Auteur Topic: Angstige grijze roodstaart  (gelezen 1318 keer)

Whoopy

• Gast
Angstige grijze roodstaart
« Gepost op: mei 14, 2008, 12:30:38 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en weet nog niet zo goed hoe het allemaal werkt op jullie forum dus mocht dit topic al bestaan of niet goed staan sorry.

Ik heb de volgende vraag. Mijn vriend heeft 3 jaar geleden van een vriend van hem een grijze roodstaart gekregen omdat hij hem zelf niet meer goed kon verzorgen. Mijn vriend en ik (sinds 1,5 jaar het "vrouwtje") vinden het jammer dat we Whoopy niet kunnen aanraken zonder gebeten te worden (mijn broertje kan trouwens bijna alles met hem doen terwijl die er nauwelijks is).
Nou denken we zelf dat het ligt aan het feit dat bij de vorige eigenaar een keer is ingebroken en ze Whoopy hebben willen stelen. En zoals ergens op het forum vermeld staat oefenen met een handschoen helpt denk ik niet want daar is Whoopy doodsbang voor. We kunnen trouwens wel zonder angst met de handen de kooi in zolang we maar niet bij Whoopy in de buurt komen. En haar iets aangeven is als ze "los" is ook geen probleem zolang je haar maar niet probeert te aan te raken of op je hand probeert te laten stappen.

Iemand een idee wat we kunnen doen om toch gezellig met onze Whoop te knuffelen en haar vertrouwen te winnen?

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Angstige grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2008, 12:45:21 pm »
hoi hoi,

het topic bestaat natuurlijk al, maar omdat elk geval apart is, en omdat jij misschien zo kan bij houden wat er allemaal al geprobeerd is en welke stappen je allemaal al gehad hebt, laten we hem lekker staan hoor!! :thumsup:

ik denk dat je, als je ECHT wilt, nu een moeilijke periode tegemoet gaat,
waarin je gebeten zult worden en door zat moeten zetten.

je verteld dat dit al 1,5 jaar speelt, dus whoopy zit in dit patroon, en hier moet hij/zij uit,
en dat vergt veeeeeeel tijd en consequent zijn.

ik zou gaan beginnen met oefenen met opstappen, ik weet niet of hij/ze gewiekt is,
maar begin buiten de kooi met een opstap stok of touw, zodat ie vertrouwen krijgt in jullie.
na netjes opstappen flink belonen met woorden of wat lekkers.

als dit eenmaal goed gaat en zonder moeite zou je het met je onderarm of hand kunnen gaan proberen,
doe dan met een handdoek er om heen, zodat ie niet gelijk in je vel hangt, die handdoek zou je om te laten wennen
alsvast naast de kooi kunnen leggen voor een paar dagen, dan kent ie die een beetje en is de angst misschien minder,
let wel op dat dit veeeeel tijd vergt, en het soms wel 5 tot 10 min kan duren voor hij niet meer bang is voor de doek of de opstap stok.
magische woord: geduld :hot: moeilijk maar wel waar..

even een stukje over het aanraken, ik weet natuurlijk niet in hoeverre jij "aanraken" bedoeld,
maar er zijn hier op het forum grote verschillen in "aanraken"
knuffelen of koppie krauw.. onder de vleugels of op de rug, elke gaai doet het anders,
ik kan me nog goed herinneren dat Leon begon met zn "touch" met pepi..
dat was een vooruitgang!! :o misschien is dat wel iets voor jullie voor de toekomst!
Leon wint vertrouwen van bijtende Pepi

nu weer genoeg gekletst voor mij,
er zullen vast nog vele grijze eigenaren komen vertellen over hoe je het ook kan aanpakken!
je moet zelf kijken wat jij het beste vind passen!

ik wens je succes :-*
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2008, 12:47:45 pm door 180sonic »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2008, 12:50:25 pm »
Datzelfde heb ik momenteel met Karel, een blauwvoorhoofd amazone.
Hij is ook erg bang voor handen maar ik laat hem wel opstappen.
Hij is ook erg bang voor een opstaptouw maar stapt er (uit angst ?) wel op.

Het is een beetje lastig uitleggen zo maar je zal ws beten moeten incasseren
maar toch proberen hem te laten opstappen, desnoods even met een handdoek
om de hand/ arm.
Bij Karel gaat het nu, na een week of drie, al aardig goed.

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2008, 13:04:47 pm »
Ten eerste is een grijze roodstaart al een papegaai apart.
Grijze Roodstaarten zijn ontzettend slim. Ze zijn behoudend, manipulerend.. misschien wel een beetje afwachtend.
Doordat ze zo slim zijn.. weten ze precies hoe ze je bespelen moeten om hun zin te krijgen.
Ze weten bijv heel snel dat als ze dreigen... ze je afschrikken en ze bijv niet hoeven op te stappen.

Jullie gaai heeft besloten dat hij je broertje aardig vind. Dat zegt mij genoeg over dat jullie gaai erg slim is.
Een valse papegaai zal ook niet jouw broertje aardig vinden. Die zal bang of boos zijn op elk mens.

Jullie moeten dus de baas gaan worden... want op dit moment is Whoopy dat over jullie. Hij bepaald nu dat jouw hand niet in zijn buurt komt..

Ik zou em dus eerst es uit zijn vertrouwde omgeving/kooi halen. Zodat hij wat afhankelijker van jullie word. (misschien over nadenken om em te wieken?)
Probeer em te belonen voor goed gedrag. Als hij netjes iets lekkers aanpakt zonder te dreigen of te bijten. Ga dan helemaal uit je dak. Prijs em helemaal de hemel in. Dat vinden ze leuk... ze zijn slim genoeg om na een paar keer te gaan ontdekken wanneer ze jouw leuke gedrag weer zien. Hij zal je dan ook heel interessant gaan vinden.
Doe es spelletjes met em als Kiekeboe enzo. Klinkt misschien gek maar met mijn Kaya ging het ook beter toen ik ook interessanter voor em werd.
Ik ging met hem Clickeren... leerde em zwaaien enzo.
En met heel veel geduld ging het steeds beter.

Helaas zul je waarschijnlijk wat beten moeten incasseren. Dat is heel pijnlijk en vervelend. Maar je zult langzamerhand gaan ontdekken hoe ver je kunt gaan in bepaalde situaties enzo.
Een handdoekje om je hand met opstappen werkte bij mijn Kaya heel erg goed. Ik had vertrouwen omdat hij mij geen pijn kon doen en hij merkte dat ik me daardoor zekerder voelde enzo.

Het zal niet binnen een week verbeteren.. denk eerder in maanden dan in weken. Maar als je er mee bezig gaat dan komt het langzaam echt goed.

Succes!