Auteur Topic: parkietjes wieken  (gelezen 5054 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
parkietjes wieken
« Gepost op: april 23, 2008, 00:02:50 am »
op de camping hebben ze me gevraagd wat ze zouden kunnen doen om hun kietjes wat tammer te krijgen
ik heb ze een heleboel tips meegegeven en het helpt al een klein beetje
nu komen ze met de vraag of ik die 2 kietjes wil wieken , zodat ze ook wat rustiger worden,niet meer zo opvliegen enzo en er misschien ook al eens uit kunnen

wat doe ik ermee ?? ik wil ze wel wieken , maar 1 --hoe doe ik dat dan  en 2 -- doe ik er wel goed aan
hun hoop ligt bij het wieken om er meer aan te mogen komen , ze zijn dus niet handtam

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: parkietjes wieken
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2008, 00:13:41 am »
Hoi Vivke,

heb je al een keer eerder een vogel zelfstandig gekortwiekt? Ik bedoel dan van scratch af aan. Dus een volgroeide vleugel. Het bijhouden kan iedereen wel, maar om een vogel te wieken die nog niet gewiekt is geweest moet je toch al wel wat ervaring hebben hoor.

Daarbij komt dat een kleine vogel iets anders gewiekt worden als een de grotere die wij hebben. Ze moeten soms verder geknipt worden, omdat ze anders nog teveel draagkracht hebben met de vleugels.

Goed dat je die mensen informatie hebt kunnen geven  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2008, 00:24:56 am »
nee pascal ,ik heb zelf nog nooit gewiekt (als eerste keer dan) wel bijgeknipt bij onze grijzen
maar omdat ze het me vroegen ,heel scheutig ben ik er niet op zenne
ik dacht ze idd op de zelfde manier te knippen als ons grijsjes, de 10 buitenste en dan 1cm onder de dekveren

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2008, 00:29:54 am »
nee pascal ,ik heb zelf nog nooit gewiekt (als eerste keer dan) wel bijgeknipt bij onze grijzen
maar omdat ze het me vroegen ,heel scheutig ben ik er niet op zenne
ik dacht ze idd op de zelfde manier te knippen als ons grijsjes, de 10 buitenste en dan 1cm onder de dekveren

Die methode moet goed zijn. Ik denk dat ze niet rond geknipt moeten worden zoals ik dat bij de grijsjes doe. Dan zullen ze nog teveel draagkracht hebben.

Als je er zelf niet zo scheutig op ben, dan moet je het niet doen hoor. Kunnen ze het beter door een va laten doen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2008, 00:42:16 am »
grasparkietjes hoef je niet te kortwieken om tam te krijgen he..
eigenlijk maak je er bij pietjes helemaal geen vrienden mee, en is het per definitie niet makkelijker om ze tammer te krijgen.

grasparkieten maak je tam in hun kooi, dus is wieken niet nodig.
en aangezien het er 2 zijn, zal dit heeeel moeilijk zijn en langer duren als 1, maar goed,
het zal misschien lijken dat ze meer tam zijn omdat ze niet weg vliegen, maar zodra er weer een beetje veer is nemen ze de benen hoor!
want kleine vogeltjes hebben weinig draagkracht nodig om te vliegen.

heb bij antonia pica ( :-* ) zijn vliegen, terwijl ze net gewiekt was! dus met iets meer inspanning kunnen de kleine mormeltjes alsnog vliegen hoor!
en zoals ik al eerder zei, het is voor hun dus geen manier om ze zo tammer te krijgen of tam te maken. Let ook op dat gewiekte grasjes nog steeds niet los naar buiten kunnen,
ik zou het neit aanraden, omdat bij het kleinste zuchtje het pietje alweer kan vliegen, door het lichte gewicht en kleine draagkracht die het nodig heeft!

ik zou aanraden om beide in aparte kooi te zetten, en 1 bij 1 tam te maken, aangezien 2 tegelijk tam maken ontzettend moeilijk kan zijn,
en ze dus elkaar al kennen en dus ook een samenspel zullen voeren tegen de familie zeg maar, omdat ze met zn 2 zijn.
1 bij 1 is makkelijker en zullen ze iets meer aandacht voor de "hand" krijgen dan voor de ander.

voor de rest is er nog dit topic waarin alles ook nog eens uitgelegt wordt:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=27728.0

ik ben persoonlijk tegen het wieken van grasjes, tenzij om veiligheids redenen natuurlijk, maar goed dat ter zijde.
misschien is hierdoor mijn reactie ook wat emotie getint geschreven! geen aanval op jou viv :-*
fijn dat de mensen bij jou voor hulp komen en niet zelf practiseren! :thumsup:
ik hoop dat je ze kan helpen! :-*

« Laatst bewerkt op: april 23, 2008, 00:45:30 am door 180sonic »

cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2008, 07:05:35 am »
eigenlijk maak je er bij pietjes helemaal geen vrienden mee, en is het per definitie niet makkelijker om ze tammer te krijgen.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Maar dat mag wel he nicole?  :)
Ik heb gekortwiekte valkjes meegemaakt die net zo genoten van het naar bos gaan en en mee op pad gaan als de grote gaaien. Zelfs nog wel makkelijker. Die hadden geen moeite mee om te wennen aan de korte vleugels. En dus geen problemen met het vleugel vasthouden en het kortwieken zelf. Dat waren meerdere valkjes.

