Auteur Topic: Goed alternatief voor Harrisons  (gelezen 17624 keer)

Hanke

• Gast
Re: Goed alternatief voor Harrisons
« Reactie #45 Gepost op: oktober 20, 2008, 10:40:28 am »
Ik geef ook Harrisons en vind het erg duur. Tja, doet Gijsje het er goed op? Ze heeft een rodere staart gekregen.  :CENS Maar echt lekker vindt ze het niet. En wat is het leuk om het over de rand van de kooi te smijten zodat het kleine hondje Klaartje het een voor een op kan eten. Daar koop ik dus geen duur voer voor!
Gelukkig vindt Gijsje het aan de andere kant ook leuk de korrels van de grond te rapen dus ze krijgt ze nu niet meer keurig in haar bakje, maar verspreid over de vloer.  :)

Maar even wat anders: voor de rest is die kleine grijze van ons geen lekker eter hoor! Groenten: haalt ze haar snavel voor op. Fruit: eh... alleen druiven. Hoe maak ik een goede groenen- en fruiteter van mijn grijze roodstaart? Tips? Of bestaat er elders op dit forum een topic hierover?

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • japie en Bowy.
« Reactie #46 Gepost op: oktober 20, 2008, 10:54:41 am »
Ik geef ook Harrisons en vind het erg duur. Tja, doet Gijsje het er goed op? Ze heeft een rodere staart gekregen.  :CENS Maar echt lekker vindt ze het niet. En wat is het leuk om het over de rand van de kooi te smijten zodat het kleine hondje Klaartje het een voor een op kan eten. Daar koop ik dus geen duur voer voor!
Gelukkig vindt Gijsje het aan de andere kant ook leuk de korrels van de grond te rapen dus ze krijgt ze nu niet meer keurig in haar bakje, maar verspreid over de vloer.  :)

Maar even wat anders: voor de rest is die kleine grijze van ons geen lekker eter hoor! Groenten: haalt ze haar snavel voor op. Fruit: eh... alleen druiven. Hoe maak ik een goede groenen- en fruiteter van mijn grijze roodstaart? Tips? Of bestaat er elders op dit forum een topic hierover?

met fruit en groente zul je gewoon vol moeten blijven houden.
als je alleen de dingen geeft die ze het lekkerst vind eet ze niks anders meer.
je kan ook proberen om minder pellets of pitjes te geven en in plaats daarvan meer groente en fruit.

Hanke

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: oktober 20, 2008, 11:13:47 am »
Dank voor je tip.
Zo ben ik ook op de pellets beland. Eerst wilde ze alleen zaadjes (zonnebloempitten) eten. Ik heb haar toen niks anders meer gegeven dan de pellets en uiteindelijk ging ze die eten. Maar het is maar een klein, ik vind wat mager, vogeltje. Om nu die pellets weer te minderen zodat ze groenten en fruit gaat eten??  :CENS Daar twijfel ik over. Is het niet zo, dat in Harrison's alle voedingsstoffen die ze nodig heeft zitten?

cosch

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: oktober 20, 2008, 11:23:44 am »
Hoe zwaar is tie dan?
Als hij echt te mager is dan zou de harrisons wel goed voor em zijn.
Is wat vetter he! En daar zit inderdaad alles in wat hij nodig heeft!
Hoeveel harrisons geef je? Hier kregen ze 25 stuks per grijsje.
En dat was hier meer dan voldoende. Misschien eet je gaai wel goed maar geef je em te veel!
Harrisons moet je afgepast geven. En als hij teveel krijgt hoeft hij ook geen fruit meer.

Ik zou ook fruit aan blijven bieden maar ik persoonlijk zou het nu even belangrijker vinden dat hij de harrisons goed eet.
En dat de harrisons goed afgepast is! Zodat hij er niet mee gaat gooien en zodat hij niet te veel krijgt.
Daarvoor is het veel te duur! ;)

Hanke

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: oktober 20, 2008, 11:48:58 am »
Gijsje was een tijdje geleden zo'n 400 gram. Maar ik moet haar eens vaker wegen.
Ze krijgt minder dan 25 stuks per dag. Oeps, misschien ben ik niet zo'n goede moeder...  :-[
Ik denk dat het er tegen de 20 zijn.

cosch

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: oktober 20, 2008, 11:51:26 am »
ok. Nou dan krijgt ze in ieder geval niet te veel.  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #51 Gepost op: oktober 20, 2008, 11:52:32 am »
Maar geef je naast de Harries ook nog wel wat zaad ?

Hanke

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: oktober 20, 2008, 13:15:39 pm »
Ja, ze krijgt nog wat zaad ook. Maar dat is moeilijker vind ik, omdat ze daar de lekkere dingen tussenuit haalt en de rest laat liggen of weggooit.
Wat ze overigens ook niet lust en waarover ik wel lees dat het zo'n verwennerij moet zijn, is ei, kaas en yoghurt. Lusten jullie gaaitjes dat allemaal wel?

(Ik ga Gijsje wat meer brokjes geven dankzij jullie adviezen  ;))

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #53 Gepost op: oktober 20, 2008, 13:30:06 pm »
Als ze de Harries eet, ben je al een heel eind.
Dan is het ook wat minder erg dat ze niet alles van het zaad eet.
Wel zou je wat minder zaad kunnen geven zodat ze minder de keus
heeft al het lekkere eruit te vissen.
Af en toe een beetje gekookt ei is goed maar hooguit één of
twee keer per week en als je al eivoer geeft dan niet nog eens
vers ei erbij geven. Kaas is wel een lekkernij maar niet ergens goed
voor. Over yoghurt zijn de meningen verdeeld of het wel of niet
goed is. Ik zou de kaas en de yoghurt lekker laten en me meer
op het fruit en groente richten.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #54 Gepost op: januari 17, 2009, 20:44:49 pm »
Biogarde Yoghurt is me aangeraden door Hedwig van der Horst toen Kaya ernstig ziek was, ze krijgt het nog steeds met enige regelmaat. Of gewone yoghurt net zo goed is vraag ik me af.

(sorrry ik zie nu pas hoe oud deze post is  :) )

Hanke

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: februari 19, 2009, 21:18:35 pm »
Dat geeft niet!! Die oude post. Ik lees het evengoed nog.... Ik ben ook niet 'zo'n heel frequente bezoeker... sorry  :-[
Met alle adviezen voel ik me een rijk mens. Nooit te oud om te leren toch?
Gijsje doet het overigens heel goed op Harrison's. Ze eet er goed van. En verder probeer ik groente en fruit uit te breiden. .en wonderwel: het lukt soms!!! :dance:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #56 Gepost op: februari 19, 2009, 21:52:57 pm »
Ik heb inmiddels mijn Kaya vorige week overgezet van Harrison naar Scenic. Het heeft 5 dagen geduurd maar ze eet er nu beter van dan ze ooit van de harries heeft gedaan.  :CENS
Mij beweegreden waren: ten eerste *het koste plaatje (ik wilde een goed alternatief voor harries maar wel een betaalbaardere) En scenic is biologisch net als Harries.
*Kaya at er niet gulzig van en knoeide veel met het voer, en ik vondt haar toch altijd al wat aan de magere kant.
*En ik simpelweg niet met het idee overweg kan dat alleen Arts Hooijmeijer kan invoeren en hij er dus gebaat bij is dat ik Harries koop (sorry ik ben geen fan van hem als persoon)
*En daarbij Harries pinda's bevatten wat door elke respecterende vogelarts en kundig iemand die zich verdiept in gaaien wordt afgeraden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #57 Gepost op: februari 20, 2009, 10:56:07 am »
Met de Scenic knoeien ze ook best veel hoor, maar de kosten zijn aanzienlijk lager. Bij mij doen ze het fantastisch op de Scenic. Kaya heeft er wel erg lang over gedaan zeg, meestal is het overzetten op Scenic een makkie! ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #58 Gepost op: februari 20, 2009, 11:37:34 am »
Hooimeijer is niet meer de enige die het kan invoeren hoor ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #59 Gepost op: maart 05, 2009, 22:50:09 pm »
Nou na een week ging Kaya "de eigewijze" weer moeilijk doen met de Scenic pellets :CENS
Maar goed Dieca ligt nu vlak bij dus heb daar de Pellets van Dieca meegenomen, gisteren voor het eerst gegeven, vanmorgen had ze er nog geen korrel van gegeten, en vanavond toen ik thuis kwam van mijn werk had ze haar bakje schoon leeg!!! Dus in 1 dag tijd accepteert ze de Dieca pellets (scenic duurde 5 dagen) de bak ernaast Scenic pellets heeft ze niet naar omgekeken. Nu weer afwachten of ze het goed blijft eten. Want zoals Sjaak aangaf je moet zaadjes bij blijven voeren, en dat maakt dat ze soms gaat zitten wachten tot ik zaadjes bij geef. Maar ze begint geloof ik mijn "zin"te begrijpen: je hebt je bakje nog niet leeg; dus geen zaadjes  :)