Auteur Topic: Vleugels Coco  (gelezen 6903 keer)

cosch

• Gast
Vleugels Coco
« Gepost op: mei 12, 2008, 11:31:12 am »
Coco heeft een poosje geleden keer 's nachts in paniek door de kooi zitten fladderen waardoor hij wat gewiekte slagpennen eruit heeft geslagen! Het was geen bloederig tafereel hoor maar hij was wel ineens wat slagpennen kwijt aan beide kanten.
Nu is hij in de rui dus groeien er ineens 5 pennen aan zijn vleugel die nog een heel stuk in hun huls zitten enzo.
Aan beide kanten een rij nieuwe pennen. Maar hij heeft er ook nog lege stukken in. Ziet er gehavend uit.  :( Hij heeft er zelf geen last van. Hij zit ook niet overdreven te poetsen. Maar ik geef em maar weer es vitamine druppels in het water. Zal hij wel nodig hebben met al die nieuwe veren aanmaken.
Ik hoop maar dat alles weer goed komt. Helemaal nu je hier zo vaak die enge verhalen lees van pennen die niet goed groeien.
Ik ga er van uit dat het goed komt. Er zijn ook eigenlijk geen aanwijzingen dat het niet goed zal gaan maar zit er toch wel een beetje mee. Stom he? Jullie kunnen er niks aan doen natuurlijk maar wilde ff van me af schrijven!  :)

giggles

• Gast
Re: Vleugels Coco
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2008, 11:36:12 am »
Als de afgebroken pennen helemaal eruit zijn, dan zal het allemaal wel meevallen Corina...
De vitaminedruppels kan natuurlijk geen kwaad...
Ik zou er af en toe wel even aan voelen om te zien of het allemaal wat gevoelig is of niet...
In dat geval kan het zijn dat de pennen niet goed groeien en zou ik even naar een VA gaan...

Hou het gewoon even goed in de gaten en maak je er niet al te ongerust over  :thumsup:

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2008, 11:43:10 am »
Gewoon zo stom. Er is eigenlijk geen reden of aanwijzing om ongerust te zijn. Maar toch zit het me niet lekker!
Misschien omdat het ineens zoveel pennen zijn. en het om de grote pennen gaat.

Ja ik hou em in de gaten. Bedankt voor de geruststelling!  :thumsup:

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2008, 11:47:53 am »
Ongerust zijn vind ik nooit stom hoor Corina...
Is een teken dat je veel om je dieren geeft...
Zelf hadden we het hier van de week met Lola...
Normaal doet ze elke ochtend een dikke ochtendbom, maar toen ze dat al 2 dagen niet gedaan had ben ik ook gelijk een beetje ongerust en gaan we haar ook gelijk goed in de gaten houden...
Alles wat afwijkt van normaal gedrag moet je gewoon goed in de gaten houden  :-*

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2008, 12:24:36 pm »
Kan me voorstellen dat je je even achter je oor krabbelt hoor Corina, niets mis mee. ;)

Als ik het goed begrijp maak je je ook zorgen om het feit dat er gaten invallen?
Voor zover ik weet komen de slagpennen om en om door.  :CENS

Enne ............ observeren kan nooit kwaad Corina, gewoon in de gaten houden (zonder zorgen ;):-*

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2008, 12:31:22 pm »

Voor zover ik weet komen de slagpennen om en om door.  :CENS

Enne ............ observeren kan nooit kwaad Corina, gewoon in de gaten houden (zonder zorgen ;):-*

Bij de amazones komen ze idd om de beurt, eerst aan de ene kant één
en dan aan de andere kant één en zo steeds weer  :CENS

Met vitamine druppels oppassen he, met pellets mag je eigenlijk geen vitamine zomaar bijgeven ;)

cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2008, 12:42:00 pm »
Ok dan is het vandaag de laatste keer. Dan heeft tie ff 3 dagen wat vitamine druppels gehad.

Als ik het goed begrijp maak je je ook zorgen om het feit dat er gaten invallen?

Ja dat het er wat gehavend uit ziet en dat er ineens 5 pennen aan beide kanten tegelijk aan het groeien zijn.
Het lijkt zo veel en dan gaat het ook nog es om de grote pennen. (kan ook zijn dat het de pennen na de slagpennen zijn hoor. Hoe heten die ook al weer?)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2008, 12:58:33 pm »
Als het een soort "schrikrui" is geweest dan is het normaal dat er ineens een stel tegelijk doorkomen. Ook kan dan de koker er nog omheen zitten. Ze kunnen sneller groeien omdat er geen weerstand is van de oude veer.

Blijven het kokerveren, dus zitten over enkele maanden nog steeds de kokers er omheen, dan kan het gebrek aan het één of ander zijn, maar daar zou ik maar niet van uit gaan. Tot nu toe klinkt het allemaal vrij logisch.

Maar als je je er niet lekker bij voelt, zou ik morgen zeker even een vogelarts bellen, die kunnen je direct vertellen of het klopt of niet.

En ja, hoe heten die veren ook al weer naast de slagpennen?  :CENS  De primaire en secundaire veren? Dan de grotere dekveren en nog hoger de kleinere dekveren? :CENS

« Laatst bewerkt op: mei 12, 2008, 13:00:46 pm door Bobbie »

cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2008, 13:03:41 pm »
Schrikrui ja.. dat klinkt wel als een logische benaming.  :CENS

Mocht er wel reden zijn om ongerust te zijn dan ga ik aan de telefoon hangen. maar ik kijk het nog maar even aan.

Weet iemand hoe lang het duurt voor een slagpen om te groeien? (gewoon nieuwsgierigheid)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2008, 13:05:27 pm »
Bij schrikrui heb je binnen 6 weken nieuwe slagpennen, tenminste, bij valkparkieten.

cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2008, 13:13:06 pm »
Ok dus zo lang nog.

Hoe zou dat bij vogels in de natuur gaan dan? Stel dat die tussen takken door vallen (Wat een fantasie weer!  ::) ) En ze slaan er een paar slagpennen uit. Dan kunnen ze niet meer vliegen.  :CENS Ze kunnen niet 6 weken wachten op nieuwe!

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2008, 13:19:45 pm »
 :sorry: De natuur is hard :sorry:

Ik ga nu lekker door de natuur fietsen. Doei :P

cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2008, 13:28:03 pm »
 :) Ok veel plezier! Doegg

nermin

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2008, 20:36:33 pm »
Beter een beetje te ongerust als helemaal niet...waarom bel je niet even met een vogelarts...met dit soort vragen bel ik altijd met Hedwig...ze is altijd zo geduldig en heeft goed advies...

Rif heeft ook soms van die nachtelijke paniekaanvallen....ik dacht dat het Rif eigen was...het komt dus vaker voor...wat doe jij dan Corina ? hoe reageer jij er op...?

cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2008, 21:48:15 pm »
Ja Coco heeft dat af en toe es.
Nu met Gijs in zijn kooi laten ze elkaar schrikken he!

En dan fladderen ze door de kooi heen en daar word ik wakker van.
Meestal wacht ik tot het over gaat. Mochten ze echt in paniek zijn en niet meer lijken op te houden dan doe ik de lamp aan en zet ik ze weer op hun stok. Dan zitten ze helemaal te hijgen enzo!