Auteur Topic: Valkparkieten in sportkantine  (gelezen 2418 keer)

swift

• Gast
Valkparkieten in sportkantine
« Gepost op: mei 29, 2008, 07:28:03 am »
Hallo allemaal,
ik heb het volgende en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. In de kantine van een sportcentrum waar ik regelmatig kom, zitten sinds een week een paar valkparkieten in een kooi. De kooi is echt groot, dat is het probleem niet, maar er zijn maar twee zitstokken met een heel grote diameter en er hangt een katoenen ding met drie ringen in elkaar en een katoenen rondje om op te zitten. Volgens mij zijn ten eerste de zitstokken veel te groot, dus kan iemand mij zeggen wat de goede diameter is en ten tweede hebben ze denk ik meer speeltjes nodig? Ik wil zo graag dat die beestjes het een beetje goed hebben, maar dan moet ik wel met een gefundeerd verhaal naar de manager stappen. Alvast bedankt voor de input.

TWEETY

• Gast
Re: Valkparkieten in sportkantine
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2008, 07:44:51 am »
misschien ben je hier iets mee  ;)

Inleiding
De tamme valkparkiet heeft in huis een kooi als een rustplaats en als woning nodig. De kooi is ook de plaats waar het voedsel en water van de valkparkiet staat. De valkparkiet voelt zich op zijn/haar gemak in de kooi.

Aanschaf
Het is bij de aanschaf van een kooi niet alleen belang om een voor u een mooie kooi uit te zoeken. Let ook op of de kooi makkelijk is schoon te maken, er genoeg voerbakjes aan wezig zijn, ruimtje voor speeltjes, er genoeg plaats is voor een vogelbadje en voor de valkparkiet deze moet zijn vleugels kunnen uitslaan. De spijlen moeten horizontaal geplaatst zijn omdat de valkparkiet gek is op klimmen en klauteren.

Plaats in huis
Waar de kooi geplaatst wordt is ook belangrijk. De kooi mag niet in de volle zon staan en ook niet op een plek waar het tocht of waar een raam geopend kan worden. Denk ook aan oude huizen, daar tocht vaak ook bij een raam. Om de kooi voor of op een speaker te plaatsen wordt afgeraden. Naast de TV wordt ook afgeraden. Zoek een rustige plaats uit in huis, waar wel mensen komen maar geen speaker staat of een geopend raam aanwezig is. Zorg dat de kooi niet achter een openstaande deur geplaatst wordt. De valkparkiet kan erg schrikken als de deur plots geopend wordt.

Zitstokken
Een valkparkiet zit bijna de gehele dag op een zitstok. Zorg er voor dat deze stokken van hout zijn en niet van kunststof. Kunststof zitstokken worden vaak bij kleinere kooien geleverd. Houten zittstokken zijn veel beter voor de valkparkiet. Dit kunnen houten zitstokken die gekocht worden maar beter nog en voordeliger zijn zitstokken van bomen. Hiervoor in aanmerking komen: Fruitbomen, hazelaars, wilgen en berken. Houdt er ook rekening mee dat diverse bomen giftig zijn voor valkparkieten bijvoorbeeld: een conifeer. De stokken moet zo dik zijn dat de tenen tot 3 kwart om de zitstok heen slaan.

Voerbakken
De voerbakken moet zo geplaatst zijn dat de valkparkiet er met zijn/haar kopje helemaal in kan en niet klem komt te zitten. Let ook op dat er geen zitstok net boven de voerbak geplaatst is. Gebruik geen voederautomaten, dit zijn voerbakken waar het voer in een plexiglas kanaal zit, maar gebruik een brede open bak. Dit omdat er anders te veel kaf (afgepelde zaden) in blijft liggen. Gebruik dus een open voerbak. Zorg dat de voerbak van buiten te verwijderen is, dit is voor de verzorger en voor de valkparkiet fijner.

