Auteur Topic: natuurbroedvogels  (gelezen 2110 keer)

Vlada

• Gast
natuurbroedvogels
« Gepost op: april 10, 2008, 20:19:45 pm »
Hoi ,
Heb jullie hulp nodig bij opvoeden van een natuurbroedvogel .
Wat zijn de de eerste stappen ?Wat moet ik weten ? Hoe moet ik opvoeden?
Alle informatie is welkome
 :-[ en hard nodig
Met vriendelijke groet ,
Vlada ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: natuurbroedvogels
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2008, 20:24:01 pm »
Wat voor vogel heb je of ga je nemen?
Ik heb zelf een pyrrhura natuurbroed, maar die zijn niet echt moeilijk. Als de kweker de vogel redelijk in handen heeft gehad is er al veel gewonnen! ;)

Vlada

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2008, 20:39:30 pm »
Grijze roodstaart  :hot:
Als het leukt ,en ik genoeg informatie kan hier er over krijgen :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2008, 22:35:18 pm »
Ah! Leuk!! We hebben een kweker hier (Dilettantjes vader) die natuurbroed grijzeroodstaarten aflevert. Caiolinda heeft 2 vogels van hem en die zijn hartstikke leuk!! ;) Zij zal vast dit topic zien en je erover vertellen!! ;)

Vlada

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2008, 07:18:45 am »
Ja dat wil ik juist graag , want konde haar verhal niet vinden met  zoekmaschine  ;)

Caiolinda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2008, 08:21:11 am »
Hoi Vlada,

De opvoeding van een natuurbroed is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk (vonden wij) Je moet vooral geduld hebben.

Omdat ze natuurlijk geen mensen handen gewend zijn moeten ze aan je wennen dat gaat best wel snel alleen moet je niets forceren. Je wil heel snel te veel omdat het zo leuk is maar echt niet doen.

Het beste is om de vogel in de kooi te doen dan vervolgens geen aandacht aan geven gewoon laten zitten ze zijn nieuwsgierig genoeg. Als je eten gaat geven rustig met je hand in de kooi gaan en het eten in de bakjes doen dan kan hij/zij aan handen wennen in het begin zal ie wegkruipen maar dat komt met de dagen wel goed je moet het rustig aan doen. En echt niet gaan opdringen en dwingen dan krijg je een geweldige vogel echt waar. Als je ziet dat ie niet meer bang is voor je als je eten geeft ga m lekker dingetjes aanbieden fruit of zonnebloempitjes met de hand dat zal ie misschien niet gelijk aanpakken maar ze snappen het al snel hoor. En je moet m echt niet uit de kooi laten totdat hij opstapt op je hand want als ie nog bang is probeer m dan maar is te pakken  ;)

Opstappen leren daar moet je dan ook mee beginnen als ie lekker dingetjes aanpakt  kan je daar mee beginnen daar moet ie natuurlijk wel aan wennen omdat ie het niet kan. Gewoon rustig je hand voor m houden en dan kan je op zeggen dan weet ie later dat als je op zegt dat ie moet opstappen. Als het niet helemaal wil lukken je hand arm rustig tegen z`n buikje aanduwen zodat ie automatisch opstapt maar doe het rustig aan het hoeft niet in 1 dag niet opdringen of dwingen das het belangrijkste.

Het lijkt echt een hoop maar dit is zo`n beetje binnen een maand gebeurd. Toen stapte Quinzy bij ons op
deze foto is van een maand nadat Quinzy bij ons kwam. Hier kan je nog kleine stukjes lezen de rest is al weg omdat het alweer een paar jaar geleden was toen we Quinz kregen hier kan je een beetje zien hoe snel het een beetje ging aan de hand van de foto`s  https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=10593.msg81597#msg81597

Dan gewoon je ding gaan doen ook gewoon stofzuigen in de buurt enzo ze moeten daar toch aan wennen. Zal in het begin schrikken zijn maar dat komt helemaal goed quinz gaat nu meestal badderen als ik ga stofzuigen en khiara gaat aandachtig zitten kijken.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Ik ga nu naar m`n werk groetjes Linda

Vlada

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2008, 00:45:52 am »
O bedankt , want ik wou jou berichten er "over" uit zoeken op het forum :thumsup:
Tam maken heb ik wel een betje gedaan met mijn  valk parkiten ... ma tja ze zijn geen congo,en ik heb mijn handen zonder gatjes er in ;D

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2008, 11:46:18 am »
dat si waar Vlada, een valkje is niet echt hetzefde als een congo
ik heb beide en de manier tegenover beide is volledig anders,
en als ze naar je vinger willen grijpen, heb ik toch liever het valkje hoor  :)

Vlada

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2008, 12:18:49 pm »
 :)maar als ik van congo paar gatjes zal krijgen , zal ik niet klagen
Hij mag zelfs pircing in mijn oren doen  ;D

cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2008, 13:40:52 pm »
Maar heb je al een vogel op het oog?

Caiolinda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2008, 16:52:59 pm »
Ze zullen niet zo snel bijten hoor wees maar niet bang het beste is ook een opstaptouw in het begin dan wennen ze daar al aan en dan overstappen op je hand.

@corina ik zal even stiekem vertellen dat Vlada contact heeft met Kees.

cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2008, 17:31:18 pm »
Ja ik had haar idd naar kees gestuurd. Had al zo'n vermoeden dat het wat was geworden!  :)

Vlada

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2008, 17:38:36 pm »
Ja we spellen allemaal interpool hier  :thumsup:
Maar toch het is wel wat geworden Cosch bedankt hoor  :-*
Nog geen ei of kleintje maar ik heb wel  een congo in mijn hart en in mijn hood  :hart:
Ben vandaag naar Ikea geweest heb een kinder -trap  voor hem al gevonden (als die its groter word dan) kan nog veel speelgoed er bij  ::) ben druk mee bezig , geker kan het niet worden zo blij ik ben :thumsup:
Groetjes
« Laatst bewerkt op: april 12, 2008, 17:41:54 pm door Vlada »

cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2008, 18:28:33 pm »
 :thumsup: fijn dat we je konden helpen! ;)

Veel plezier met het aanschaffen van alle spullen! :)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 12, 2008, 22:09:46 pm »
Nog geen ei of kleintje maar ik heb wel  een congo in mijn hart en in mijn hood  :hart:
een echte gaaien-lover weer  :thumsup: