Auteur Topic: wordt Gizmo's viendje een zwartkopcaïque???  (gelezen 14135 keer)

kyra/destiny

• Gast
wordt Gizmo's viendje een zwartkopcaïque???
« Gepost op: mei 25, 2008, 14:01:24 pm »
Zoals ik gisteren al heb laten uitschijnen zijn we gisteravond op onderzoek gegaan omdat liesje eventueel een maatje voor Gizmo (en voor ons) wil aanschaffen. 
We hebben heel veel nuttige informatie gekregen en zijn allebei halsoverkop verliefd geworden op de zwartkopcaïque!!!
zijn er mensen hier die zo een vogeltje in huis hebben en ons zijn/hun ervaringen met deze clowntjes kunnen vertellen?
Ons is verteld dat de kans dat Gizmo eender welke soort in zijn kooi of op zijn boom zou tolereren (en dat was eigenlijk wel een klein beetje de bedoeling) eerder klein is iemand hier ervaring mee?
Alle tips, alle ervaringen zijn welkom, zodat we rustig ons besluit kunnen trekken

groetjes

liesje en rita

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: wordt Gizmo's viendje een zwartkopcaïque???
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2008, 14:32:23 pm »
Ik kan je geen advies geven maar wil je wel
succes en voorpret wensen  :-*

kokosnoot

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2008, 15:44:22 pm »
het enige wat ik je kan vertellen is wat ik zelf hier en daar gehoord en gelezen heb toen ik opzoek was voor een maatje voor Poekie.
de reden dat het een BBtje is geworden en geen caique (daar twijfelde ik tussen) is dat ik van meer mensen heb gehoord dat caique vaak moeite hebben met andere gaaien accepteren, ze kunnen zelfs erg gemeen worden, ook de caique schreeuwt meer dan het BBtje.
en het klikt erg goed nu tussen Poekie en Speedy!
succes met zoeken  :-*

chantal

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2008, 17:22:03 pm »
Bij Dieca hebben ze er 1 tje en die kan het heel goed vinden met hun geelkuifkakatoe. Ik vind het echt super leuke vogeltjes en zou ook echt voor een zwartkoppie gaan. Ik vind ze er veel liever uitzien dan de Bonte boertjes. En ze zijn zo lief  :hart: Ik heb hem ook nog nooit horen schreeuwen. maar misschien moet je eens contact opnemen met Sjaak van Dieca want die kweekte er ook mee en er zijn nog maar weinig mensen die een Caquie hebben. Die kan je vast meer vertellen over dit soort.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2008, 17:27:59 pm »
wij hebben youtube al afgeschuimd voor filmpjes en ja als je die bekijkt dan ga je helemaal plat hoor!
alleen heb ik op 1 site inderdaad ook gelezen dat ze soms agressief kunnen zijn tov andere vogels, maar ik denk wel dat als hij nog jong is, ze zijn nog maar enkele weken oud dus we moeten nog even wachten, en aangezien Gizmo er als eerste is, dat wel zal meevallen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2008, 17:41:15 pm »
Caique van Dieca is juist heel lief met de andere vogels. Eerst met de grijze en later ook weer met de oranjekuif. Dikke maatjes. Het is een grandioos leuk vogeltje, ik ben er helemaal weg van! :hart:

arnootje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2008, 17:42:15 pm »
Zoals pietepoek al zei, dat ze behoorlijk kunnen schreeuwen en niet goed met de andere vogels om kunnen gaan die verhalen heb ik ook gehoord. Maar ik denk dat het ook heel erg aan jezelf ligt, hoe je je vogels opvoedt.

Ik heb de caique hier ook heel hoog op mijn verlanglijstje staan. Zowel voor de kweek als voor de huiskamer, alleen voor de kweek maken ze hier gewoon teveel geluid dat kan ik hier niet hebben.