Als je een vogeltje als een parkiet gaat wieken. Dan moet je uiterst voorzichtig zijn. Je laat de veren gauw te lang.
Ik denk dat 1 cm onder de dekveren nog te lang is. Maar dat zul je moeten ervaren. Dus neem als jeblieft niet gelijk het vogeltje mee naar buiten. Ze moeten echt echt eerst binnen testen en dan ook nog rekening mee houden dat er weinig wind is. Anders zijn ze zo weg. Er schuilt zeker wel gevaar aan. Dus ik zou dat ten eerste goed duidelijk maken dat het niet hetzelfde kan en zal zijn dan jouw gaaien.

Rianne83

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2008, 09:47:11 am »
Ik zou het niet zelf proberen, maar die mensen even langs een vogelarts sturen om ze te laten wieken. Als je het verkeerd doet, of je knipt in de vleugel omdat ze schrikken, is het niet best!

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2008, 12:03:52 pm »
Ik zou er zelf ook nooit voor kiezen een parkietje te wieken. Een vriendin van mij heeft het wel laten doen (bij een dierenarts dus geen VA), toen ze thuis kwam de parkiet uit de kooi en op de hand gezet.... meneer vloog dus gewoon hoog de gordijnen in!
Ik heb toen op haar verzoek de pennen veel korter afgeknipt (korter dan ze nu zijn kan volgens mij niet) en nog vliegt hij, niet meer helemaal bovenin de gordijnen maar hij kan een heel eind vliegen zonder al teveel hoogteverlies.
Ik denk dat parkieten de borstspieren met het vliegen zo goed ontwikkelen dat ze wanneer ze een tijd hebben kunnen vliegen, ook gekortwiekt kunnen blijven vliegen.

Een valkparkiet is weer een ander verhaal, is ook geen familie van de parkiet maar van de kaketoe en is dus ook niet echt te vergelijken met een parkiet. Met wieken van een valkje heb ik zelf geen ervaring...

groetjessss

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2008, 12:36:47 pm »
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Maar dat mag wel he nicole?  :)
Ik heb gekortwiekte valkjes meegemaakt die net zo genoten van het naar bos gaan en en mee op pad gaan als de grote gaaien. Zelfs nog wel makkelijker. Die hadden geen moeite mee om te wennen aan de korte vleugels. En dus geen problemen met het vleugel vasthouden en het kortwieken zelf. Dat waren meerdere valkjes.

dat mag hoor corina!
maar jij hebt het weer over valkparkietjes he.. ik heb het over grasjes ;)
mijn valkje gaat misschien ook wel gewiekt worden, niet om tam maak redenen, maar uit veiligheid!

Rianne83

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2008, 13:52:16 pm »
Je ziet het wel vaker, maar ik zal nooit mensen aanraden om een gewiekt valkje lekker mee naar buiten te nemen. 1 goede vlaag wind en ze kunnen alsnog hoogte maken.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2008, 14:29:02 pm »
ik zou het niet doen, maar alles wat ik wil zeggen is hier al gezegd, neem nooit een gewiekt grasje of valkje mee naar buiten, ik zou persoonlijk grasjes al helemaal nooit wieken.

timo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2008, 16:27:41 pm »
als je parkietjes doet wieken

en dat geld ook voor papegaaien moet je aan beide vleugels het zelfde doen ongeveer een cm onder de dekveren blijven.

bij parkietjes moet je veel meer pinnen wegknippen en is 10 stuks niet voldoende het moeten er zeker 12 en soms meer zijn,
je kan het op bed uitproberen of je er genoeg geknipt hebt, een geknipte vogel mag een stukje vliegen maar wel dalend en niet stijgend,doet hij dat wel moet je gewoon nog een veer wegknippen, net zolang totdat hij niet meer de lucht in kan.

maar zoals het al door andere is gezegt voor parkietjes is dat geen gerantie,ze zijn zo licht dat ze bij elk vleugje wind mee genomen kunnen worden

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2008, 18:30:29 pm »
Grasjes niet wieken...  daar sluit ik me bij aan...

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2008, 19:43:32 pm »
ik zal het proberen uit te leggen dat het dus geen garantie is voor tammer te worden
nu moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik dacht dat het wel hielp, dus weer wat bijgeleerd .

en als ze me niet willen geloven ,ga ik ze maar wijs maken dat hun borstspieren te fel ontwikkeld zijn en wieken dus geen zin heeft  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2008, 19:46:19 pm »
beide waar dus!  :thumsup:
hoop dat je ze kan overtuigen van de moeite die ze ervoor moeten hebben ;)
en dat ze het van je aan nemen, en misschien een andere aanpak proberen.
succes :-*