want dat zijn juist dingen die we wel leuk vinden. ze moet alleen leren dat wij bepalen wanneer dat mag en dat ze daar niet om mag zeuren. of is dit niet mogelijk?
zodra ze er uit mag, dus het kusje gegeven heeft of het rondje gedraait, dan is haar lief doen naar jullie over, klaar, want ze is buiten!!
dus kan ze doen wat ze zelf wil! en dat mag nu ook omdat je dus niet consequent bent.
wel of niet op de schouder is niet kort door de bocht, maar laat zien dat JIJ bepaald wanneer ZIJ iets mag,
en als je de ene keer het wel toe laat al mag het niet omdat ze stout is geweest ofzo, ende andere keer niet,
dan weet zij ook niet waar ze aan toe is he.. dus wat krijg je dan?? dat ze het ten alle tijden blijft proberen,
want de ene keer lukt het wel als het niet mag en de andere keer niet!
zo zou je zelf ook reageren

ik probeer je niet aan te vallen hoor, maar mee te nemen in de gedachten die ik hier over heb,
ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat je voor jezelf en Nara consequenter gaat handelen

succes