Auteur Topic: Opstappen of zelf uit kooi laten komen? Hoe doen jullie dat?  (gelezen 1115 keer)

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Opstappen of zelf uit kooi laten komen? Hoe doen jullie dat?
« Gepost op: april 23, 2008, 09:18:39 am »
Tot een paar maanden geleden zette ik de kooien open en alledrie liet ik ze uit zichzelf de kooi uit komen.
Tot ik ergens las dat dat niet slim is, dat het beter is de papegaaien op te laten stappen en ze zelf uit de kooi te halen.

Oke, ik dat braaf gaan doen. Geen probleem. Dinky weigerde af en toe en dan deed ik de kooi weer dicht. Enkele minuten later probeerde ik het dan weer en dan stapte ze keurig op zodat ik haar op de speeltafel kon zetten.
Bumba en Juultje stappen elke keer keurig op als ik mijn hand voor houd.

Nu is het sinds een week zo dat Dinky niet opstapt. Ze vertikt het. Ik steeds weer de kooi dicht doen en het een tijdje later weer proberen. Ze doet het niet! Eén keer heb ik de kooi toen maar gewoon open gezet, maar aangezien ik van consequente benadering hou wil ik het gewoon op 1 manier doen.

Dus:
of allemaal zelf uit de kooi laten komen
of allemaal opstappen en dan uit de kooi halen.

Nou moet ik wel zeggen dat Dinky ook sinds ongeveer een week broeds gedrag vertoont. Ze graaft op de bodem, wil voer voor me opgeven (dan zet ik haar direct weg) etc. Zou het daar misschien aan kunnen liggen dat ze nu een beetje eigenwijs is?

chantal

• Gast
Re: Opstappen of zelf uit kooi laten komen? Hoe doen jullie dat?
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2008, 09:25:34 am »
Ik liet ze dus ook allemaal zelf uit de kooi klimmen en pas daarna liet ik ze opstappen. Tot ik dit aan Sjaak vertelde en hij dit sterk afraadde. Nu laat ik ze opstappen en zet ze dan zelf op de kooi of neem ze mee naar hun speelplaats.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2008, 10:13:39 am »
Ik liet ze ook vanuit de kooi opstaapen, maar nu realiseer ik me dat ik het alleen nog maar bij Yiska doen (maar die zou er nooit uitkomen als ik hem niet op laat stappen, dus het moet wel!! ;) Sjakko is zo verschrikkelijk tam dat ik haar helemaal haar gang laat gaan. Ze doet nooit moeilijk met opstappen of afstappen. Ze gaat de kooi in en uit als ze dat zelf wil, de kooi staat de hele dag open. Wel zit ze vaak in de kooi als ik ga douchen en dan laat ik haar natuurlijk weer wel vanuit de kooi opstappen.

Koosje is zó snel dat hij de kooi meteen al uit is als ik de kooi opendoe.. :)

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2008, 10:30:17 am »
Bij mij moeten ze allemaal eerst opstappen voor ze uit de kooi mogen. Heel zelden glipt Coco al snel de deur uit als die open gaat. :)
Het is eigenlijk een gewoonte geworden. Ik denk dat ik dat doe om gewoon het opstappen enzo te blijven oefenen. Dat ze dat blijven doen op commando. En even een moment dat ze ff echt aandacht krjgen. Want ik laat ze dan wel opstappen maar dan kroel ik meestal ook ff of ff tegen ze praten ofzo.

Gijs die wilde in het begin nog wel eens weg klimmen. Al heel snel had hij in de gaten dat dat geen zin heeft. Bleef em net zo lang op de hielen zitten tot hij opstapt.  :) Toen had hij een fase dat hij even gemeen in mijn vinger beet. Dat deed hij, meen ik, bij Pascalle ook vaak. Toen ben ik em gaan leren om zachtjes te doen en dat gaat nu super goed. Hij pakt wel altijd even mijn vinger in zijn snavel als hij op moet stappen vanuti de kooi maar dat gaat heel zachtjes.  :hart:

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2008, 11:04:16 am »
bedankt voor de reacties.

Wat ook opvalt bij Dinky is dat ze de laatste 2  dagen 2x heeft gehakt op mijn hand (zonder snavel echt te gebruiken) en direct daarna haar koppie tegen mijn hand aanlegde.

Net heb ik het weer geprobeerd, met een nootje in mijn andere hand. Ze probeert op alle manieren bij het nootje te komen maar stapt niet op.
Gekke griet is het. Ik denk dat ik het toch aan haar hormonen moet wijten. Ik denk wel dat ik wijs doe door dit vol te houden: niet opstappen dan ook niet uit de kooi.

Of is dat barbaars :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2008, 11:10:34 am »
Haha, nee hoor... Ik denk ook dat het de hormonen zijn. Als Sjakko ineens moeilijk zou doen, zou ik ook hard zijn hoor!!  ;D

chantal

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2008, 11:11:56 am »
Nee want zo laat jij zien dat jij de baas bent ;)