Auteur Topic: Gekneusd of gebroken pootje???  (gelezen 12667 keer)

elmo

• Gast
Gekneusd of gebroken pootje???
« Gepost op: mei 01, 2008, 11:27:52 am »
Onze Tommie (muspapegaai/forpus) heeft iets vreemds....
Hij trekt continue met zijn pootje. Het lijkt alsof hij hier last van heeft. Dit is al eerder voorgekomen, maar toen ook weer zo weggegaan.
Nu heeft hij er weer last van.
Hij trekt zijn pootje steeds op (zodra hij stilstaat, zit te eten, op je schouder of vinger zit, etc.). Ook lijkt hij er meer aan te knagen/schoonmaken. Hij loopt er wel gewoon op en lijkt niet minder vrolijk of actief.
Een van jullie een idee wat dit kan zijn? Moeten we ons zorgen maken of zou het met wat rust genezen?

Alvast bedankt!

Groetjes Mireille

cosch

• Gast
Re: Gekneusd of gebroken pootje???
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2008, 11:32:00 am »
Is het niet gewoon de relax houding van een vogel? Omdat hij er verder gewoon op loopt!  :CENS
Hier zitten ze ook vaak met de poot opgetrokken!

elmo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2008, 11:41:58 am »
 ;)
Klopt! Onze vogeltjes doen dat ook altijd.... Beetje relaxen, slapen met één poot omhoog.
Maar Tommie trekt zijn pootje omhoog zo gauw hij stil staat/zit. Als hij bijvoorbeeld zit te spelen, doet hij dat op één poot. Als hij bij mij komt zitten, trekt hij direct zijn pootje op.... ook al zit hij op mijn vinger terwijl ik loop.
Het gaat heel geforseerd.... daarom ben ik bang dat hij er last van heeft.
Het is trouwens ook steeds hetzelfde pootje. Als het om relaxen zou gaan, dan zou het niet uitmaken welk pootje hij optrekt.
Tenminste....ik heb bij de andere vogeltjes geen voorkeur gezien!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2008, 11:48:13 am »
wat je beschrijft is inderdaad wel snel, hier wordt ook met het pootje omhoog gezeten, maar niet direct bij stil staan.
misschien is er iets onder zn voetje, dat hij een klein wondje heeft oid op zn zooltje, daar kan je wel kijken toch?
als er niets te zien is, en hij verder nog wel normaal speelt en geluid maakt en zichzelf is zou ik me er niet al te druk over maken.
misschien gewoon een teen gestoten :) komt het met de tijd weer goed ;)

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2008, 12:15:29 pm »
Mijn forpus heeft dat ook is gehad...
Hij had zijn pootje bezeerd... Was niet kapot of gebroken. Maar misschien verrekt..

Ging na een week of wat over. We hebben wel geprobeerd hem rustig te houden door hem
niet aan te moedigen te klimmen ofzo...

elmo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2008, 12:39:02 pm »
Forpus kwaaltje?  ;)
Maar een forpus rustig houden? Hmmm.... Tips :)
We proberen hem idd ook rustig te houden door hem niet los te laten met zijn broertje.
En misschien is het wel aandacht trekken. We hebben er sinds een paar maanden een aga bij en die kan heel goed met zijn broertje opschieten. Tommie krijgt dus wel minder aandacht van Elmo (des te meer van ons).
Zelf dacht ik  misschien nog dat hij gebeten is door één van de andere twee... maar ik zie niets.
Ook hebben wij van dat 'schuurpapier' om één stokje. Daar zijn we voor gewaarschuwd omdat dat de zooltjes zou kunnen beschadigen. Maar het stokje waar hij het meest op zit is juist DAT stokje!

Konden ze maar gewoon praten!!!!
In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik ben altijd bang voor een ziekte of verlamming ofzo....

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2008, 12:53:29 pm »
Je zou hem een paar keer in een badje met warm water kunnen houden
met z'n pootje, kijk of het de evt pijn verlicht ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2008, 13:38:28 pm »
Ook hebben wij van dat 'schuurpapier' om één stokje. Daar zijn we voor gewaarschuwd omdat dat de zooltjes zou kunnen beschadigen. Maar het stokje waar hij het meest op zit is juist DAT stokje!

ik denk dat het niet aan het stokje ligt maar aan het plekje, waar die stok hangt ;)
zou toch, zeker nu met zeer pootje, adviseren het schuurpapier, want dat is het gewoon, weg te halen!
door echte takken/takjes op te hangen slijten de nagels wel genoeg denk ik hoor ;)

elmo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2008, 17:15:13 pm »
Weghalen kan idd geen kwaad. In kun kooi hebben ze de bijgeleverde stokken, maar op/aan de kooi hebben ze een heel bouwwerk van stokken. En in de kamer hebben ze een speelboom... al hangen ze meestal in de gordijnen, zitten ze op de bank of boven op de kooi........  :CENS

elmo

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2008, 20:01:38 pm »
We hebben Tommie net nog eens goed bekeken en het lijkt alsof zijn nageltje 'afsterft' ofzo....
Zijn voorste nageltje is donkerder en lijkt uitgedroogd...

Komt iemand dit bekend voor? Wat kan ik hier aan doen?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2008, 20:09:45 pm »
je kan er niets aan doen denk ik , ik heb geen forpusje, maar mijn grasje haar nageltjes zijn ook niet allemaal wittig hoor ;)

er zijn hier genoeg mensen met forpusjes, denk dat je met een foto meer reacties krijgt! ;)

elmo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 01, 2008, 20:24:37 pm »
Nee, klopt. Maar dit nageltje is heel donker en uitgedroogd. Lijkt afgestorven zeg maar....
Heb net al even schoongemaakt in dettol en afgekookt water.

Zal morgen kijken of het lukt om een foto te maken en plaatsen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: mei 01, 2008, 20:56:45 pm »
als het echt afgestorven is zal het uitgroeien en afvallen,
denk dat dat net zo werkt als bij ons mensen.

ik raad zeker af om er zelf aan te trekken of in te knippen!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 01, 2008, 21:09:55 pm »
ach jeetje wat eng  :cry:
hopelijk heeft ie geen pijn.
sterkte ermee  :-*