Ik denk dat als je ze goed opvoedt het geen enkel probleem moet zijn.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2008, 17:43:34 pm »
Bij Dieca hebben ze er 1 tje en die kan het heel goed vinden met hun geelkuifkakatoe. Ik vind het echt super leuke vogeltjes en zou ook echt voor een zwartkoppie gaan. Ik vind ze er veel liever uitzien dan de Bonte boertjes. En ze zijn zo lief  :hart: Ik heb hem ook nog nooit horen schreeuwen. maar misschien moet je eens contact opnemen met Sjaak van Dieca want die kweekte er ook mee en er zijn nog maar weinig mensen die een Caquie hebben. Die kan je vast meer vertellen over dit soort.
het was ook Sjaak die mij afgeraden heeft een caique te nemen met een grijze samen, caique zijn nog veel drukker dan een BBtje  ;)
en het karakter van een BBtje is erg lief  :hart:
ik vind caiques ook leuk hoor, maar er zijn meerdere die mij afgeraden hebben een caique te nemen bij een grijze.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2008, 17:48:11 pm »
O een zwartkopcaique! Jaa die wil ik ook ooit nog eens! ;)
Ik heb daar al eens een hele infostrooptocht naar gedaan. De reden dat er nog geen zwartkopcaique is, is oa dat een caique heel goed weet wie hij wel en wie hij niet aardig vindt en daar ook naar handelt. Dus ook als hij een mens niet zo leuk vindt, laat hij dat goed merken. (en dat kan ik hier nog niet hebben met mijn jonge kids, later misschien) Ook kan een zwartkopcaique over het algemeen niet zo goed met andere vogels. Het is zeg maar de aga onder de wat (middel)grotere gaaien.
Wel zijn het hele leuke clowntjes die zichzelf goed kunnen vermaken en over het algemeen erg lief tegen hun eigen baasjes zijn.
Maar er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. ;)

(een caique is mij ook afgeraden als maatje voor mijn edel, maar die krijgt tzt hopelijk een ander maatje en dan een caique voor mezelf ;))
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 17:50:00 pm door lejah »

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2008, 18:02:19 pm »
wij zijn gisteren bij een man geweest die hoooopen ervaring heeft met het kweken en houden van kromsnavels.  Deze zei een "echt" vriendje voor Gizmo is niet echt nodig, jullie zijn heel veel met hem bezig, hij zit heel weinig in zijn kooi, heeft vensters rondom als afleiding als hij toch eens alleen is.  Dus als je echt een tweede wilt doe je het toch eigenlijk meer voor jezelf.  Samen in één kooi is met eender welke soort af te raden omdat Gizmo sowieso een karaktertje is en daar dus weinig kans op slagen is.
Daarom zei hij : waarom kies je dan niet gewoon voor wat je zelf het leukste vind?  Als ze mekaar kunnen zien en horen is het sowieso een gezelschap.
Daar heeft hij een punt natuurlijk, daarom dat wij nu denken aan een Caïque, juist omdat het clowntjes zijn, speelvogeltjes, knuffelaars.
Volgens deze man zijn ze wel allemansvrienden.  Dus lejah daar zullen we nog wat opzoekingswerk moeten voor doen om te weten wat nu de echte waarheid is.
We zijn bijna om..... maar niets overhaasten dus he

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2008, 22:17:56 pm »
Hier dan weer het voorbeeld van Caique van Dieca: is ook een echte allemansvriend! ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2008, 22:59:54 pm »
ben echt benieuwd wat het word  :CENS

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2008, 08:37:29 am »
Volgens deze man zijn ze wel allemansvrienden.  Dus lejah daar zullen we nog wat opzoekingswerk moeten voor doen om te weten wat nu de echte waarheid is.

Ik ben echt heel benieuwd. Ik zal jullie met spanning volgen, want ik vind het zelf ook heel interessant! ;)
En zoveel info is er helaas nog niet. Dus wie weet wat allemaal wel en niet waar blijkt te zijn! ;)
(ik heb je ook een pbtje gestuurd)

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2008, 11:28:13 am »
kan iemand mij de juiste vertaling geven naar het engels van zwartkopcaïque want zoals ik al gevonden heb zouden deze vogels heel erg populair zijn bij de amerikanen, ik vermoed dan ook dat ik daar heel veel info kan vinden.  de juiste schrijfwijze is voor Google heel belangrijk om goede hits te krijgen

jip

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2008, 12:02:08 pm »
ook in het engels is het caique ;)