Watervoorziening
Voor de plaats van water bak geldt hetzelfde als voor de voerbak. Goed bereikbaar voor de verzorger en voor de valkparkiet, tevens moet het verschonen van het water geen stress opleveren.  Het water moet namelijk dagelijks ververst worden. En bij hoge temperaturen meerdere malen per dag.

Bodembedekking
Schelpenzand werd vroeger veel gebruikt als bodembedekking, tegenwoordig wordt steeds vaker als bodembedekker houtsnipper gebruikt. Een voordeel is dat houtsnippers niet wegwaaien als de valkparkiet zijn vleugels openslaat. Als er  schelpenzand gebruikt wordt kan het schelpenzand opwaaien waardoor het in kamer ligt. Een krant volstaat ook niet altijd, er zijn valkparkieten die binnen een kwartier een krant hebben veranderd in een hoop papier en een keer de vleugels wijd en alles ligt onder de snippers.

Speeltjes
Een valkparkiet is meestal gek op speeltjes toch zijn er valkparkieten die er niets aan vinden. Of er bang voor zijn en bang voor blijven. Let ook op de kwaliteit van de speeltjes een valkparkiet is sterk en heeft kleine speeltjes zo stuk en dat kan schadelijk zijn voor de valkparkiet.

swift

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2008, 11:07:47 am »
Bedankt, Tweety. Ik weet niets van valken, heb alleen een Catharina, en wil dus een zo goed mogelijk verhaal. Ik moet tenslotte de manager proberen te overtuigen zodat de beestjes wat meer mogelijkheden krijgen.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2008, 12:41:43 pm »
ga lekker met je zaag op pad en zoek een knotwilg of een krulwilg en klem er een paar takken in, hebben ze ook nog wat te doen en ze vinden het lekker  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2008, 17:05:48 pm »
aangezien ik denk dat ze er nooit uitkomen hebben ze binnen genoeg vertier nodig inderdaad!
verveling kan leiden tot VERSCHRIKKELIJK gedrag, zoals elkaar of zichzelf plukken en schreeuwen,
denk dat het wel een overtuigende reden is, niet?!

diameter moet je gewoon wat ruim zien, verschillende diktes zijn goed, dus de stokken die er nu in zitten en wat dikkere en wat dunnere
zo moeten ze de voetjes trainen en dat is goed!

misschien als je hem zelf eens laat meelezen op het forum, of een topicje printen!

het is voor het beste van de vogels natuurlijk!  :thumsup:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2008, 17:16:08 pm »
Volgens mij zitten er in de kantine/het restaurantje van het zwembad hier ook valkjes, staat in ieder geval een grote kooi en meen me te herinneren met valkjes dus. Daar zie je de valkjes amper zitten, genoeg speeltjes  :)
Alleen vraag ik mij af hoeveel aandacht zulke vogels nu echt zullen krijgen...  ???

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2008, 17:17:30 pm »
als ze samen zitten hebben ze al iets minder aandacht nodig.
ik ben er altijd benieuwd naar wie de beestjes verzorgt, want meestal, en ik zeg MEESTAL, zien de kooien er niet uit,
vies en verroest  :(

donjana

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2008, 18:12:42 pm »
Hier heb ik er ook 3 zitten. Ze hebben fruittakken en andere wilgen takken ook maak ik zelf speeltjes met van alles. Zelfs een slinger wc rolletjes vinden ze prachtig. Dus speelgoed hoef niet duur te zijn als er maar genoeg te spelen is anders gaan ze plukken of schreeuwen de hele dag door

swift

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2008, 07:32:47 am »
De kooi heeft er altijd wel goed uitgezien, hoor, dus ik heb er vertrouwen in dat er met aandacht voor de dieren gezorgd wordt; voor mijn gevoel is het meer onwetendheid dan onwil, tenminste, dat hoop ik. En iedereen maar weer bedankt voor de suggesties.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2008, 12:50:02 pm »
onwetendheid is wat aan te doen he  :thumsup:
goed dat je info vergaard, hopelijk doen ze er ook iets mee  :thumsup: