Auteur Topic: Parkiet met andere soort? en in buiten voliere ?  (gelezen 9121 keer)

kempen

• Gast
Parkiet met andere soort? en in buiten voliere ?
« Gepost op: maart 31, 2008, 15:47:33 pm »
Hallo, ik ben mirjam en heb nu ruim een half jaar 1 parkiet binnen in een ruime kooi. De bedoeling was om komende zomer buiten de voliere op te knappen en de parkiet samen met andere/nieuwe parkietjes buiten te houden in een ruime voliere. Nu is mijn vraag; ik heb dus een ruime buitenvoliere waar konijnen en 2 kleine kipjes en 2 turkse tortelduiven in zaten, nu zitten er alleen nog 2 turkse tortelduifjes in!!! De voliere wil ik een beejte opknappen voordat ik andere parkietjes erbij neem!
Hoe kan ik het beste te werk gaan? Eerst alleen het ene parkietje erin en dan later de andere aanschaffen?? Of alles tegelijk erin? En wie weet hoe dat gaat parkieten
duifjes samen??? Of eerste het parkietje alleen met z''n binnenkooi erin hangen en later de nieuwe erbij???
Wie kan mij hierover advies geven of heeft iemand tips voor mij??!!
De ruimte is groot genoeg en er is een gedeelte overdekt en ook vrij!!! Ruim 1.60 hoog??!!!
Hoop wat te horen,
Groetjes Mirjam :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: parkiet naar buiten!!
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2008, 16:07:53 pm »
hoi mirjam welkom op het forum! :bye:

het aller beste is denk ik de gehele bups in een keer! omdat dan niemand nog een eigen plekje heeft en het voor iedereen nieuw is!
als je er eerst 1 in zet is het zijn/haar omgeving en is het voor een nieuwe die erbij komt een vreemde omgeving,
hou er rekening mee dat grasparkietjes soms best fel kunnen zijn naar elkaar en andere soorten, maar de rangorde wordt vanzelf bepaald hoor!

het zou best goed kunnen gaan, maar ik denk dat je toch beter 1 van de 2 kan kiezen!

veel succes!
groetjes nic

kempen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2008, 16:45:48 pm »
Eerlijk gezegd dacht ik ook al om alles in 1 keer naar buiten in de nieuwe volliere te doen!! De duifjes die er zitten zijn erg leuk en heel rustig, niemand kan natuurlijk vertellen hoe dat zal gaan. Maar heeft niemand dan parkieten samen met een ander soort dan een papegaai in 1 volliere zitten. Ben ik nl. erg benieuwd naar?!?!
mirjam

kempen

• Gast
parkiet samen met andere soort@?@?
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2008, 16:48:25 pm »
Hallo,
ik heb ook deze vraag bij huisvestiging staan maar daar had ik het samen met nog een vraag, en probeer het hier nog even.
Ik heb 2 duifjes buiten in een grote volliere en wil daar parkieten bij doen!?!?! Wie heeft hier ervaring mee??
De vollieren is groot!
De duifjes zijn erg lief en vrij rustig!!
Hoop wat te horen.
Groeten Mirjam :)

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2008, 16:52:52 pm »
Tuurlijk zijn die er wel, wij hebben grasparkieten, valkparkieten, kwartels en elegantparkieten in één voliere zitten.
Wij hebben toen we de eerste vogels erin hebben gezet, gewoon alles in één keer in de voliere losgelaten.
Naderhand als er een parkietje of valkje bijkwam hebben we die er gewoon gelijk bijgedaan.
De rangorde ondervinden ze vanzelf wel  ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
Re: parkiet samen met andere soort@?@?
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2008, 16:59:52 pm »
Hoi,

Ik heb geen ervaring met duiven en parkieten. Wel weet ik dat duiven ziektedragers zijn. Die brengen dus ziekten over zonder zelf ziek te zijn. Ik vind het gewaagd maar misschien zie ik beren. :CENS ???

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Parkiet met andere soort? en in buiten voliere ?
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2008, 19:27:54 pm »
hoi mirjam, ik heb je 2 topics even samengevoegd, omdat het niet veel nut heeft om hetzelfde op 2 subboards te zetten ;)
iedereen krijgt automatisch jou topic in zijn lijst, dus meerdere malen openen zorgt er voor dat we langs elkaar gaan kletsen ;)

ferret

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2008, 21:05:20 pm »
Hoi Mirjam,

Hoe groot is de volière?

Weet wel dat parkietjes moordenaars kunnen zijn, zowel onderling als tegen andere vogels.
Duiven zijn volgens mij erg rustige vogels dus die kunnen het moeilijk gaan krijgen.

Ik heb de parkieten die ik had met z'n allen tegelijk in de volière gedaan, ieder heeft zelf een eigen plekje gevonden.
Nieuwe parkieten doe ik er nu gewoon bij en dat geeft geen problemen.
In een andere volière zitten valkparkieten en neophema's die er ook gewoon "ingegooid" zijn.
Ik heb hiermee nog geen problemen ondervonden.

kempen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2008, 22:05:05 pm »
Hallo
bedankt voor jullie reacties , leuk om verschillende of dezelfde reacties te krijgen.
Inderdaad zijn de 2 duifjes heel rustig en lief, ook wel nieuwsgierig maar zeker geen ruzie zoekers of vandaaltjes.
Ik ben ook een beetje bang dat ze het moeilijk krijgen, maarja, de andere kant is ook dat alle parkietjes die er in gaan dan ook allemaal nieuw zijn en het onderling
al druk hebben misschien??!!! Het risico is er wel natuurlijk, de duifjes heb ik al langere tijd, en doe ik niet weg. En om nou 2 verschillende vollieres te hebben.
Deze volliere is groot genoeg dacht ik zo, 1.60 hoog, 1,5 mtr. diep en 2 mtr. lang ongeveer, Het grootste gedeelte is overdekt en heeft beschutte ruimte.
Het is ook nog niet zover, ik ga eerst nog de volliere opknappen. De gaten etc. maken, de duiven zijn ook zeker geen ontsnappers en geen klauteraars, dus ook
wat anders als parkieten, maar gaat lukken.
Vreemd dat ik helemaal niemand kan vinden die dus wel duiven met parkieten heeft, de meeste hebben de papegaaisoorten bij elkaar maar niet echt een ander soort vogel
ertussen.
groetjes Mirjam

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2008, 08:14:02 am »
heb hier duiven met valkjes en kanaries zitten. Het betreft hier zebra duiven en diamantduiven, dit gaat prima. Grasparkietjes kunnen fel zijn, maar ik denk dat de tortelduiven weinig hinder ondervinden omdat ze groot genoeg zijn. Duiven kunnen ziekte dragers zijn, maar heb hier nog nooit last van gehad. In huis heb ik een tortelduif, kanarie en valkparkiet gehad. Die mochten vrij rondvliegen ook hier geen problemen.

jeannette

wilco

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 01, 2008, 11:41:15 am »
hallo mirjam ik heb 17 parkieten 4 diamant duifjes 4 kakariken 4 bourkes 2 kanaries allemaal in een ruime voillere van 4 meter breed 2 meter diep en 2,5 meter hoog en het gaat perfect samen want het broed ook allemaal  groetjes wilco

kempen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 01, 2008, 21:46:01 pm »
Goh leuk alles bij elkaar, ik ben het er mee eens dat het ook fout kan gaan, maar als er maar genoeg ruimte is. Mijn parkietje zit nu alleen binnen in een ruime kooi en mag vaak los, en heeft het volgens mij goed naar de zin!! Soms denk ik wel eens, zal deze parkiet het wel leuk vinden straks buiten met andere parkieten en de duifjes?? Zal ze niet te gehecht zijn aan het gezin binnen?? Lekker warm, tv haha enz. Soms denk ik wel 's laat maar zo zitten maar misschien heeft iemand van jullie ervaring met eerst parkiet alleen binnen en later in buitenvolliere met meerdere, en zag je er groot verschil in???
Rare vraag misschien, maar kan zo'n beestje nog ergens anders wennen dan??
Gaan van het weekend aan de volliere beginnen/ met opknappen dan en dan maar wachten op beter weer!!!!
doeidoei mirjam :P

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #12 Gepost op: april 02, 2008, 07:55:45 am »
Heb meerdere vogels in huis gehad en grootgebracht. Bij mij mogen ze als ze volwassen zijn "kiezen"  :-[ of in de voliere of in huis. Tot nu toe hebben alle vogels nog gekozen voor de voliere. kanarie's, valk(gras) parkieten en de duifjes mits die met meerdere duiven groot worden gebracht. Als jouw parkiet andere parkietjes gewend is zal hij kiezen voor de voliere

jeannette

kempen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 03, 2008, 15:16:51 pm »
Hallo, ik ben nu dus met het nachthokk bezig. Deze hangt weliswaar buiten!!, in de volliere dus.
Nu is de binnenkant erg donker, en wil ik dus licht gaan verven. En het deurtje is ook helemaal dicht. Hoort een nachthok dan ook echt donker te zijn of mag
daar ook licht naar binnen komen???!!
En nog een vraagje; Het nacht/binnenhok hoeft toch niet extreem ruim te zijn, de volliere zelf is wel groot!! Mijn idee was om er een nachthok in te hangen alleen
voor extreem koude winternachten/dagen!!?? En snappen de parkieten dan ook zelf dat daar beschutting is??? Of moet je ze lokken om naar dat hok te komen vliegen??
Beetje rare vraag maar ik heb het antwoord niet dus...misschien één van jullie?
groetjes M.Kempen :thumsup:

merah

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2008, 21:01:57 pm »
Wat betreft het nachthok kan ik je vertellen dat mijn parkieten daar wel moeite mee hebben gehad. De eerste twee niet, want die waren gewend aan het hok (woonden eerst daarin, maar ik heb het hok later omgebouwd tot nachthok en deze in de voliere gezet). De drie die er later bij zijn gekomen hebben er lang over gedaan om te snappen dat het in dat nachthok echt warmer is dan buiten. 1 weigerde zelfs tijdens vrieskou binnen te slapen en dat terwijl ze er overdag wel in kwam.
Dit is nu (paar maanden later) wel goed gekomen.
Mijn twee bourkes echter komen overdag wel in het nachthok, maar weigeren er in te slapen. Zij slapen 's nachts nog steeds buiten...

Kan wezen dat ik gewoon hele domme parkieten heb hoor, maar voor mijn gevoel had ik ze beter eerst een week of wat alleen in het nachthok kunnen zetten zodat ze konden wennen.